hits

S elendig er NAF sitt billn

Norges Automobilforbud hevder vre til for sine medlemmer. Billn fra NAF gir deg vesentlig drligere betingelser enn du kan oppn andre steder.

Hvor mange av disse bilene er finansiert med NAF billn?

Massiv misnye
8. desember ble blogginnlegget Derfor m du melde deg ut av NAF publisert. I lpet av en uke har blogginnlegget blitt lest av mer enn 108 000 unike lesere, og har med det vrt blant Norges aller mest leste blogginnlegg den siste uken. Engasjementet i kommentarfeltet og p sosiale medier har vrt overveldende stort. Svrt mange av de som kommenterer hevder enten allerede ha meldt seg ut eller signaliserer ville gjre det. Det er vanskelig tolke dette annerledes enn at det blant NAFs medlemmer er massiv misnye. I allefall blant dem som har lest og kommentert innlegget.

Misnyen synes g p bde hvordan NAF ivaretar bilistenes interesser samt medlemsfordeler og tilbud fra NAF. For underske grunnlaget for dette nrmere, har jeg i dette blogginnlegget sett nrmere p ett av tilbudene: NAF billn. Gunstige betingelser p billn m antas vre relevant for mange som skal kjpe bil samtidig som dette kan utgjre betydelige belp for den enkelte.

Billn gjennom NAF
NAF har p sin nettside en billnskalkulator der du ogs kan ske om billn. Etter gjennomgang av denne sammenlignet med hva du kan oppn ellers i markedet er det klart at tilbudet fra NAF er vesentlig drligere enn de beste tilbudene. I en sammenligning med de beste tilbudene hentet fra Finansportalen.no fredag 15. desember viser det seg at billn gjennom NAF ofte har en effektiv rente som er et helt prosentpoeng hyere enn det beste i markedet. Noen ganger er forskjellen enda strre. Dette vil i de fleste tilfeller innebre at du over lnets lpetid m betale mange tusen kroner ekstra ved benytte deg av NAF sitt tilbud om billn. Prisene som er hentet inn fra NAF billnkalkulator og Finansportalen.no er gjengitt i sin helhet nederst i blogginnlegget.

Nr man trykker p knappen Sk om lnet p NAF sin billnskalkulator blir man sendt videre til Gjensidige sine nettsider. Det er alts Gjensidige som er tilbyder av ln gjennom avtale med NAF.

Underskelsen som er gjort
I forbindelse med dette blogginnlegget ble det alts fredag 15. desember foretatt en enkel underskelse av kostnader for billn ved hjelp av Finansportalen.no sammenholdt med hvilke kostnader tilsvarende billn vil ha ved hjelp av billnskalkulatoren p NAF sin hjemmeside. Denne underskelsen er p ingen mte en fullstendig analyse av markedet for billn, men kun en enkel sammenligning som antas vre relevant.

Det ble hentet inn priser p billn til bil med kjpesum p hhv. 100 000, 250 000 og 500 000 kroner for egenkapitalandel p hhv. 0, 25% og 40%. Dette ble gjort for lpetider p hhv. 3 og 5 r.

Et sk p Finansportalen.no viser at beste lnetilbud for fullfinansiere bilkjp med 5 rs nedbetalingstid gir effektiv rente p 5,07%

Ut fra dette kan vi finne hvor mye en lntaker vil tape over lnets lpetid. Dette er beregnet ved summere differansen i mnedsbelp mellom tilbudet fra NAF med beste tilbud i markedet over lpetiden uten diskontering. Dette gir en konsistent sammenligning av de mnedlige utgiftene. Eventuelle etableringsgebyr kommer i tillegg, med det fanges opp ved beregning av effektiv rente.  

NAF sin billnkalkulator viser at effektiv rente for fullfinansiering av bil til 250 000 kroner med 5 rs nedbetaling er 6,09% Det er mer enn ett prosentpoeng hyere enn beste tilbud funnet p Finansportalen.no

Ikke for noen av kombinasjonene av kjpesum, egenkapitalandel og lpetid var NAF billn i nrheten av de beste tilbudene i markedet. Det gjelder bde for effektiv rente og mnedsbelpet som skal betales. Dette er overaskende. Gode betingelser p finansiering av bil m antas vre svrt relevant for NAFs medlemmer. NAF er jo Norges strste bilorganisasjon, i alle fall i navnet.  

Hvorfor har NAF inngtt avtale med Gjensidige?
NAF er en organisasjon med 500 000 medlemmer. Ut fra denne medlemsmassen burde NAF ha stor forhandlingsstyrke nr det gjelder skaffe medlemmene fordeler gjennom for eksempel ln til bil. fremforhandle gode avtaler er en del av NAFs eksistensberettigelse skal vi tro organisasjonens formlsparagraf. Der kan vi lese:

NAF er en uavhengig, medlemsstyrt forbruker- og interesseorganisasjon som ivaretar medlemmets behov som trafikant. NAF skal hjelpe medlemmene gjennom tilby et attraktivt fellesskap og gunstige fordeler. NAF skal kjempe for medlemmene gjennom markant samfunnspvirkning for sikre trygg, effektiv og miljvennlig samferdsel.

Ut fra dette er det naturlig at NAF p vegne av sine medlemmer inngr avtaler med ulike leverandrer for at medlemmene skal f rabatter og andre fordeler. Ut fra den store medlemsmassen burde forhandlingsstyrken vre betydelig. Da skulle man ogs forvente at resultatet ble at NAF-medlemmene oppnr betingelser p billn som er blant de beste i markedet. Det synes ikke vre tilfellet ut fra den enkle sammenligningen som er foretatt ved hjelp av finansportalen.no

Gullkantet avtale for Gjensidige
For Gjensidige er avtalen som er inngtt med NAF gullkantet. Gjennom den oppnr Gjensidige, som er et av Norges strste finanskonsern, svrt billig distribusjon av sitt billnsprodukt. Det er i seg selv helt utrolig. I tillegg fr Gjensidige lne den tilliten en stor forbrukerorganisasjon i utgangspunktet har for skape fordeler for sine medlemmer. Ja det er nettopp forbrukerorganisasjon NAF mener vre iflge sin egen formlsparagraf.

Helge Leiro Baastad er konsernsjef i Gjensidige. Avtalen med NAF om billn er et eksempel p at han gjr en god jobb for Gjensidiges eiere.

Ikke minst er billn en inngangsport for Gjensidige sine vrige produkter, dvs. forsikringsprodukter. Kjper du bil, m den selvsagt forsikres. Billn gjennom NAF innebrer derfor stor sannsynlighet for at Gjensidige fr solgt andre produkter i tillegg. For Gjensidige er dette billig distribusjon som sparer kostnader til eget salg. P Gjensidiges skadeforsikringsprodukter fr NAF-medlemmer rabatter, men det er ikke ndvendig ta opp dyrt billn for f det.

Kan NAF leve med en s drlig avtale for billn?
En frivillig organisasjon nyter i utgangspunktet strre tillit enn en kommersiell aktr. Gr man til en bank, forstr de fleste at banken nsker tjene penger p ha deg som kunde. En frivillig organisasjon derimot, er til for sine medlemmer. Derfor har medlemmene tillit til at tjenester og produkter det gis tilgang til gjennom organisasjonen, faktisk gir fordeler som ikke lett kan oppns for det enkelte medlem p egen hnd. Nr lnetilbud formidles gjennom NAF sin nettside, har medlemmene i utgangspunktet grunn til tro at dette er et godt tilbud som er fremforhandlet for dem.

Gjennom tilliten en frivillig organisasjon i utgangspunktet har, er det nrliggende tro at medlemmer kan forledes til tro at tilbudet som formidles er et fordelaktig tilbud. Den enkle underskelsen som er foretatt her kan tyde p at det ikke er tilfelle. Kan NAF leve med det?

Her er talloppstillingen som viser at tilbud om billn gjennom NAF er vesentlig drligere enn de beste tilbudene i markedet. Lntaker vil tape tusenvis av kroner ved ske billn gjennom NAF

 

27 kommentarer

NAF er en vits og medlemskap verdilst - annet enn at det finansierer en gigantisk organisasjon og skyhye lederlnninger.

Det er utrolig at en organsisasjon som finansieres av bileiere (vesentlig menn) skal jobbe mot bilismen og vre taus og tyst mot myndighetene. Ei tannlaus bikkje.

NAF br heller fusjonere med Norges Sykkelforbund.

Kjpte meg ny bruktbil fr sommeren, var i den prossessen innom flere sider for sjekke lnebetingelser, og har sltt meg at NAF p ingen mte klarer levere et godt billn.

Etter nesten ende opp med Skandiabanken s endte til slutt opp med ln fra Gjensidige, men da med rabatt gjennom fagforeningen som ga lavere rente enn selv Skandiabanken (som forvrig allerede var 1% billigere enn NAF sin).

Kommer nok fortsatt til vre NAF-medlem pga. av muligheten for veihjelp, bensinrabatt osv. men vil i strre grad fremover vurdere om dette er noe jeg kan f like rimelig og greit annet steds og melde meg ut av NAF.

Antikommunist

Antikommunist

Jan Ingar: Du trenger ikke medlemskap i NAF for f veihjelp. Veihjelp er inkludert i forsikringen, bare med et gebyr p ca. 600,-

Med mindre man trenger veihjelp daglig, s er det penger ut av vinduet. Ogs drivstoffrabatter fr man andre steder.

Veihjelp og objektiv EU-kontroll er de eneste fordelene jeg kan se. Hadde det ikke vrt for dette hadde jeg aldri vrt medlem.

Aldri hatt behov for veihjelp

NAF? Eksisterer de enda da?

De som er medlemmer der m vre mindre begavet....

Det er helt bortkastet vre medlem. Jeg oppnr bedre rabatter hos samtlige samarbeidspartner til NAF. Det handler om prute og vre litt fram p. Jeg ser INGEN god grunn til medlemskap.

Noen skriver om veihjelp og drivstoff rabatt. Veihjelp har alle med delkasko og 365direkte avtale med 70 re literen kan alle f. Veiboka er avleggs og miljfiendtlig. 10% rabatt p full pris med Fjordline er latterlig.

Tidligere lettlurt

Tidligere lettlurt

Flott! Hper du ogs sjekker forsikringsordningene deres og prisene der ogs. I 2012 var det vel, at de gikk tungt ut med at n skulle de forhandle priser og forsikringer p vegne av alle de hundre tusener medlemmer, s n kunne man trygt forvente at NAF skulle srge for at de hadde de beste betingelsene og mest konkurransekraftige prisene i markedet. Ja, prisene og betingelsene var bra de - det frste ret. Ved frste rsskifte kte mine forsikringer med 32%!!!

Jeg ringte sporenstreks til NAF og spurte i frste av mange telefoner dit ; 'hva f... skal dette bety?'

Forklaring nr 1: 'det var s mye skader ifjor...'

Forklaring nr 2: 'de hadde nok feilberegnet prisnivet...'

Forklaring nr 3: 'det var vanlig at prisene steg fra r til r...'

Etter ha spurt om de kunne fremlegge dokumentasjon p den kte skadestatistikken de henviste til,dette kan jo ikke ha skjedd sa jeg - uten at det synes i statistiske tall??, men s kunne de ikke forklare det gitt. Noen forklaring p hvordan de da visste at utbetalingene skulle tilsvare 32% kning i mine premier fikk jeg heller ikke, annet enn at det vaar visstnok ufattelig komplisert bde beregne og forklare fordi det hadde med alt fra hvor jeg bodde og til hvilken risikoprofil jeg tilhrte gjre. Jeg bor i grisgrendte strk, har bilen innlst, hadde kjrt 5-600 000km uten skader over 25r,ingen sjfrer under 25r, alarm, ESP, full bonus med mer enn 5r opptjening - jeg spurte derfor: 'hvor mye stiger forsikringen med for de som bor i risikosonene, nr jeg som bor langt uti skauen med denne 'risikoprofilen' fr 32%??' Fikk ikke noe svar p det selvflgelig.

NAF sensurerer vekk innlegg fra medlemsbladet sitt slik at ikke alle skal f hre kritikk som akkurat dette, det kan jeg dokumentere.

Sannheten er at NAF forskte seg i et marked NAF-direktrene hadde sett seg ut for tjene store penger p sine medlemmer. De har sikkert ogs provisjon av kninger i bde omsetning og bunnlinjer, s her ligger insentivene tykt utenp. Her gjelder det skjule ting s godt man kan.

Medlemmene betaler NAF for f lov handle dyrt og drlig hos de men skjnner ikke sitt eget beste.

Tidligere lettlurt

Tidligere lettlurt

....en ting til NAF ikke klarte foklare meg var hvorfor jeg etter telefon nr 1 fikk 15% av tillegget fjernet nr det faktiske tillegget p 32% var begrunnet i faktiske skader fra pret fr. Jeg lurte p hvordan det var mulig - og hvorfor ikke dette allerede var tatt inn. NAF skulle jo srge for nettopp dette! Vi skulle som medlemmer slippe det evinnelige maset hvert r med forsikringsselskaper som bare kte prisene uten videre...

En som sa noe klokt til meg engang sa at:

"- jeg prver unng lyve, for det skal man ha god hukommelse for drive med...."

Terje Normann

Terje Normann

Har ikke mye pent si om NAF selv...

Har vrt medlem i en offroad-klubb under NAF Motorsport, og etter hvert har n NAF radert ut driften og sttten til klubbens drift, og klubben er n "kastet ut"...

Vi hadde klubblokalet hos vr NAF stasjon, og kunne lagre vrt utstyr i et lager der, but no longer...

Fr vre medlem av klubben, mtte man ogs vre NAF-medlem...

Dette er vel et godt tegn p at NAF er for oss bileiere og bilsport-interesserte...?

Var mange som meldte seg ut av NAF etter dette, ja...

Min far opplevet ogs en spesiell sak den gangen refleksvester ble pbudt i bilen.

Da hadde NAF medlemsrabatt p vester til sine medlemmer...

Rett etter at min far kjpte sine to vester med "medlemsrabatt", opplevde han at NAF-representanter sto p bensinstasjoner og kjpesenter-parkeringer og delte ut gratis refleksvester til IKKE-medlemmer...

Ja, det lnner seg vre medlem, tenkte han da...

NAF er en stor vits.

Dette gjelder nok ikke bare NAF.

Jeg var medlem i NITO i mange r, og betalte flere tusen i ret fordi jeg trodde jeg sparte s mye p summen av alle forsikringene jeg hadde (Gjensidige har store rabatter pga NITO og Tekna).

S fikk jeg en telefon fra If som jeg vurderte legge p, men lot dem f en sjans. Jeg endte opp med havne 1000kr billigere i ret i If uten fagforenings-rabatt, kontra Gjensidige med store NITO-rabatter. Nr man da trekker fra det jeg sparer p ikke vre med i NITO,s er det flere tusen i ret.

Poenget er at dette er noe som gr p tvers av alle selskaper. De har som regel noe g p, og de senker prisene om de m for skaffe kunder. Det finnes ikke noen gratis lunsj, og alle nsker heve prisene litt og litt for f gode marginer til sine eiere. Man m rett og slett flge med litt selv og sjekke markedet om man vil holde prisene nede, bde p renter og forsikringer.

Alf Morten Mjaatvedt

Alf Morten Mjaatvedt

Kjekt at du gr inn i dette.

NAF har med egen hjelp/hjelpelshet, totalt utspillt sin rolle som interesse organisasjon for bilister.

Utmeldt for over 10 r siden.

NAf har blitt til et politisk supperd.Bilen har blitt en fiende og skal tydeligvis taes p alle omrder.Det er tydeligvis viktig ta ifra folket muliheten til bevege fritt rundt i dette langstrakte land.NAf burde arangert store aksjoner,hver gang det ymtes om avgiftskinger,Det er helt tragisk for annsatte p NAF stasjoner rundt om, som har store muligheter for miste joben sin.Bil er i dag som en kniv i kjkkenskuffen,faktisk enda viktigere,pga dagens krav til effektivitet i arbeidslivet.Og likestilling/femenisme,som frer til at barn m hentes i barnehage.

Hei

Veldig bra at du fokuserer p disse latterlige samarbeidsavtalene som finnes og som lurer forbrukeren. I den samme nd drister jeg meg til foresl en lignende underskelse rettet mot LO. LOs fordelsprogram (LOfavr) samarbeider med Sparebank 1 gruppen p en rekke finansielle omrder som banktjenester, ln,forsikringer etc.

Jeg har selv gtt igjennom en del av de skalte fordelene og sett mange skrekkelige eksempler der kunden rett og slett lures til svrt dyre tjenester i den tro at de er gunstige.

Jan Ivan Christiansen

Jan Ivan Christiansen

NAF heter Norges automobil forbund. De burte bytte navn til elbil og sykkelforbund. Har MDG overtatt hele forbudet?

Jan Ivan Christiansen

Meldt ut for en uke siden!

Sitter med medlemsbladet Motor foran meg og her er hovedoppslaget det skalte problemet med dieselbiler. Den som intervjues er ei dame som bor 15 mil fra Oslo og som er svrt bekymret for dagene med 3-dobbel bomavgift noen f dager i ret. Fantastisk journalistikk!

Her klarer alts NAF prate ned verdien p over en til to millioner biler med svada og tull.

En av de drligste artiklene som er trykket p lang tid...

Meld dere ut av NAF - de svikter bilistene og eter av lasset.

NAF hentet inn ei dame som kommunikasjonsdirektr og hun mente at mor skulle overta rattet fra far - fordi kvinner er bedre til kjre bil enn menn.

Antar hun er medlem av et eller annet lukket kvinnenettverk - slik som de fleste mediakvinner er i NRK og TV2 og ellers.

Det er menn som er de brende kreftene i NAF - og n skal menn presses ut.

Meldt meg ut av denne etter hvert "rare bilistforeningen" - med direktrer i all etasjer med unormale lnninger....de m vre viktige, med den lnna..VRE KONTINGENTINNBETALINGER..
som burde g til kjempe for bilister(bommer,avgifter,osv.)
Veihjelp - Ring Falck...

Veihjelp fra NAF er oppskrytt. N skal de ha 1000 kr for pne en bildr p 10 min fra jeg ringte til de dro.

NAF er som andre organisasjoner mest opptatt av seg selv og sine ansatte. Deres marked er hente inn nok inntekter fra medlemmene, og toppe det med disse latterlig drlige medlemstilbudene. Som nok er like gode for NAF som for Gjensidige.

Men siden NAF tiltrekker seg de mest ressurssvake, og de mest bekymrede, s mister de nok ingen medlemmer p dette. De blir vrende s lenge det finnes et 24/7 NAF telefonnummer de kan ringe nr noe har gtt skikkelig skeis i Arvika.

Vi brukte NAF-advokaten i en forsikringssak med Tryg Forsikring. Tryg forsikring nekter betale. Egentlig en sak som burde vre enkel. Advokaten gjorde ikke mer enn fortelle at vi mtte sende et brev med forklaring til forsikringsselskapet. Det hele var bare bortkastet tid og vi kunne klart det bedre p egen hnd.

Helt skandalse betingelser og tilbud til medlemmene. dessuten svrt hye lederlnninger. Videre skal de og drive verksted. Bukken og havresekken. Siste ret mitt medlemsskap er aktivt. fr samme veihjelp via forsikringsbolaget.Kartboken er avlegs. Fr alt via GpS.

rart at styret som repr medlemmene godtar dette. De er jo ansvarlige nr det gjelder konomi. De er kanskje gtt ut p dato de og.

Byttet til KNA. Lavere medlemspris, inkl. bilberging knyttet opp mot bilens reg.nr. og ikke hvem som kjrer. Div. rabattavtaler. Og inkl. bladet Bil; kanskje Norges beste BIL-blad. Et vesentlig bedre bilblad for bilinteresserte enn turistinformasjonblekka Motor. Har ikke angret... KNA sttter dessuten norsk motorsport lokalt inkl. et positivt ungdomsarbeide der. Administrasjonen er overkommelig og lider ikke av direktr- og konsulentsyken.

Styret har et voldsomt hyt honorar - ca. 1,72 mill./r..leste jeg et sted...
Hva de driver med - tja ???
Legger vel opp til at bilistene skal f nye avgifter, eller ?
Hvorfor str de ikke opp mot skalt rsavgift/ veiavgift - jaggu nok med alle bommene...

Korrigering, de har ca. 1.5 mill i styrehonorar/r..
Beklager feilen..

Skriv en ny kommentar