hits

juli 2017

Enda et idiotisk forslag fra MDG

Miljpartiet de Grnne foreslr kjempegebyrer for lastebiler i Oslo. Det kan fre til hyere utslipp, tap av arbeidsplasser og hyere priser.

Milj- og samferdselsbyrd i Oslo, Lan Marie Berg, er kjent for smile bredt, uansett!

Idiotisk forslag
Bymiljetaten i Oslo har sendt ut et forslag som innebrer at lastebiler i skalte lavutslippsoner m betale et gebyr p hele 50 000 kroner i ret. Dette kan omfatte hele 20 000 lastebiler og vil ramme bl.a. helt ndvendig varetransport til Oslos butikker. Et slikt gebyr vil selvsagt f den konsekvens at varene blir dyrere og butikkene m heve prisene ut til kundene.

Og hva gjr kundene nr prisene stiger? Det ene er at de handler mindre. Det gr ut over arbeidsplasser. Det andre er at kundene vil se seg om etter alternativer. Det vil si kjre til kjpesentre i omrder som ikke vil omfattes av den ekstra transportkostnaden. Dermed fr vi handelslekkasje som rammer Oslos butikker og dermed arbeidsplasser enda mer.

Nr kte priser i Oslos butikker frer til at folk kjrer til andre steder for handle, vil det skape mer biltrafikk. Mer biltrafikk skaper mer utslipp og lokal forurensning. Har MDG og milj- og samferdselsbyrd Lan Berg tenkt p det? Nr vi ser p hvilke virkninger forslaget fra MDG og Lan Berg kan f, s fremstr det som helt idiotisk. Rett og slett!

MDG innfrer bare negative tiltak for veitransporten
Folk begynner bli veldig klar over at Miljpartiet de Grnne bare fremmer forslag som vil gjre all transport dyrere og vanskeligere. For et par uker siden var det mopedistene som skulle tas med store avgifter. Denne uken er det alts varetransporten.

Positive tiltak for gjre veitransporten mer miljvennlig er helt fravrende i MDG og Lan Bergs praktiske politikk. Mlsetningen synes vre stansing av all veitransport. Da stanser samtidig samfunnet, skjnner de fleste av oss.

Byrdet i Oslo sponser elvaresykler. Er det det som skal bli lsningen for varetransporten i fremtiden?

Det eneste positive er symbolske tiltak som sponsing av elvaresykler. Er det slike komiske klumpete sykler som i fremtiden skal st for transporten til Oslos butikker og annen varetransport? Hva er det egentlig MDG tenker p?

Bygg heller hydrogenfyllestasjoner
Oslo har som mlsetning halvere klimagassutslippene i lpet av de neste tre rene. Dersom det skal lykkes, er det helt ndvendig gjre store deler av transporten utslippsfri. Da m det legges til rette for utslippsfrie lsninger. Konkret snakker vi da om lademuligheter for elbiler og fyllemuligheter for hydrogenkjrety. Her er ansvarlig byrd Lan Berg fullstendig fravrende og lammet av passivitet. Jeg har tidligere intervjuet leder i elbilforeningen, Christina Bu, her p bloggen. Hun uttalte at situasjonen med hensyn til lademuligheter i Oslo n er s ille at en del elbileiere i Oslo n selger elbilene sine og heller kjper seg dieselbiler igjen.

Nr det gjelder varetransporten, er hydrogen en bedre lsning en batteridrift. Grunnen til det er at batterier er for tunge dra p i store lastebiler. Hydrogenkjretyer finnes og kan bestilles av hvem som helst. https://www.tu.no/artikler/dette-er-bilen-som-skal-ta-tungtransporten-vekk-fra-diesel/365713

Teknologien for fyllestasjoner, lagring og utslippsfri produksjon av hydrogen er klar og kan bare bestilles. Faktisk finnes det norske selskaper som er verdensledende innen dette.

Byregjeringssjef Raymond Johansen gr med p hva som helst
Men ingen bestiller hydrogenkjretyer uten kunne fylle hydrogen. Her kunne Oslobyrdet faktisk gjre noe. De kan bruke eiendomsskatten de drar inn til fremme det grnne skiftet. Men i stedet vil miljbyrd Lan Berg og resten av byrdet gjre ting enda dyrere og vanskeligere.

Oslos "byregjeringssjef" Raymond Johansen ser ut til g med p hva som helst av negative miljtiltak

Det er egentlig utrolig at Ap?s byrdsleder Raymond Johansen gr med p dette. Til syvende og sist er det hans egne kjernevelgere som vil rammes hardest av dette gjennom tap av arbeidsplasser og hyere priser. Men Raymond, som helst ville kalle byrdet for byregjering, er tydeligvis villig til strekke seg langt for kunne regjere.

Miljhovedstaden som vil mislykkes
Oslo er utpekt til Europas miljhovedstad for 2019.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/klima/lan-og-raymond-jubler-vilt-oslo-blir-europas-miljoehovedstad/a/24012648/

Det lper Lan Berg rundt og skryter av. Oslo skal alts halvere klimagassutslippene innen tre r. Dersom byrdet fortsetter som n, med bare innfre negative tiltak, vil dette garantert mislykkes.

Det er trist at vi har et miljparti som er s bakstreversk og lite innstilt p finne positive brekraftige lsninger. Det vil folk merke seg frem til valget i september. Miljpartiet de Grnne gjr det vanskelig for seg selv!