hits

Bompengeran fra lesund til Oslo

Skal du kjre bil fra lesund til Oslo kan du betale hele 464 kroner i bompenger. Det er mer enn det koster for en flybillett, og i fremtiden kan bompengene dobles.

Bompengebelastningen p bilistene ker stadig. Her fra bomringen i Oslo

Verstingstrekning for bompenger
Det har vrt mye debatt om hye bompenger inn mot de strste byene. Bompenger er ikke bare et byfenomen, men har de siste rene ogs blitt en stor belastning for reisende langs riksveiene. Veien fra lesund til Oslo er en verstingsstrekning i s mte. Den skal vi se nrmere p her.

Her er veien og flyruten mellom lesund og Oslo

Dersom du skal kjre hovedveien fra lesund til Oslo m du passere hele 14 bomstasjoner og kan mtte betale inntil 464 kroner. Nedenfor finnes den komplette listen. Bruker du noen av bompengekalkulatorene som ligger p nettet kan du f et lavere belp, men det er fordi ikke alle bomstasjonene er med.

Bompengepunkt

Personbil

Lastebil

E 136 Tresfjordbrua

90

270

E 136 Vgstrandtunnelen

42

126

E6 Bjrkerusten

16

32

E6 Teigkampen

33

66

E6 Hardvollsmorka

24

48

E6 Odenrud

36

72

E6 Tingberg

24

48

E6 Skaberud - Kolomoen

27

45

E6 Akershus grense - Skaberud

25

41

E6 Minnesund - Hedmark grense

24

39

E6 Boksrud - Minnesund

18

29

E6 Dal - Boksrud

23

37

E6 Hovinmoen - Dal

23

37

Oslo bomring dieselbil

49

163

Oslo rushtidsavgift

10

30

SUM

464

1 083

Denne tabellen viser bompengesatsene i kroner fr eventuelle rabatter p alle bompasseringene langs hovedveien mellom lesund og Oslo. For lastebil er takstene for Euro5 og eldre. Nyere lastebiler betaler mindre i Oslo-ringen, men ikke i de andre bomstasjonene.

Du kan f kjpt en flybillett fra lesund til Oslo for 419 kroner. Det er mindre enn du kan betale i bompenger for kjre med bil mellom de to byene.

Ille for nringslivet
For nringslivet innebrer summen av bompengene en vesentlig kning i transportkostnadene. Som vi ser kan en lastebil som kjrer fra lesund til Oslo betale godt over 1 000 kroner i bompenger. Hyere transportkostnader betyr mindre konkurransedyktig nringsliv og tap av arbeidsplasser.

E136 er hovedveien ut fra eksportfylket Mre og Romsdal og kalles derfor ofte for eksportveien. Den store bompengebelastningen er et problem som skader verdiskapingen.

Det blir mye mer bompenger
464 kroner i bompenger for kjre fra lesund til Oslo er mye. Likevel er dette bare begynnelsen i forhold til hva det blir i fremtiden. Jeg skal her forske gi en full oversikt over alle planlagte bomveiprosjekter p veien fra lesund til Oslo og ansl hvor mye det kommer til koste. Vi begynner i lesund:

Bomring og ny innfartsvei til lesund
I lesund skal det bygges ny innfartsvei mellom Breivika og Lerstad som ligger inne i Nasjonal Transportplan og er en del av bypakken i lesund.  I forbindelse med bypakken vil det innfres en bomring. Her er det foresltt 20 kroner for liten bil og det dobbelte for lastebil

E39/E136 strekningen Breivika-Vestnes
I tilknytning til kjempeprosjektet fergefri E39 planlegges det ny E39 / E136 mellom Breivika i lesund og Vestnes ved Romsdalsfjorden. Frst ut kommer delstrekningen Digernes - Vik der Statens Vegvesen kom med anbefaling om en helt ny tras i november i fjor. Dette forslaget er omstridt, s her blir det antakelig endringer. Uansett vil det bli bompengefinansiering p denne strekningen. Satsene er hyst uklare forelpig, men ut fra det som er vedtatt i andre prosjekter, er det realistisk legge 3 kroner pr. kilometer til grunn for personbil. Avhengig av lsning og trasvalg, kan det her bli rundt 125 kroner for personbil og det dobbelte for lastebil.

Ny E39 og E136 planlegges gjennom fjellandskapet i Vestnes kommune noen mil st for lesund. E39 kan bli lagt i tunnel under Trolltinden som vises p bildet her.

E6 Otta - Sjoa
I Gudbrandsdalen bygges E6 ut trinnvis. Da 33 kilometer ny vei mellom Sjoa og Frya pnet i 2016, ble det satt opp fire bomstasjoner som koster til sammen 109 kroner for personbil. Det utgjr hele 3 kroner og 30 re pr. kilometer, men skal reduseres til 100 kroner fra 1. mars i r. Dette var frste trinn i utbyggingen i Midt-Gudbrandsdal. Det blir antakelig byggestart p strekningen nord for denne i 2023, og det blir nok bompenger her ogs. Muligens 30 kroner for personbil og det dobbelte for lastebil.

E6 Frya - Ringebu
Ny E6 p denne strekningen vil antakelig ogs gi rundt 30 kroner i bompenger for personbil og 60 for lastebil. Veien her str sannsynligvis ferdig i 2030.

Nytt lp i yer-tunnelen
P grunn av hy trafikk har Statens Veivesen startet planlegging av et andre lp i yer-tunnelen. Her er det allerede en bomstasjon som koster 24 kroner for personbil. Et nytt tunnellp vil antakelig innebre forlengelse av bompengeperioden.

E6 Ensby - Moelv
Det nye statlige selskapet Nye Veier AS har ftt ansvar for utbygging av E6 i Mjsregionen. Fra Ensby nord for Lillehammer og srover planlegges firefelts motorvei med 110 km/t. Det er noe usikkert nr bygging vil starte her, men det blir etter at motorvei sr for Moelv str klar i slutten av 2020. Nye broer over Gudbrandsdalslgen ved Lillehammer og over Mjsa ved Moelv vil antakelig gjre dette prosjektet ganske kostbart. Med 3 kroner pr. kilometer kan bompengebelastningen for denne strekningen bli p rundt 110 kroner for personbil og det dobbelte for lastebil.

E6 Moelv - Kolomoen
P den 43 kilometer lange strekningen fra Moelv til Kolomoen syd for Hamar er gravemaskinene allerede i full gang. Denne strekningen vil pnes i etapper mellom 2019 og 2020. Da Nye Veier anbefalte fire bomstasjoner som til sammen skal koste 89 kroner for personbil og 178 kroner for lastebil p denne strekningen, skapte det motstand, kan vi lese i Hamar Arbeiderblad. Endelig bompengevedtak kommer senere.

Nye bomringer i Oslo
Det skapte stort engasjement da bompengesatsene i Oslo-ringen kte kraftig 1. oktober 2017. Fra 2019 vil det komme ytterligere kning i bompengebelastningen nr mer enn 50 nye bomstasjoner settes opp. Det er finansieringen av Oslopakke 3 som er bakgrunnen for dette bompengesjokket.

Fra 2019 vil det dukke opp bomstasjoner p Oslos grense rundt hele byen tilsvarende det som finnes p grensen mot Brum i dag. I tillegg kommer det en indre bomring, slik at hele tre bomstasjoner m passeres for komme inn til Oslo sentrum. Satsene vil reduseres og det blir en timesregel for passering i de to innerste ringene, men det blir bompengebetaling bde inn og ut av byen, slik at totalbelastningen blir strre.

Monsterbompenger p dager med forurensning
Treffer du dager med stillestende luft og forurensning i Oslo, kan det bli ekstra dyrt. Det er planer om innfre en tredobling av bompengene p disse dagene, slik at bilbruk virkelig skal svi.

S mye kan nye bompengeplaner bli til sammen
Oppsummerer vi s blir dette mye. Dette kommer i tillegg til bompengene som er p strekningen lesund - Oslo i dag, men noen av dagens bompengestrekninger kan vre nedbetalt fr alle de nye er ferdigstilt.

Her er oversikten over ansltte bompengesatser og tid for innfring.

Strekning

Personbil

Lastebil

Innfres nr

lesund bomring

20

40

2020

Breivika - Vestnes

125

250

2032

Otta - Sjoa

30

60

2025

Frya - Ringebu

30

60

2030

Ensby - Moelv

110

220

2025

Moelv - Kolomoen

89

178

2020

Grense Akershus - Oslo

24

72

2019

Reduksjon Osloringen pga toveisbetaling

-24

-81

2019

Ekstra ved forurensning i Oslo

118

354

2019

SUM

522

1 153

 

Dette er anslag for hva bompengesatsene ved nye veistrekninger og kninger kan bli i fremtiden mellom lesund og Oslo. Dette kommer i tillegg til dagens bompenger p strekningen. Det er en del usikkerhet rundt disse tallene og tidspunktene. Belpene kan nok bli bde strre og mindre enn dette.

Det m gjres noe
Dette innebrer i verste fall mer enn en dobling av dagens allerede hye bompengebelastning p veien mellom lesund og Oslo. For personbil kan du i fremtiden mtte betale nesten 1 000 kroner for kjre strekningen en vei. Lastebiler m kanskje betale rundt 2 200 kroner.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen har allerede ftt redusert bompengebelastningen noe. Han har fortsatt en stor jobb foran seg.

Det er viktig at disse veiene bygges. Nr flere hundre milliarder kroner skal brukes p nye veier i Norge de neste tolv rene, er det selvsagt ogs viktig at folk fr rd til bruke veiene. Bde for vanlige folk og nringslivet innebrer bompengene store kostnader. Da m det gjres noe for redusere bompengebelastningen fra de skyhye nivene vi ser her!

Slik det ligger an til bli ligner det mest p et ran av bilistene.

 

55 kommentarer

Prv kjr fra Fredrikstad til Stavanger!!

Gjett hvor mye boms du m ut med da!!

Ingen vits argumentere mot detaljer i bompengeordningen. Det hele dreier seg ganske enkelt om et umettelig behov for skatteinntekter pga et uhorvelig offentlig slseri. Skatter kreves inn der de er umulig for folk unng; transport, eiendom og strm. Avgiftene har ikke annen tilknytning til virkeligheten enn politikernes og statens behov for penger.

Terje Nordskaug

Terje Nordskaug

N synes det som om det ikke finnes et politisk parti som ikke vil dette? S hva gjr man da?

Ikke noe problem, dette. Dyrt i dag, billig i morgen. Det er bare gjre som politikere i MdG og

Venstre, og ett par-tre politikere til, det: Innfre en kraftig kning i flyseteavgiften, og vips, det er billig kjre bil i Norge. Hrte dette argumentet om at det var dyrt kjre kollektivt, det var bare gjre det mye dyrere kjre bil, og vips s var det billig kjre kollektivt. Genialt! Men ment sarkastisk.

FRPs samferdselspolitiske talsmann Brd Hoksrud p sprsml om hva han kunne love velgerne, fr valget i 2013: "Jeg kan garantere at det blir bompengefritt over hele landet". :)

S hva er resultatet etter brukt mer oljepenger p 4 r enn de rdgrnne p 8 og nesten doblet avgiftskningene?

Det gr ikke an bygge vei uten bom i Norge nevnte Stoltenberg s fint. Glemt var de dagene da Gro hylte mot Hyre i 1981 om at bom er usosialt,urettferdig,fordyrende og en drlig mte bygge vei p.

Stortinget nikker enn i lydig tro om at bompenger er den beste mten bygge vei....og aaaalt faen annet siden de rdgrnne fjernet spleiselagdelen av bompenger.

Ola: "Om vi fr nok stemmer"

Ta med den delen og. S sendingen han sa det p.

Oljefondet er ogs dobbelt s stort. De har og redusert handlingsregelen fra 4% til 3%.

Hvilke avgiftskninger? Er det de 3-4mrd du tenker p? Eller er det de 24mrd som har blitt redusert samtidig?

Samlet avgiftstrykk i Norge gr ned, mens skatteinntektene til staten KTE. Ja du leste riktig.

yvind Berg. Du skal ikke kimse av de tankene. Leste en artikkel for noen mneder siden om strm. nsket er g over p batterier, men naturlig nok er jo ikke det et konkurransdyktig alternativ. Men, og dette er serist, man nsker sette opp strmprisene spass at det problemet er lst.

Tor: Nei, dette sa han til Nettavisen og tok slettes ikke forbehold om nok stemmer. Forutsetninga var kun samferdselsministerposten.

Holder ikke stadig gjemme seg bak at FRP ikke har stortingsflertall alene. Noe slikt har vrt fullstendig urealistisk. De ville uansett mttet forholde seg til budsjetter og prioriteringer, som ikke eksisterte i deres ordforrd fr de kom i posisjon.

At oljefondet har kt endrer ikke p at de har brukt mer p 4 r enn de rdgrnne p 8.

Jeg skrev avgifter. Det stemmer at de blbl har senket skattene, hovedsaklig for de rikeste. Men det er er smpenger i forhold til over 775 milliarder fra oljefondet i lpet av de blbls 4 frste r imot 237 milliarder i tilsvarende periode for de rdgrnne, med finanskrisen i fleisen.

Ellers har veksten p oljefondet med synkende norsk krone og utenlandsk vekst gjre. Jo drligere det gr hjemme og bedre ute jo strre blir det.

10% av landets rikeste str for 40% av skattene staten tar inn.

40% av landets fattigste str for 10% av det staten tar inn.

Slutt vre misunnelig p de rikeste. Hvem tror du fr smellen om de tar med seg jobbene og skatten staten fr inn fra dette?

HUsk ogs at man m betale skatt for f skattelette.

Vr hjemme til bommstjasjonene er fjernet,Norge stopper opp.toppers

Ikke glem at alle disse bypakkene utelukkende er vedtatt av lokalpolitikere, s folk i disse omrdene fr takke seg selv. Og sammenlign tallene med de rdgrnnes opprinnelige finansiering, s kan du se hvor dyrt det skulle blitt.

Alt gr jo i miljkassa, og bil forurenser mer en fly, s det ikke mer en rett og rimelig, skulle nesten vrt forbudt og kjre bil spr du meg, evt kvotekjring...

Sverre erik bjrlw

Sverre erik bjrlw

Det er ingen flyplass i Oslo. S et lite tips - er lande p Gardemoen . Det medfrer nesten dobbelt s mye tid med fly.. Dessuten er det en familie p tur .. Kan nok prisen bli en helt annen..

Hres n strengt tatt ikke ut som dere har s mye klage p. Dette burde jo heller vrt en gladsak over hvor billige flybilletter dere har tilgang til sr i landet.

Enfoldige mennesker som stemte FRP og trodde p Hoksrud fr 2013.

Nr det gjelder Hoksrud s lovet han dette hvis han ble samferdselsminister og det hadde kun skjedd i en ren FRP regjering. S da stemmer vi FrP. https://www.nettavisen.no/3631645.html

I pasientreiser er ikke bom inkludert!

Ille for nringslivet, ok? Det koster bygge vei, brukerene betaler, det er "Ille for nringslivet" betale strm ogs, br tilfeldige bedrifter slippe betale for strm? Er det ikke bedre for konkurransen og et sunt marked at lar vre subsidiere noen bedrifter og ikke andre?

Tor: Jeg nevnte skatteletten for de rikeste bare i ei bisetning. Det er relevant i forhold til den blbl regjeringas prioriteringer og hvorfor FRP er lysr fra innfri valgflesket om bompenger. Det har ihvertfall ikke noe med misunnelse gjre. Jeg har det mer enn bra konomisk, om ikke blant de 10%.

De som betaler mest i skatt tjener ogs mest p at lavere inntektsgrupper betaler mindre, og dermed er i stand til betale for deres varer og tjenester. De tjener ikke pengene uavhengig av resten av samfunnet. Norge har lenge vrt i verdenstoppen i dollar-millionrer og -milliarderer per innbygger. Foran for eksempel USA.

Ja dette viser at bilistene betaler uforholdsmessig mykje. No er det p tide med ei kraftig avgiftsauke p flybilletter!

Noe er riv ruskende galt. Den enkelte kommunes overkthet etter nye bommer er ikke annet enn trakassering mot en stakkars bileier. Stopp hysteriet.

Anders Vikren

Anders Vikren

Bilkyring kostar g i andre land. Det er ikkje eit uttrykk for drleg styring, men politisk prioritering. For tida er FrP avgiftspartiet (og slr grundig tidlegare rekordar fr AP).
I Italia svidde eg i forrige veka av kr 600 p kyra mellom dei strste byane i Nord ca. 500 km til saman.
Bygg veg! Det er det viktigste.

Roald Bentzen

Roald Bentzen

Det er bare en mte lse dette p og det er avskaffe bompenger helt og totalt!

Aldri har Bergens-omrdet hatt s mye bompenger som det Solvik-Olsen har sagt ja til. Det inbefatter gamle bompengeprosjekt gjennoppsto fra de dde, nye bompengeprosjekt godkjent R39 Os-Rdal og alle bompengebodene i Nordhodland E39, som skal dekke kostnadene til lokal veiutbedring i Linds kommue, fordobling av bomprngeinnkreving lokalt i Bergen . Alt godkjent av FrP-statsrden fra partiet som er mot skatter, avgifter og offentlig inngripen!

N m vel de fleste se at FRP er avgiftspartiet i Norge.

Bygging og vedlikehold av veier m betales. Uten bom betaler turister ingenting for det. Uten bom betaler alle skattebetaler inkludert de som ikke har eller vil ha bil for det. Bom er etter min mening den mest rettferdige mten fordele belastningen for bygging og vedlikehold av veier p de som bruker den mest og sliter den ut. Forresten, jeg liker heller ikke betale verken skatt eller bompenger men hodet mitt sier: Det m jo betales p en eller annen mte. Hvis ikke jeg betaler s m andre betale mer eller samfunnet sier: hvis folk ikke gidder betale s bygger vi enkelt og greit ikke flere veier og slutter og vedlikeholde de.

Jeg bytta ut campingvogna med bt. Barna stortrives og eliten kan aldri sette opp bomstasjoner til sjs 😂

Takk for Det!

Takk for Det!

Ja, Stem frem partiene som nsker gi reduserte skatter. Nr pungen er tom, s ker man selvsagt p bompengeinnkrevingen. Takk for Det!

HUSK!

Valg 2019.

Stem bort eksisterende bystyre med AP rrleggeren og de grnne tomsingene som delegger hele Oslo.Fr de grnne(MDG) hjernedde tomsingene fortsette, delegger de resten av landet ogs!

Et kjapt lite uttak fra oljefondet og bompenger er historie. Dette ville redusert innenlands kostnadsniv til fordel for nringsliv og folk flest.

johannes taranger

johannes taranger

En ting er i alle fall sikkert. Det hadde ikke blitt reduksjon i bompenger, selv om Frp skulle bli kastet ut av regjering. Garantert ! Det er et massivt politisk flertall for bompenger. Alternativet er mye mindre veiutbygging. Hva er verst eller best av to onder ? Unntaket er MDG som bde vil ha hyere bompengesatser og mindre veiutbygging. S, om men nsker det, stemmer man p MDG !

Det fattige landet Norge hvor flertallet enten gr p NAV, er pensjonist eller student, trenger mer penger. Oljeinntektene faller og hvor skal inntektene komme fra? BOMPENGER!!

Den nye, planlagte traseen E39 Krsand - Sandnes vil f et voldsomt antall bomstasjoner. Man anslr at det kan koste 500 kr kjre hele strekningen. Blir sikkert mer nr veien er ferdig, vil jeg tro. Den skal bygges stykkevis og delt, og imens blir alt dyrere.

Geir Sakariassen

Geir Sakariassen

Bob Kre Bil er ikke ndvendig det er en luxus sa de, de tror det er barn de snakker til.. til med nr farge tv kom skulle det opp i tinge.. en skalt expet som sier fager kan ikke vre bra for BARNA da er du i gang. se p historien p alt dritte vi har kjpt i itali fly helly platformer, n hrer jeg de skal legge linjer i oslo,men nr pengan er p konto s gr dritten konk, kjpe arbeid alt brye p grunn av korrupsjon fra 1 person snorre A

Skulle tro man bor i et uland der vegbyggingen nettopp er kommet i gang. dette bompenge tyraniet m det bli slutt p. her kalles vi verdens rikeste land og har ikke nla i vegen og bygge veier for. s er sprsmlet. hvor blir det av allt som heter skatter og avgifter som blir betalt inn til staten.. blir de flyttet ut av landet for at politikkerne skal kjpe seg stillinger ute i den store verden. dette er korrupsjon

Ikke tro p lgnene til AP, som samarbeider med bilhatere i SV, MDG og Rdt.

De rdgrnne i Oslo, med AP, MDG, SV og Rdt, har doblet bomsatsene i Oslo siden de kom til makta.

Og n planlegger de 66 nye bomstasjoner midt inne i byen, slik at folk blir fldd for krysse gata.

Nr dette er gjort skal vi betale bompenger bde nr vi kjrer ut og inn av byen.

Det hele er APs feil, siden de har forsmt bygging av veier og jernbane i mer enn 30 r, og n er standarden s ille at vil blir fldd nr vi kjrer p veiene.

AP bygger ikke Norge - de er bare opptatt av likestilling og #metoo.

Jeg har sagt det fr, for en p Fosenhalvya i Trndelag er det dyrere komme seg til Vrnes enn fly Vrnes-Berlin.

VI M - GJENTAR M- TENKE NYTT

Vi kan hvis vi vil stoppe dette. Da m vi flge denne linjen...

Alle m vre villig til gi fanen i eget parti.

Bort med den slkkete loyaliteten.

Alle billister organiserer seg.

Deretter melder alle seg inn i samme parti -eks AP

Vi sparker ute alle de andre

Tar kontorene

Tar pengene

Tar makten.

Deretter gjr vi det samme med FRP

Og da legger vi ned hele driten av det politiske makkverket.

Og for liksom sttte en mann s tar vi inn igjen Trond Giske i varmen ,- sparker ut Hadia Tajik og forandrer grunnloven. Vi fr en statskirke igjen. Vi forbyr den katolske kirke "regjere " i Norge. Og man SKAL vre kristen for komme p stortinget.

Stortinget og hovedstaden overfres til Bergen. Oslo med / omegn overgies til Sverige.

Gol & Geilo blir kulturhovedstad me gratis reise til fra - fra hele landet.

Enkelt og greit.

Brsfallet i USA fredag reduserte vel verdien av oljefondet sine plasseringer i aksjer mer enn hva det vil koste bygge ut en del av disse strekningene. Hvorfor ikke selge ut noe mens kursene er p topp og bruke disse pengene til glede for nvrende og fremtidige generasjoner fremfor p liv og dd ha de plassert i aksjer mens kursen gr som en berg og dalbane p de internasjonale brsene. Nringslivet p Vestlandet vil dra nytte av god infrastruktur som igjen vil generere arbeidsplasser, inntekter for landet og skape ny vekst i industrien. Og under utbyggingen vil mange ha arbeid i revis p disse strekningene.

Og for ikke glemme, denne brukerfinansieringen i form av bompenger har kun en negativ effekt bde for nringslivet og de som ellers bruker infrastrukturen. Den br reduseres til et minimum og ikke brukes som et middel for redusere bilbruken og finansiere prosjektene.

Lurt trill rundt

Lurt trill rundt

I dag heter det bompengestasjoner men i morgen vil det hete kontrollpunkter.

Dere holder p bli s trill rundt at det er nesten litt skummelt sitte og se p.

Jaja bompenger er jo noe mdg er for og n er det billigere med fly en bil, bra for flyselskapene

Om du ikke nsker betale fullt opp med bompenger er det mulig kjre alternative strekninger som tar lengre tid. Det er litt p samme mten som den billige flybilletten fra Oslo til lesund. Den m bestilles lenge p forhnd og du m reise p billigste mte til flyplassen. Om du har planlagt reise t/r Oslo - lesund p mandag vil billigste flybillett koste deg 1540 kroner. Du m ogs legge til 440 kroner for kunne parkere bilen din i nrheten av avgangshallen. Og du vil mtte betale bompenger p vei til og fra Gardermoen.

Det gjelder bare ha mange penger. Da er ikke bompenger noe tenke p. Dessuten er veiene ledige til bruk for deg og dine rike venner. Synd at politikken har blitt slik at vanlige folk ikke kan bevege seg fritt i eget land..

Selvflgelig er det vits i protestere! Eller hva med til og med forlange? Dere klager og syter men har hodet godt plassert i rvva. Dere er ikke billig til gjre noe aktivt, eller annet enn syte p forum, i fylla etc. Dere er apekatter hele gjengen. Hvis dere vil ha en endring m dere ta PERSONLIG ANSVAR og se p mulighetene til gjre faktiske endringer. Ikke sutre til "mamma" og s la det ligge ddt. Eller kanskje dere kan bestille noen klistremerker og s protestere slik de harde gjr det?

Herregud for noe sutring da dere. Er dere ikke voksne? Dette har vi rd til i verdens rikeste land

Dessuten Kr 522,- for komme seg til lesund burde jo vre en sann glede. Det er alts s fintmange plasser p veien. Hvorfor skal det vre gratis liksom? Vi som ikke skal dit fr eller ikke den gleden. Det er opprivende og fryktelig urettferdig

Edit innlegget ovenfor

Der jeg glemte og f med utropstegnene i forrige innlegg. Slik skulle det egentlig vre

*Herregud for noe sutring da dere. Er dere ikke voksne? Dette har vi rd til i verdens rikeste land!!!*

Yngve Hartlfsen:

Med din tankegang s tenker du vel at du ikke fr glede av NAV selv om du betaler skatt. Det er ogs fryktelig opprivende og urettferdig!

Yngvar Hartlfsen

Yngvar Hartlfsen

Hei Robin

Det gr fint og f penger p NAV selv om man ikke betaler skatt. P en mte som kjre tikk uten billett det. NP :)

I slike situasjoner ikke st med hnda i lua. Det er da det blir urettferdig

Benny Fransen

Benny Fransen

Det er jo ikke noe rart at dem m ta inn bompenger over alt for dem m jo ha penger til alle dissa krimminelle snylterene som dem drar hit til landet VRT i hopetall.

Henning Nielsen

Henning Nielsen

Viktig og god artikkel, men den gir et galt bilde av bompenger. Bomringer i de store byene ser ut til vre "evige", men ellers er det en klar begrensning for hvor lenge man kan kreve bompenger. Normalen er ca. 15 r, etter dette forsvinner innkrevingen. Tenk p Mjsbrua p E6, for eksempel. De nye prosjektene som forfatteren beskriver ligger ganske langt frem i tid fr innkreving kan starte. I mellomtiden vil mange av dagens bompenge-strekninger vre gratis. Det er dermed ikke sikkert at det blir s mye dyrere enn i dag.

Men det er likevel altfor mye.

De fattige er noe dritt. Hvorfor skal de fattige p dd og liv kjre bil? De br holde seg hjemme og passe drittungene sine, slik at de som har PNG p bok kan f kjre sine Tesla barn i barnehagen. Livet skal bli s mye bedre nr de fattige er borte fra veiene. Det er de fattige som skaper bilker!!

Skjnner ikke hvordan det kan vre s billig som dette! Her har MDG virkelig en jobb gjre med f alle avgiftskningene p plass. Bare tenk p alt det vil bli midler til med en tidobling av disse bompengene! Og s lenge det er styggen sjl som betaler disse, ja privatbilistene alts, s er det ingen grunn til ikke innfre denne mangedoblingen s fort som mulig. I klimaet og miljet sitt navn, sett i gang n, Lan og Trdal!

kjre bil fra Asky til Eidfjord, som er innenfor Hordaland fylke koster det kr 242 utenom i rushtiden.

Askypakken kr 26

Bergen kr 19/(kr 45 i rushtid)

Kvamma pakken kr 47

Hardangerbrua kr 150

Sum 242 er priser uten abbonnement. Dette er omtrent som gammeldags landeveisrveri.

Skriv en ny kommentar