hits

Derfor m du melde deg ut av NAF

Norges Automobilforbund er ikke lenger en organisasjon som fremmer bilistenes interesser. I tillegg er ikke medlemsfordelene srlig mye verdt.

Norges Automobilforbund er ikke lenger en organisasjon for bileiere, men er blitt en vassen "trafikantorganisasjon"

Fremmer ikke bilistenes interesser
Nr du er medlem i en organisasjon, forventer du at organisasjonen er talerr for dine interesser. Norges Automobilforbund ble stiftet i 1924 for fremme bileieres interesser. Organisasjonen brer navnet Automobilforbund, ikke syklistforbund, trafikantforbund eller noe annet som har med trafikk gjre.

Gr man inn p NAF sin hjemmeside, er det ingen formlsparagraf eller vedtekter lett tilgjengelig som forklarer hva organisasjonen egentlig str for. I stedet finner vi vage formuleringer som Vi jobber for en tryggere, rimeligere og effektiv hverdagsreise Javel! For hvem og hvordan?

Ser vi hvordan NAF uttaler seg, blir det litt klarere. Det er ikke bilistenes interesser som er i frersetet. Parkeringspolitikk i de store byene er et brennhett tema, srlig i Oslo der byrdet allerede har fjernet hundrevis av parkeringsplasser. NAF har uttalt seg om dette her hvor vi kan lese:

Mye gateareal benyttes i dag til parkering, samtidig er det mye ledig kapasitet i parkeringshusene i byene. NAF mener det derfor er behov for en kartlegging av ledige parkeringsareal slik at vi kan omdisponere gateareal til for eksempel sykkelveier eller bredere fortau

Hvis du eier en diger MDG-traktor som denne, er kanskje NAF-medlemskap noe for deg!

NAF mener alts at parkeringsplasser i gatene skal fjernes og at folk heller skal parkere i parkeringshus der det visstnok skal vre ledig kapasitet. Ja hvorfor gjr ikke folk det da? Det penbare svaret er at parkeringshus, i alle fall for korttidsparkering, er s kostbart benytte at det ikke er noe reelt alternativ. Skal du parkere en hel arbeidsdag, kommer du like godt fra det ved feilparkere p gaten og heller betale boten. Dernest er det upraktisk fordi det ofte er lang vei g fra parkeringshuset til dit du skal.

NAF vil ha mer sykkelfelt. Selv s velger jeg ofte ikke benytte meg av sykkelfeltet nr jeg sykler i gaten og heller sykle ute i veibanen der bilene kjrer. rsaken til det vises ganske godt av bildet nedenfor. Sykkelfeltet er ofte rett og slett uegnet for sykling, srlig vinterstid. Les mer om det her.

Dette bildet av sykkelfeltet i Holmenkollveien i Oslo ble tatt i midten av november. Sykkelfeltet er fullt av srpe, mkk og issvuller. Dette er det NAF vil ha i bygatene. Legg merke til at kjrebanen for bilene, som vises i vre venstre hjrne av bildet, er bar og god sykle p.

Men alts: Det er syklistene og fotgjengernes interesser automobilorganisasjonen NAF nsker fremme her. Det fremkommer klart nr NAF presterer uttale at Med over 500 000 medlemmer representerer NAF langt flere syklister enn Syklistenes landsforening Hvorfor skal bileiere i det hele tatt vre medlem av NAF?

En vassen formlsparagraf
Leter vi litt bedre finner vi likevel en formlsparagraf. Den finner vi i NAF Samferdselspolitisk Langtidsprogram 2016-2020. Der kan vi lese:

NAF er en uavhengig, medlemsstyrt forbruker- og interesseorganisasjon som ivaretar medlemmets behov som trafikant. NAF skal hjelpe medlemmene gjennom tilby et attraktivt fellesskap og gunstige fordeler. NAF skal kjempe for medlemmene gjennom markant samfunnspvirkning for sikre trygg, effektiv og miljvennlig samferdsel.

Igjen, NAF er til tross for navnet, ikke en bilorganisasjon. Det var i 2013 NAF endret formlsparagrafen til bli en generell trafikantorganisasjon. Etter det skal organisasjonen vre litt for alle, men da blir det s tannlst at det egentlig ikke blir noe for noen. En organisasjon som skal kjempe for alt, p omrder der det penbart er interessemotsetninger mellom ulike grupper, fr ogs et tillitsproblem. Hvor sterkt vil denne organisasjonen egentlig kjempe for dine interesser? Kjempes det for interessene til noen, trkkes det samtidig p trne til noen andre. Det er nok derfor NAF s sjelden er hre med en tydelig stemme i offentligheten, selv om NAF er ofte i media.

Medlemsfordelene er lite verdt
Selv om man ikke er s opptatt av organisasjonens forml, er det likevel mange som melder seg inn p grunn av medlemsfordelene. S ogs for NAF. Organisasjonen har i alle r vrt forbundet med medlemsfordeler for bileiere i form av veihjelp, kartbok og juridisk hjelp samt rabatter p forsikring og drivstoff. Oversikt over alt dette finnes p organisasjonens nettside. Sprsmlet er om disse fordelene har noen verdi.

Veihjelp har alts historisk vrt viktig. Stoppet bilen ute p veien, kunne NAFs veipatrulje komme og f bilen i gang igjen. Slik er det ikke i dag. Dagens biler er s teknisk avanserte at skulle det skje noe ute p veien, s m bilen etter all sannsynlighet inn p verksted. Da snakker vi om bilberging, som de fleste uansett har dekket av bilforsikringen. Det har liten hensikt betale NAF 1 140 kroner i ret for medlemskap med veihjelp.

Nr det gjelder de andre medlemsfordelene er dette ting du enten ikke har bruk for eller allerede fr p annen mte. I dag er biler utstyrt med elektroniske navigasjonssystemer slik at NAFs veibok fremstr som antikvarisk og avleggs. Drivstoffrabatter er det en haug andre organisasjoner samt kredittkortselskaper som tilbyr, s dette fr du hyst sannsynlig allerede. Gunstige forsikringer og juridisk hjelp fr de fleste gjennom medlemskap i fagforeninger. Ingen grunn til vre medlem av NAF i tillegg da.

Medlemsbladet Motor har en irriterende plastinnpakning som m rives av fr det kildesorteres. Det totalt uinteressante medlemsbladet har en s sterk eim av politisk korrekthet at plastinnpakningen antakelig trengs for beskytte omgivelsene. Dette er i alle fall ikke bladet genuint bil- og motorinteresserte ser frem til lese.

I sum s gir det liten mening bruke penger p NAF-medlemskap pga. medlemsfordelene.

S mye tjener sjefen
NAF skryter av ha over en halv million medlemmer. De nsker seg nok enda flere medlemmer. Det er kanskje derfor NAF prver vre en organisasjon for alle trafikanter og dermed egentlig ikke ivaretar interessene til noen p en god mte.

Mange medlemmer og hye inntekter gir selvsagt ogs muligheten til holde seg med en stor organisasjon og gi gode lnninger for medlemmenes penger. Dess strre organisasjon, dess hyere lnn til sjefen. S ogs i NAF.

Dette utklippet fra NAF sin rsrapport for 2016 viser avlnningen til administrerende direktr samt honorarer til styret og revisor. Alle tall i tusen kroner.

NAF hadde i 2016 lnnskostnader p til sammen 278 millioner kroner for konsernet. I flge rsregnskapet mottok administrerende direktr Stig Skjstad lnn og annen godtgjrelse p til sammen 2 322 000 kroner mens styret mottok 1 536 000 i honorarer.

Det er i det hele tatt lite som taler for at landets bileiere skal vre med betale for dette. Til det blir interessene for drlig ivaretatt. Jeg har meldt meg ut.

127 kommentarer

Bra innlegg og helt i trd med egen oppfatning. Selv meldte jeg meg ut i 2001 og blir aldri medlem igjen.

Vel, det er n rabatt som kan vre verdt ha, og det er rabatt p EU-kontrollen. Da m den riktignok gjres hos NAF, men det vil vre smart i alle tilfeller da de ikke utfrer reparasjoner og dermed ikke har noen egeninteresse av finne "feil" som ikke er der i utgangspunktet. Drivstoffrabatten deres er uansett ikke mye verdt, jeg har prvd benytte rabattkortet deres p flere ulike stasjoner og har enda til gode finne en hvor det er akseptert (men det er mulig det kan skyldes en feil p selve kortet). Da er det bedre fylle p kredittkortet hvor rabatten er garantert overalt.

Tidligere lettlurt

Tidligere lettlurt

S godt lese, akkurat samme skrev jeg til NAF ledelsen for noen r siden nr jeg meldte meg ut - for godt. Jeg avslrte hvordan NAF forskte lure sine medlemmer nr de startet med forsikringer. Dette skrev jeg ett innlegg om som jeg ville ha inn i medlemsbladet MOTOR. Det fikk jeg ikke, og etter en lengre passiar med flere ledere i NAF fikk jeg til svar at det var andre som alt hadde kommentert det samme. Hvilket ikke var sant, og som jeg dokumenterte for de. Etter at ikke engang lokalforeningen turde sttte meg og ta dette opp sentralt, fant jeg ut at denne vernede bedriften - for det er nettopp hva det er - skal ikke hverken jeg eller noen i min familie sttte noe mer. Dette er blitt en velferd organisasjon der butikk er viktigere enn opprinnelig forml - her er forskjellen at medlemmene i tillegg betaler for bruke butikken. Dette er blitt en pampeorganisasjon der CV jakten og direktrtitlene gr frst. Hvis noen av medlemmene hadde visst hvor dyrt de betaler for s lite hadde de gjort opprr. P NAF stasjonene ser man at penger er det nok av, men hva fr man igjen som man ikke fr billigere og bedre andre steder? NAF skryter flt av 'bruktbilunderskelsen'du kan kjpe f. Eks - en lapp s overfladisk og full av forbehold at den ikke er verd arket det er skrevet p engang. Medlemmer i NAF lider av samme syke som de som har stemt AP i tir etter tir - gammel vane - som noen lever VELDIG godt p.

Erik Pettersen

Erik Pettersen

Ingen grunn til vre med i NAF.

Ketil Engstrm

Ketil Engstrm

Ja har tenkt p det lenge. De har ikke mye igjen for bilister. Testene deres er heller ikke mye verd og veihjelp, tar alt for lang tid. Dessuten har vel alle med kasko, det i forsikringen. Medlemskap blir ikke fornyet.

Noen av medlemsfordelene grenser til lureri, f.eks, dekkrabatten. Oppblste listepriser og at omlegging holdes utenfor, gjr at det blir dyrere enn g til Johs Bjerke.

Morten Bjrnstad

Morten Bjrnstad

Fikk gratis advokat fra NAF i en tvistesak , da de ikke klarte vinne en helt enkel sak. Fikk jeg jaggu saksomkostninger for motparten pluss NAF advokaten !!

Takk for meg .

Naf har vel ikke gjort noe for sine medlemmer siden 70 tallet.

Meldte meg ut for mange r siden og oppfordrer andre til gjre det samme.

Nav styres av Arbeiderpartiet og har ikke lenger egne meninger som er til medlemmenes fordel.

Bortkastede penger!

Helt enig. Meldte meg ogs ut av NAF pga forsikringen dekker veihjelp og bruke rabatt p EU kontroll som god grunn, er for drlig. Hos flere merkeverksteder, konkurrerer de om disse jobbene og presser prisene ned til nesten ingen ting. S NAF har ingen goder som jeg trenger.

@Eirik Viking. Jo NAF bde utfrer EU kontroll og driver verksteddrift ved mange av sine avdelinger.

Bytt til KNA.

Lenge siden jeg meldte meg ut. Trenger ikke betale for ei kartbok nr vi har GPS enten p mobilen eller installert i bilen. Den eneste bilorganisasjonen som taler bilistenes sak er Amcar Norge.

Meldte meg ut i 2010. EU-kontrollen til NAF er bare en vits, to biler har jeg ftt godkjent der ( p 2 forskjellige plasser ) UTEN fungerende bakbrems/parkbrems, ikke en 1'er feil engang, bare en muntlig beskjed om at stvkoppen p den ene siden bak manglet. Eneste de har igjen som kan vre verdt noe er kjpe og salgstesten, men sprs om det er like slvt som EU'n da... Skulle overnatte p Hamar, men den 3* ved jernbanemuseet hadde ikke vrt der p noen r. Var faktisk reg i boka fra 2010 hvilket er merkelig nr vi var der i 08 og den ikke var der fysisk da...

Meldte meg ut av NAF den dagen den kvinnelige markedssjefen gikk til frontalangrep p menn og sa at de burde overlate rattet til kona.

Det er menn som har holdt liv i NAF, det er menn som har betalt kontingent og n skal vi trakasseres av kvinner som er p jakt etter politisk korrekthet.

NAF har sviktet bilistene - og jobber n mot bilen.

Det skal jeg faktisk gjre.

Hvorfor ser vi ikke kommentarene?

Interessant hre andres mening

Eneste grunnen til at jeg er medlem (uten veihjelp), er pga rabatten p EU-kontroll. Har fire biler, s der gr jeg litt i pluss. Men veihjelp til NAF er lite verdt. De dekker reise videre med billigste kollektivtilbud. Er du p bygda hjelper det lite. Etter 2 veihjelp m du ogs betale egenandel. Og de p veihjelp er erfaringsmessig (har vrt bilberger) svrt arrogante og lite interesserte i hjelpe havaristen

Automobileier

Automobileier

Mye riktig observert i dette innlegget til Rystad. I en tid der bilbruk har blitt synonymt med pest og plage kunne NAF vrt mer p banen som bilbrukens advokat.

Vi er mange, ja svrt mange, som setter stor pris p bilen, bde hva angr dens nytteverdi i hverdagen, samt den frihet bilen gir til kunne komplementere livet som menneske.

Jeg vil imidlertid trekke frem NAFs stasjoner som et positivt bidrag til bilholdet. Her fr man tatt uavhengig EU-kontroll p bilen, og ogs enkle servicer utfres.

Veldig god oppsummering av NAF sitt virke. Har vrt medlem siden 1975, men n er jeg helt enig, og kommer ikke til og betale mer for dette medlemsskapet. Det gir oss ingenting.

Lenge siden jeg har meldt meg ut, og nr det gjelder tilbudene som Naf kommer med- er det ikke noe tilbud. Jeg skulle p periodisk kontroll og valgte NAF, da spurte dem om dem skulle skifte olje for 150 kroner- og jeg sa ja. men s kom belpet p over 2.000 for 150 kroner var bare jobben og oljen kom i tilegg, urlige er dem ogs. Aldri mer NAF

Les mer om NAF, bompenger og bil hos nyhetsavisen Ja til bilen i Oslo p Facebook. https://www.facebook.com/groups/1933028693604872/

Jeg har for lenge siden bestemt meg for melde meg ut av NAF. Jeg har vert medlem sidn midten av 60 tallet med avbrudd av et par r. men helt siden 72. men n er det nok. N jobber dem aktiv for MDG,

Joaquin Vallejos

Joaquin Vallejos

Enig med artikkelen. Bompenger, parkeringsplasser. piggavgift, prisen p bensin og diesel. Ingen av disse har blitt noen sak for NAF-.

Da kan man melde seg inn i KNA.

De jobber for bilen.

Fra KNAs program:

Omtrent 80% av all persontransport i Norge skjer med personbil. Srlig viktig er personbilen til arbeids-, familie- og fritidsreiser. Personbilen gir den enkelte muligheter til eksibel og effektiv transport og vil ogs i framtiden dekke det vesentlige av transportbehovet. Bilen er viktig for opprettholdelse av distriktene, levestandard og livskvalitet.

KNA vil arbeide for at:

? omregistreringsavgiften gjenspeiler reelle kostnader, noe som vil innebre et niv p ca. kr 1500,- for personbiler.

? avgiftssystemet stimulerer til anskaffelse av mer tra kksikre biler med lavt utslipp av forurensende stoffer

? de samlede kostnadene til bilhold m reduseres

? avgiftssystemet rettes mot bruk av bilen, framfor kjp og eie av bil

? effektkomponenten i engangsavgiften fjernes.

Disse jobber fortsatt for bilen, og ikke alt mulig annet!

Svein Ernst Gerhardsen

Svein Ernst Gerhardsen

Det var overraskende at NAF med administrerende direktr og styret meler sin egen kake s over stvelskaftet! En gang, for mange r tilbake, var jeg medlem ev NAF, men meldte meg ut senere p grunn av NAFs holdning til bomringen rundt Oslo. Senere har jeg meldt meg inn igjen med veihjelp. N har jeg nettopp kuttet ut veihjelp, men har valgt beholde medlemskapet. NAF br ikke bruke krefter p syklistenes og fotgjengernes rettigheter, men konsentrere seg om medlemmene - som jo alle er medlem fordi de er billister!

Enig, det ble for tullete betale for medlemskap i en organisasjon som heller mer mot elbilforeningen og deler av mpg enn forsvare rettigheter og interesser for de som bde betaler for veier og alskens kollektivpakker. Jeg meldte meg ut i oktober og det er godt se at andre flger etter.

NAF har ingen fordeler for oss som kjrer Motorsykkel,Scooter eller Eletrisk sykkel, veihjelp var det jeg var ute etter.

NAF er ikke venner med noen andre enn seg selv.

Hege Marie Skjold-Utne

Hege Marie Skjold-Utne

Vil ikke en utmelding - slik SV har ppekt - ramme kvinner, innvandrere og folk i distriktene?

Arvid Andersen

Arvid Andersen

Din argumentasjon for melde seg ut av NAF synes jeg var tynn og klein. Bilismen har p sett og vis vrt ei hellig ku i en mannsalder n. Selv om bilismen har mange positive sider s har den ogs sannelig sine temmelig mrke sider. Den synes trenge seg seg inn i hver en krok,forurenser og delegger milj, helse og trivsel osv. Dette vet alle. Vi kan ikke lenger opprettholde den grenselse bilismen som ei hellig ku. Det m noen flere begrensinger og styringer til. Samfunnet er p mange mter n p vei inn i en ny tid hvor de grnne verdiene og klodens helse verdsettes hyere og er kommet mer i fokus.

Dette har NAF forsttt, men ikke hr. Rystad.

NAF, utgtt p dato.

For lenge siden hadde en bruk for de, motor som kokte grunnet hull i radiator, om natten.

Dette var ved Sinsenkrysset etter hundre mil kjring, bilen full, barn/svigermor, bagasje.

Den `grnne` sjfren fra NAF p ca, 45 r, ville helle iskaldt vann p glovarm motor.

Han foreslo att han kunne kjre meg og bilen til ett verksted, og att jeg kunne sende de med drosje el.l. hjem..........

Sendte han vekk etter betaling, tok fram kniv og tang, og fikset det selv,

Etter den hendelsen, og deres tannlse kamp for bileiere, glem det, aldri mer.

Roger Johansen

Roger Johansen

NAF virker mye mer opptatt av berike seg selv enn ta vare p bilister..

NAF som organisasjon har for lengst utspilt sin rolle, og er moden for nedleggelse.

NAF? Eksisterer det enda da? Trodde den var avgtt ved dden for revis siden.

M vre gamliser som er med siden de kjpte pv'en ny....

Meldte meg ut for 25 r siden, like klart da.

Frode Ringheim

Frode Ringheim

Totalt samd! Har vore medlem sidan 11/66 og registrert forfallet. Bladet Motor er elendig, full av testar utan interesse. Innspel fr meg om litt teknisk om automatgear, og test av brukbare reservebensinkanner vart neglisjert. Eg er gamal mann no, s kanskje eg fornyar eit r til, men p tide mobilisera medlemsmassen mot status no.

Sigurd Pedersen

Sigurd Pedersen

Det var da et utrolig syrlig innlegg av Kjell-Magne Rystad. Jeg synes kontingenten er rimelig, i betraktning av all hjelpen man kan f tilbake - og som jeg har ftt mange ganger, senest for kort tid siden da jeg tok Sluttgarantikontroll ved kjp av bruktbil. Ingen stiller sprsmlstegn ved objektiviteten til NAF ved slike kontroller - jeg sparte kr 500 gjennom mitt medlemskap. . Ingen . Jeg har vrt medlem i mange r, og jeg kommer til vre medlem s lenge jeg har behov- og fr lov til kjre egen bil. Jeg fler trygghet gjennom dette medlemskapet. Se og bli medlem igjen, Kjell-Magne!!

Meldte meg ut samme dag NAF justere formlsparagrafene sine. Jeg har alle tjeneste NAF tilbyr via andre tjenester allerede, og nr de ikke lenger skal vre den motpolen til det politisk korrekte anti-bilistregimet vi dessverre lever i, men tvert imot innpasse seg i samme spor selv, da har jeg langt ifra bruk for sponse de med over et laken i ret. Takk for meg.

Glad jeg er medlem i NAF. Sist sommer havarerte bilen i Spania. Ringte NAF i Norge, og de ordnet med bil til verksted,leiebil og taxi til og fra leiebilkontor. NAF ordnet alt.

NAF var en fin arbeidsplass en gang for lenge lenge siden. Men som bilistorganisasjon har de n utspilt sin rolle. En siste krampetrekning er bilreparasjoner. Beklager!

Med MDG og AP som gr amok i Oslo p bekostning av samfunnets ndvendige bruk av kjrety, hadde det vrt godt med en god forening i ryggen for bileiere. En slik forening har ikke bileiere i dag, da NAF virker g mer "hnd-i-hnd" med MDG og AP.

NAF fremstr - som mange her har ppekt - som en utydelig organisasjon som de siste rene IKKE akkurat har fremmet bileieres interesser. I s mte har de ingen hensikt og lurer egentlig sine medlemmer - falske og utydelige premisser.

Ser at noen her faktisk sttter utviklingen til NAF, mon tro, er de ansatt i NAF?

Normann Skjoldli

Normann Skjoldli

Einig, NAF er ikkje bilistane sin organisasjon.

Dei m skifte navn til Norges sykkel- og gangforbund !

"Da m den riktignok gjres hos NAF, men det vil vre smart i alle tilfeller da de ikke utfrer reparasjoner og dermed ikke har noen egeninteresse av finne "feil" som ikke er der i utgangspunktet."

FEIL. NAF reparerer n ogs biler, s nytralitet er ikke lenger et argument.

https://www.naf.no/tjenester/naf-verksted/

Har aldri skjnt hvorfor bilister er medlem av NAF.

Godt innlegg. Meldte meg ut 2016 p.g.a. bl.a. dette + en del utspill fra NAF's informasjonsdirektr der hun ihvertfall ikke representerte bilistene.

Metoo ... meldt meg ut

NAF har penbart gtt seg vill i grnska...

Det var bedre i gamle dager da vi hadde KNA som sto p bilistenes side...

Var NAF-medlem i 15 r, men oppdaget det ssamme. De representerer ikke lenger bilistene og det er derfor ingen grunn til kaste bort penger p denne organisasjonen.

Meldte meg ut i 1992; skjnte ikkje kvifor eg skulle betale en medlemskontingent og berre f igjen NAF boka, r ettter r,,,, (kopi)

Melder meg nok ut ved neste kontigenforfall. Lite imponert over NAF. Opplevde at de fylte 6 liter olje p en motor som skal ha 3,5 liter. Jeg reagerte heldigvis p regningen som jeg fikk fr motoren ble startet. For noen r siden rk et lager i girkassen p ferie i Sverige. Jeg kjrte bilen den korte biten til nrmeste verksted. De frardet sterkt kjre videre med den. Kontaktet kundeservice hos NAF for f hjelp til komme oss videre. Fikk ingen hjelp siden vi ikke hadde bestilt servicebil. Vi klaget senere p dette og fikk i ettertid dekket ekstrautgifter vi hadde hatt. P EU-kontroll pstod de jeg hadde en defekt sttdemper. Leverte bilen p verksted og de kunne ikke finne noen feil p sttdemperen s de godkjente den slik den stod. Farvel NAF.

Tidligere var NAF-medlemskap noe man fikk/tok omtrent som en dpsgave. Jeg tor mye av dette fremdeles henger igjen.

Min opplevelse av at NAF sviktet bilistenen var p den tiden da "hun SV-dama" (Heidi Srensen p 90-tallet begynte skrive i Motor (takk Google)).

Jeg meldte meg ut og har aldri angret eller hatt behov for noe som helst fra NAF. Penger spart.

Skal man frst vre medlem i en bilorganisasjon er KNA langt foretrekke.

Kjekk organisasjon for de fleste av oss, fordi vi ikke bare er bilister. Vi er ogs syklister, spaserende og nytere av biltomme sentrumsarealer. Husk ogs veihjelpen. I Sandefjord/Larvik har vi ogs verksted og hytte for dem som trives med det.

Jeg er bilist, men jeg bde sykler og gr ogs. Av og til benytter jeg meg av kollektivtrafikk.

Jeg nsker bedre, tryggere, mer effektiv og billigere transportalternativer. Var tidligere medlem av NAF, men meldte meg ut for vel 10 r siden. Svrt ofte var sakene de kjempet for stikk i strid med det som var mine interesser.

Gode transporttjenester er ikke en kamp mellom syklister, bilister og gende. At flere sykler frer til bedre plass p veiene, og er bra for bilistene som fr mindre k. Motorveier fr biler bort fra smveiene, og er bra for syklistene osv.

Setter stor pris p at NAF er i stand til se et strre og bredere bilde. Skal melde meg inn igjen.

Naf test med feil. kjpte brukt bil for noen r siden. Bilen

hadde mange alvorlige feil hull bensin tank rr inn i tank rust, hull.Sttdemper foran lekker olje Kamaksel defekt justering av

lykter foran rusta fast wire.Antenne til radio gr bare halvveis opp nr du starter bil og slr p radio.Frontrute full av steinsprang. Tok dette opp med Naf etter frste service. Det er kun vanlig test som er utfrt dersom vi skal finne alle feil m det tas utvidet test.

Kjell Ingvaldsen

Kjell Ingvaldsen

N er NAF en medlemsstyrt organisasjon. Hvorfor har da dere selv som medlemmer deltatt i denne utviklingen?

Hadde dere giddet delta i NAFs demokratiske prosesser, s kan det hende organisasjonen tilbud hadde passet bedre til deres nsker.

Kjell Ingvaldsen

Det som ogs burde blitt belyst i denne artikkelen er hvordan NAF operer som en "uhildet" takserings-instans ved tilbakelevering av leasing-biler.

For hvem er egentlig deres kunde nr eks. Bertel O. Steen som fast ordning betaler dem for taksere slitasje p en bil som et NAF-medlem skal levere tilbake?

Skal love deg at dette ikke gr i NAF-medlemmets favr! (Egen erfaring)

Bra skrevet... Dette har jeg sagt i revis.. NAF...er der kun for dine penger! Det er mange politiske vedtak i flere regjeringer som har hvert tatt i negative retninger for bilistene og vre pengebker...og hvor var NAF? Spar penger g ut av NAF.... de er ikke verdt ei sur sild!!

Ikke nok at NAF n ogs reparerer biler, men de har spesialisert seg p reparasjon av EU-feil. Det er alts strre grunn til mistenke NAF for konstruere feil ved EU enn ordinre verksteder som reparerer alt.

En annen ting er at NAF ikke har gjort noe for kreve erstatning for skader pfrt av veisaltet. De burde ha gtt til kollektivt sksml mot Statens vegvesen for den vanvittige saltingen. Over 70 % av medlemmene ville ikke ha salt da NAF spurte dem, men NAF gjr ingen ting! Det gjr for s vidt ikke KNA heller. Jeg har vrt medlem begge steder, men det blir aldri mer med mindre de tar tak i veisaltingen.

Erling Eriksen

Erling Eriksen

Jeg meldte meg ut av NAF nr jeg oppdaget at merkeverkstedet var vesentlig rimeligere p EU kontroll enn NAF

ystein Liebich

ystein Liebich

Jeg har vrt et slvt medlem av NAF i mange r. Medlemsbladet har blitt mer og mer MDG pvirket de siste rene, lite teknisk stoff. Har blitt et dameblad. Nytraliteten ved EU kontroll eksisterer ikke lengre - de har n interesse i hanke inn arbeid. Lederlnnen er skyhy over det en NAF direktr egentlig er verd. Hva har egentlig han/hun oppndd av resultater som har gitt medlemmene fordeler? N er det p tide si opp medlemskapet.

Hmm du har mange gode poenger som jeg egentlig ikke har tenkt noe over tidligere.

Kommer ikke til fornye medlemskapet.

NAFreklamerer med at intil 90% av bilene repareres p plassen,men dette stemmer ikke.Vert medlem i mange r,men nu vurderer jeg dette.

En av landets strste supperd. Sikkert ok jobbe der. Lite gjre og ingen ting fronte. Noe for den late. Legg ned hele greia. En dinosaur som har overlevd seg selv for lenge siden!

Trond Andreassen

Trond Andreassen

De har utspilt sin rolle. Har meldt meg ut for godt.

Her var det mye ekko ja....

Olaus Trgheim

Olaus Trgheim

Er NAF en feilstaving av MDG?

Synst dem er Grei og ha.Garantiutlpstest p 70000 km .Mange feil med bilen,blant annet registerreim.Naf sg alt dette .Bilforhandleren mtte krype til Korset og ta alt p deira reigning.For 500 kr ret er en Grei pris.Skal du kjpe brukt bil er dei ogs God ha.S her er bare ++.

Terje Stensland

Terje Stensland

Er medlem enn, men har betalt min siste kontingent. Fikk tilbud fra Viking p bilberging ++ som virket mye bedre for meg. Fler ikke jeg har ftt igjen mye etter det jeg har betalt inn.

Dette blir for tynt, mener Rystad at trafikantene fr styrket satsingen p samferdsel ved sitte p hver sin tue skrike?

Eller at en seris organisasjon evner se at alle trafikanter m samarbeide for oppn best mulig nytte av de tildelte ressursene?

Jeg har en eldre bil som jeg ikke har kasko p. Derved har jeg formodentlig heller ikke veihjelp eller berging dekket av forsikringen (Gjensidige). Veihjelp er eneste grunn jeg har for vre medlem av NAF. Hvilke andre alternativer finnes og kan noen dele erfaringer med veihjelp hos andre aktrer?

Jeg tok forvrig nylig, for frste gang, EU kontroll utenfor NAF. Det viste seg vre betydelig billigere enn hos NAF (ca. 2/3 av prisen hos NAF og var ikke en tilbudspris). Ettersom NAF n driver eget verksted er de ikke noe mer uavhengig enn hvilket som helst annet verksted.

Jeg har aldri forsttt poenget med et NAF-medlemskap, selv om jeg alltid har kjrt gamle biler. Med litt teknisk innsikt, s berger jeg forhpentligvis videre uten veihjelp ogs. Advokathjelp? Hva trenger jeg det til? Jeg har ikke tenkt svindle noen, og har tilbud om det gjennom forsikringen om det skulle bli ndvendig. Medlemsrabatter? Rabatter fr man nesten overalt, bare man er frekk nok til sprre. NAF har kanskje kjrt i grfta? 🤔

Magne Lnningen

Magne Lnningen

Fikk trbbel med min veteranbil mellom Vgmo og Otta. De hentet bilen og kjrte den til verksted p Otta. Jeg fikk erstattet hjemreise til Bergen (tog via Oslo) og fikk ogs erstattet utgiftene til returen da jeg hentet bilen p verkstedet. Synes det var en OK ordning jeg. Siden jeg fremdeles har veteranbil synes jeg det er greit med NAF medlemskap.

NAF er ikke bilistenes organisasjon lenger. Har blitt en tannlaus og intetsigende enhet. Bortkasta penger vre medlem der.

Hvem trenger en medlemsorganisasjon for bileiere i 2017? Dersom rsmtet i NAF har endret formlsparagrafen virker det som om de er bedre orientert om fremtiden enn bde bloggeren og medlemmene som beklager seg her.

svein stensland

svein stensland

Se hva eks Kongelig Norsk Btforbund greier f til ! De er 100 btfolkets organisasjon og fronter dis interesser !

Jeg melte meg ut for ca 8 r siden da jeg forsto hva NAF dev med ! Jeg var medlem av bde NAF og Falk og hadde behov noen ganger for veihjelp ! Jeg ringde noen ganger begge organisjoner og alle ganger kom Falken frst! ( noe merke seg ) Man m ha punktering p minst to dekk for f hjelp av NAF i tillegg s m man ikke st utfor bopel. Jeg har en meget drlig rygg og er dessuten hjerteopperert

og har derved ett lite handikap. Derfor har jeg meld meg ut av NAF og behold medlemskap i Falk. De er meget mer serise en NAF ! M si at jeg ogs er medlem av KNBF ( Kongelig Noesk Btforbund ! NAF fremmer ikke lenger bilistene interesse ! PS jeg har ftt flere til melde sen inn i Falken og ut av NAF ! N m de skerpe seg fr de mister alle medlemmer !

Kjpte min frste bil i -84. Har ikke vrt medlem af NAF (Norges Automobil Forbud) siden da. Mange tror at det er en bra oganisasjon bare fordi at de hengte opp en N mellom U og D. Skl og god helg, folkens.

Da husker de sikker denna, Svein S.:

https://www.youtube.com/watch?v=PH2pBWShWZU

Naf starter opp med verksted 2018.

Meldt meg ut av NAF - de har sviktet bilistene, blitt en tannlaus organisasjon og ledelsen eter av kaka med skyhy lnn. Hva gjr NAF for bilistene?

De ansatte en kvinne som kommunikasjonssjef og hun gikk til frontalangrep p menn som har holdt liv i organisasjonen siden 20-tallet - og mener de br gi rattet til kona.

Tilbudene er en vits (du fr det billigere p nettet) og verkstedet er grisedyrt. Veihjelp kan du ordne via forsikringsselskapet - like billig siden det er sjelden du har behovet.

NAF er en gammel dinosaur som ingen br holde liv i.

Wolfgang vogt

Wolfgang vogt

NAF - En pampeorganisasjon som har som forml kl politikerne p deres edlere deler for dra fordel av dette selv.

Har vi bruk for NAF? Ja, for hva skulle vi klage over ellers? NAF er utgtt p dato, det er skrevet mange innlegg her om at de ikke tjener bilistenes interesser - men HVORFOR I ALL VERDEN BETALER MAN MEDLEMSKONTIGENTEN DA?

Vel, de ALLER FLESTE tror at man m ha KASKOforsikring for kunne f bilredning. Dette er helt FEIL.

Har du DELKASKO s dekker den: ANSVAR (skade du pfrer andre) TYVERI av kjrety og verdier (sjekk vilkrene for mer nyaktig dekningsomrde og belp) BRANN (om bilen brenner opp) samt REDNING, noen ganger litt mer. (sjekk vilkrene)

Nr man er NAFmedlem slipper man egenandel p de to frste redningene. Egenandelen kan variere. NAF rykker ut selv eller med sine samarbeidspartnere om de ikke har egen redningsenhet der bilen havarerer, for eksempel. VIKING eller FALCK.

Med DELKASKO p bilen s er det en mindre egenandel. Denne kan variere. (Sjekk vilkrene)

Om en bil stopper og m ha veihjelp, og bilens eier ikke har delkasko men kun ansvarsforsikring, s vil bilen f gratis redning om en av de som er i bilen nr uhellet inntreffer har NAFmedlemskap. Alts, sjfren behver ikke vre medlem, det holder med at en venn har et medlemskap.

Sammenligner man NAF med KNA, s er KNA knyttet til et spesifikt kjrety - og det er jo vitterlig kjretyet som stopper..... Dette er en fordel. Har du lnt en bil av en venn som kun har ANSVARSforsikring og ikke KNA medlemskap p bilen, og du eller noen i bilen ikke er medlem i NAF, vel da koster det fort penger om ikke bilen skal ble stende i veikanten....

LUNKNE TILBUD p NAF? Ja, absolutt. Tilbud som gis til medlemmer er "fremforhandlet" med diverse leverandrer av krims & krams, og tilbud som man lett finner til mye lavere priser andre steder. Med dagens enkle tilgang til prissammenligninger p produkter (ogs NAF) som stort sett er laget i Kina, s kjper man selvflgelig disse billigere selv ved handle p Aliexpress.com eller tilsvarende nettbutikker. OBS! Aliexpress.com er en 100% nettside handle p. Drives av Kinas rikeste mann....

Som det har vrt sagt over, hva sitter man igjen med? Kartboka tar stor plass i hanskerommet, eneste fordelen med kartboka er man fr mye lokal informasjon (ogs utgtt info) om forskjellige steder man kan beske, sideveier, osv. dette fr man naturlig nok ikke p en GPS. Tips til NAF: Gjr kartboka digital, da vil den bli brukt.

Er selv medlem i NAF og har familiemedlemskap der. Har ogs medlemskap i KNA Senior, NAFmedlemskapet vil IKKE bli fornyet.

En annen ting ved kjp av bil i dag og om denne ikke er spesielt gammel s har merkevareverkstedene en mobilitetsgaranti som flger bilen. Denne innebrer ogs REDNING.....

S min konklusjon er at om du har en bil som ikke kommer innunder mobilitetsgarantien, velg KNA som gr p bilen, da fr du et medlemsblad hvor de skriver om bilen, og at de arbeider for bileierne ikke motarbeider dem slik NAF gjr. NAF SNAKKER IKKE BARE MED TO TUNGER, de snakker etter alle og er enig med alle - i alle fall s lenge det gjelder f inn penger i kassa til drive pampeveldet videre, slik at de kan fortsette spise hye smrbrd med politikerne og forsikringsselskapene, slik at det kan FREMST UTAD som en bilorganisasjon.....

NAF har vist sitt sanne ansikt, denne organisasjonen har gtt ut p dato og er blitt et springbrett for folk som nsker f seg en direktrtittel. Da blir de vrende et par r i organisasjonen slik at NAF blir et springbrett til bedre betalte lederstillinger innenfor andre omrder.

NAF = Gjeeeeeeeeeesp

N ble jeg mere bvisst p hva jeg egentlig har tenkt i lang tid. Har ikke meldt meg ut enn, men det skjer nok snart. Bilen er kommet for bli. Noen mener den forurenser og vil fjerne alt som gjr det gunstig kjre bil. Frre veier,parkeringsplasser og kte avgifter. Fremtidens biler blir 0-utslippsbiler. Da er det synd at man ikke satser mere p veier det vil vre behov for i fremtiden.

Og hvor er NAF i disse visalt tider? Natur, biler og helsen til folk lider. Folk hyt i systemet bde i statens vegvesen og politikken sitter med aksjer i saltprodusenter, s dette trr di ikke ha en mening om

Se heller til AMCAR og hva de fr til. Flere og flere ikke Amerikanske bilklubber som knytter seg til de.

Geir Skjold-Johnsen

Geir Skjold-Johnsen

Det mest interessante med denne artikkelen er registrere at svrt mange "ikke-medlemmer" engasjerer seg i NAF. Forvrig en lite objektiv artikkel - br leses tas med en klype salt ;-)

Meldte meg ut tidligere i r pga Nafs nske om obligatorisk bombrikke i alle personbiler.

Grunnen til at NAF har blitt slik er at vi medlemmer har vrt late og latt folk som ikke har sammenfallende interesser med vre, ta over organisasjonen. Jeg har selv vrt naiv og ikke giddet engasjere meg.

Man m velge sine slag, og jeg har dessverre verken tid eller overskudd til prve snu NAF til bli en bilistorganisasjon igjen, men melder meg gjerne inn igjen om de blir det

Erling Storstrm

Erling Storstrm

Her var det overveldende mange meldinger som erklrer NAF som persona non grata, dvs unsket. Og de har rett. Jeg holdt p siden november 2014 med f et klart svar p NAFs syn p den ukontrollerte og stadig kende ttilsetning av etanol i bensin til kjrety som ikke er konstruert og bygget for kjre p denne bblandingen. Jeg greidde ikke f noe vettugt svar gjennom lengre tid og ga opp i februar 2016. Jeg hadde da vrt medlem i 40 r og meldte meg ut med lett hjerte. I ettertid har de utrolig nok kommet p bedre tanker og innrmmet at etanol er et problem for mange kjrety. Jeg anbefaler likevel: Meld deg ut av NAF! DE FORTJENER IKKE LENGRE BILISTER SOM MEDLEMMER!

Takk for et spark i baken. Jeg har tenkt lenge p flere ting man er medlem i og egentlig ikke drar noen som helst fordel av. S jeg gikk rett fra lese dette til g igjennom diverse medlemsskap og sa noe av det opp. Penger spart er penger tjent.. Takk for vekkelsen.. :)

Vell.. ja de har mistet litt interesse for bil, men mye av det som sies om bilberginga er feilaktiv bde av blogginnlegget og av kommentarane, du har langt mer rettigheter og krav som medlem i naf en gjennom tradisjonel kasko forsikring. da mener jeg virkelig langt flere krav. En vanlig kasko dekker kun til nrmeste vrksted og ferdig med det, med naf fr du dekket videretransport av mest gunstighet og konomisk, eller hotell..... veihjelpa er n ubefrenset. Samt du slipper 500kr i egenandel. Alts 2 ganger veihjelp da du trenger det som mest s har du tjent inn det medlemskapet det ret og ALLE andre fordeler kommer da ogs gratis.... samt at medlemskapet er fantastisk i utlandet, ingenting slr naf p dekning i innland og utlandet, p grunn av at det er PERSONLIG, DU fr hjelp i hvilken som helst bil du er i... ikke bare din supermoderne leaf, men ogs din kammerats gamle vrak, eller din gamle mors honda med tom for strm, jeg mener naf medlemskap er verd pengene ene og alene p grunn av bilbergingen,

NAF har blitt en syklubb.

Gjengen med fete lnninger m ha gode dager...

Godt skrevet!! Jeg er ikke medlem og det kommer jeg aldri til bli heller, iallefall ikke s lenge de ikke gjr noenting for beskytte oss som har bil mot det som foregr n med avgifter.

Rabattene deres ler jeg bare av, helt latterlig!

Legg ned hele NAF, en gjeng med bortskjemte kontorrotter som lever i en egen verden.

Hei.

Har vurdert melde meg inn i NAF, men da jeg hrte at dem er p tur for etablere egne verksted s sier jeg pass.

NAF er blitt en tannlaus dinosaur hvor ledelsen forsyner seg av kaka med feite lnninger, styret grisker til seg skyhye honorarer og gir stort sett blaffen i bilen og bilistene. Rabattene er en vits og veiboka avlegs - hva er det igjen?

Og s er det disse politisk korrekte "flinke jentene" som n mener at NAF skal kjempe mot bilismen og heller satse p miljvennlige sykler - en kald vinterdag i vinterlandet Norge med veisalt, is og sn. Og fr de kritikk s lper de grtende til sine venninner i medias nettverk og klager sin sre nd - i beste sendetid.

Det er jo "sinte menn" som ber dem kjempe for bilen og bilens sak m vite - og menn generelt skal som kjent betale regninga med glede - og ellers holde kjeft.

Meld deg ut av NAF i morgen"

Gussi: NAF sine mange gode tilbud finner du p naf.no. Der kan du lese at det ikke er bare et medlemskap med veitjeneste, men ogs et annet mye billigere uten veitjeneste.

Gussi

For noen r siden leverte jeg er 12 sylindret BMW for tilstandsrapport hos NAF. Bilen fungerte helt fint nr keg leverte den inn. Nr jeg hentet bilen hadde idiotene av en eller annen grunn kjrt bilen tom for vann og derav hadde 2 topper gtt til helvete. Totalt kostet dette meg 6 sifret fikse og ved henvendelse til NAF angende dette var det kun arroganse spore.

Anbefaler alle melde seg ut ogs kan de gi adm dir lnn tilsvarende 1 kr pr medlem. 2,3 mill i ret for gjre ingenting er like dryt som etterlnna i LO

Mange drar frem at NAF bare finner reelle feil p EU-kontrollen men jeg har ved flere tilfeller opplevd at ting har sttt p kontrollskjema der som merkeverksted ikke har funnet eller forsttt noe av

Jeg synes NAF har mange gode tilbud. F eks rabatt p fornyelsesparker. Det benyttet jeg i sommer og sparte penger. Man m selvflgelig benytte medlemstilbudene for f valuta for medlemsskapet. Og s gjelder fordelene med berging uansett hvilken bill jeg kjrer. Jeg synes innlegger var i overkant negativt og Oslo-relatert.

Raymond Rr og Ho Chi Min

Raymond Rr og Ho Chi Min

Kan ikke alle sende sin klage direkte til pressekontakten i NAF?

Inger.elisabeth.sagedal@naf.no

Naf har spilt seg selv ut p sidelinjen og er i ferd med sage av greina de sitter p. De er n mer og anse som bilistene og sine medlemers fiende nr 1 nest etter Oslo byrdet. Jeg har meldt meg ut og 5 andre familimedlemer skal gjre det samme. RIP Naf.

Nei, jeg har ikke tenkt fornye medlemskapet ved forfall. Hovedgrunnen til at jeg har vrt medlem er at bil nr. 2 , er en eldre bil med bare ansvarsforsikring. Noen ganger har jeg brukt veihjelpen. Men NAF har for mange medlemmer i forhold til kapasitet p veihjelp. M vente i flere timer fr hjelpen kommer. Det er heller ikke bilkyndige bilmekaniker , som kan reparere bilen p stedet. som kjrer bergingsbilene. Har aldri opplevd f bilen fikset p stedet, slik at jeg kan kjre videre. Vanskelig f dekket utgifter til hjemtransport og dersom en fr leiebil, er det mye ekstraarbeid f levert denne tilbake.

Ble medlem pga. EU kontrollen. Fint at saker som denne kommer frem i lyset, for oss som ikke undersker selv.. Kvalmende lese om direktr/sjef, som har over 2 millioner i lnn.. For hva?? Skal melde meg ut med en gang, og underske andre som kan tilby noe bedre.

Meget bra. Jeg meldte meg ut i 2016 med samme begrunnelse. Vil ikke betale kontingent til noen som jobber MOT mine intesser. Hvis NAF nsker vre miljorganisasjon og konkurrere med MDG og Naturverforbundet vil jeg ikke vre med p gildet.

Gaute Skornetten

Gaute Skornetten

Flott f eit spark i baken om gjere alvor av melde seg ut av ein organisasjon som motarbeider mine interesser.

Nokon som veit om det klarar seg berre la vere betale, eller kyrer dei d knallhardt med tingrett og namsmann og fullt tilbehr?

Har hatt tanker om det samme - melde meg ut.

Betaler n bare medlemskap uten bilberging, da man kan f det via forsikringen.

Hadde en 2012 Bmw p EU kontroll hos Naf i Moss. Jeg visste om en liten vibrasjon fra venstre hjul foran ved bremsing, og mistenkte selv at det var et defekt / slitt hjullager.

Fikk det enda tydeligere bekreftet etter EU kontrollen hos NAF. De testkjrte bilen ved frste gangs visning og psto at dette kom av kast i bremseskiver foran, og satte dette opp som en toer feil p skjemaet. Det var s vidt det var en slitekant p skivene. Jeg bestilte originale skiver, klosser etc og skiftet dette selv. Har skrudd bil i mange r.

Viste bilen igjen utenfor huset der den ble kontrollert og ogs kvittering p kjpet av delene. Det ble sjekket uten ny test kjring og dermed ble bilen godkjent. Dette kostet meg ca kr 5000.-

Risting i venstre fremhjul er fremdeles tilstede ved bremsing. S fr ta det p merkeverksted nr man fr rd.

Det koster ytterligere kr 5.000.- (har ftt pris).

S egentlig skylder NAF meg de 5000.- jeg ikke hadde trengt bruke.

Har et billn i Gjensidige som det str noe om NAF p og det samme med rabatter via forsikringen der.

Kommer til sjekke ut hva som skjer med bil lnet og ogs forsikringen om jeg ikke fornyer medlemskapet.

Ellers har jeg sluttet glede meg til bladet Motor kommer i postkassen. Lite interessant lese der n lenger. Dekktester sommer og vinter kan man fint lese om andre steder. Og det er fullt med reklame.

Jeg er IKKE interessert i supportere en organisasjon som ikke lenger fronter bileiere, og som ogs fremstr som alt for korrekte. De burde g i bresjen for sine medlemmer. St p barrierene og krava for oss medlemmer. Mer likt slik franskmennene gjr det. Neste gang noen vger foresl en priskning i bomringen burde vi alle satt fra oss bilene i tusentall p innfartsveiene, og gtt derfra. S kunne de sttt der en dag. Da ville kanskje MDG og deres venn Raymond Johansen ftt se hva de har satt i gang av sinne i folket.

Misforst meg rett, jeg kjrer ogs EL-bil, er enig at vi br ta vare p miljet, men det vi gjr her i dette lille landet monner ikke i den store sammenhengen.

Gunnar Eikemo

Gunnar Eikemo

Er her som mange organisasjoner der feite lnner som er viktigst.

Rune Vaktskjold

Rune Vaktskjold

Helt enig i det meste du skriver og vil tilfye litt til.

Har selv sittet i lokalstyre i NAF, men for 2 mnd siden gav jeg beskjed om at jeg vil stille min plass til disp, da jeg ikke lenger ser p NAF som den bil org jeg meldte meg inn i;

NAF avsluttet over natten sin Bilsport avdeling etter mange rs uenighet men andre organisasjoner i NBF. Jeg tror de var den bil sport org med mest medlemmer i Norge, ndvendigvis ikke flest aktive.

NAF er ikke lender en objektiv organisasjon og test Senter den dagen de pnet for verkstedstjenester. De er n en konkurrent i markedet.

NAF burde heller ikke i mine yne presentert dekktester som de gjr i dag. Er selv i denne bransjen og jeg pstr at testene er misvisende for store deler av bileierne som leser den uten vite stort om dekk. Jeg pstr flgende; Ingen testsenter kan gjenskape vr drlige vegstandard i Norge. Dekk og biler er produsert for kjre i 90 km/t og oppover ikke 40-70 km/t som store deler av vegene vre i Norge tillater. Det er ogs stor forskjell p klimatiske forhold. Det beste dekket p innlands vinter er ndvendigvis ikke det beste kyst dekket. Her trengs lokal ekspertise. De tester ogs stort sett 205/55-16 dimensjon p enten Ford Focus eller VW Golf. Hvor stor forskjell er det ikke feks p en golf og en Nissan micra, eller en Volvo XC90? Ingen skal fortelle meg at 1 type dekk passer perfekt p alle typer biler. Samtidig finner jeg det rart at dekket NAF's sammarbeidspartner importerer stort sett kommer ut "best i test". P fotballbanen har jeg ofte hrt uttrykket "kjpt og betalt" nr supporterne er uenig med dommern........

Nei n ble det mye dekk info her, men mitt poeng er at NAF ikke lenger er en bil organisasjon men et sprsml om penger til gutteklubben grei. Personlig vil jeg ikke bruke deler av min fritid p styre camping virksomhet p f utvalgte som "alltid" har vrt der.....

Ser ingen fordeler med NAF i 2017 jeg ikke kan f andre steder. Om en har en bil som ikke lenger er under garanti eller mobilitets garanti, finnes det gode og rimelige lsninger med redning av bil gjennom forsikring eller Viking/Falc direkte.

NAF 2017 er utdatert!!!!!

Mye god informasjon++ og fritt antall veihjelp. Frstebesket p NAF verksted ga ogs et positivt inntrykk. Tok bare kr 450 for sjekke forstillingen ved bruktbilkjp. Hvilken pdriver de er i veipolitikken kan sikkert diskuteres - totalt sett er de super ha i bakhnd.

Skrev til NAF om at en del av debatten rundt biler, transport osv burde debatteres skikkelig, kan ikke huske sist jeg hrte en politiker snakke om Addblue ( for nevne noe) svaret fra NAF var svada og vedkommende politiske rdgiver ( googlet navnet hennes) er aktiv politiker for venstre.. NAF som upolitisk organisasjon "my ass".... Kommer til melde meg ut ved neste korsvei, har vrt medlem pga EU kontroll ( utfrt p Mastemyr) det var kun derfor jeg fortsatt er medlem, utrolig dyktige, hyggelige folk ( har alltid ftt vre med nr de tar kontrollen) da jeg er over middels interessert i bil. Kanskje en ide at vi mobiliserer lager en ny organisasjon som ivaretar vre interesser?

For 1,5 r tilbake ba eg NAF om hjelp ifm skade p min bil der motpart ikkje ville opplysa navn p sitt forsikringsselskap og nekta signera skademelding. Saka gjekk gjennom hos NAF og vart oversendt til advokat i Bergen. Purra NAF-advokaten p e-post utan f svar. Etter dette har det vore heilt stille i over eit r. NAF er ikkje tilrettelagt for hjelpa. Medlemskap blir ikkje fornya.

Meldt meg ut av NAF for mange r siden da jeg ikke s noen grunn til vre medlem der. NAF er skjelden p banen, mye p grunn av at de har mange interessekonflikter i sitt mandat. Bilen blir helt borte til fordel for sykkel, gende, buss, milj osv. Ja, alt er viktig, men det ivaretas alts av andre organisasjoner. Tipper at grunnen til at de forsker seg p et bredere medlemsgrunnlag er at de mister gamle "bil" medlemmer som de har melket for kontingent i en rrekke. Mitt rd er melde seg ut! Du fr lite igjen for ditt medlemskap.

Det er utroling at s mange er medlem i NAF, kan vre av gammel vane. Det er ren svindel de de bedriver, bra de er avslrt.

Nr sto de opp for sine medlemmer?

Meld dere ut fortere enn svindt.

KNA er ikke et godt alternativ, formlsparagraf ok, men hva gjr de.

Hei, en svrt s betimelig henstilling!

Jeg var medlem i mange r, men meldte meg ut for en god del r siden da jeg konturene av en helt annen organisasjon begynte avtegne seg. Den gangen begynte NAF bli mer og mer en reisebyr. det var nok for meg. Den gangen.

Slik son NAF har utviklet seg til bli i dag- en klakkr for radikale politiske krefter- s er utmelding mer aktuelt enn noensinne.

Nrmest i spk hevdet jeg for allerede mange r siden at "de" er ikke tilfredse fr den siste bilen er borte fra vre veier".

Hilsen Johan

Eneste grunn til vre medlem er advokatene man kan trenge. (nr Solvik Olsen ikke regjerer).

Da var det gjort.

Takk for at du minnet meg p det jeg allerede har vurdert lenge.

Jeg ser en del fremhever NAF sine uavhengige EU-kontroller..

De er faktisk ogs historie, NAF driver verksteder og utfrer arbeid p biler ogs.

Sist jeg hadde bilen min p EU-kontroll kjrte de i filler bilen uten melde om den feilen de pfrte den (alvorlig feil som burde gitt kjreforbud) mens de ga meg et frekt tilbud p fikse andre feil de fant..

Det er ganske utrolig, i Norge vet jeg n om kun ett eneste uavhengig verksted som tar EU-kontroll.. I store deler av Europa er det kun uavhengige verksteder uten egeninteresse i reparasjoner som har lov til det.

Hvis man som bilist nsker g inn i en organisasjon som jobber for bilister er det for meg kun to anbefale, det er KNA og AMCAR. To serise aktrer som faktisk liker bde biler og bilister.

Meldte meg ut for menge r siden av samme grunn.

Hjertens enig!

Meldte meg ut etter at NAF gikk ut i Romerikets blad og sa: N m billistene slutte klage over drlig snmking av veiene p Romerike. Dette er suttring.

NAF=Norges Automobil Fiender!

Svein Simonsen

Svein Simonsen

Til de som tror at NAF er uavhengige, de har startet egen verkstedkjede, der de utfrer EU-kontroll til priser som ikke er billigere en mange verksteder. I tillegg gir de p flere steder tilbud p rep av de mangler de finner, det er ikke noe jeg kaller nytral

Er ogs veldig klar for melde meg ut av NAF da jeg i lengre tid har vrt uenig i stort sett alt de har uttalt. Lurer imidlertid p om andre kjenner til lignende avtaler p bilberging i leiebil i utlandet.

Opplever ogs at NAF har endret seg negativt.

Det positive og serviceinnstilte personalet er n sure (samme personer var hyggelige fr).

Bladet Motor har ikke mye interessant, og man merker at de ikke er talerr for bilistene lenger, s JA, hvorfor skal man vre medlem..??

For en del r tilbake kjrte jeg gammel bil gjennom Sverige og fikk motorstopp (alenemor med smbarn i bilen). Jeg mtte vente en god stund p berger, men etterp fikk jeg frst hotell til neste dag, og ettersom det skulle ta flere dager fikk jeg leiebil for komme meg til nrmeste venner mens bilen ble fikset. Da var det absolutt verdt medlemskapet.

Men jeg har merket en negativ endring de senere r.

Jeg hadde ikke brukt veihjelp p mange r, men for 3 r siden lste jeg frst nkkelen inn i bilen en gang.

Senere samme r var batteriet ddt p bilen (p flyplassens parkering) da vi kom hjem fra sydenferie. NAF kom og gav meg starthjelp og jeg kjrte hjemover (=3 mil hjem). S stoppet bilen igjen 1 km hjemmefra pga tom for strm.

Det var samme problem som ikke var lst (viste seg at dynamoreima var s slakk at bilen ikke ladet).

Bergeren sa at jeg ikke skulle betale (det skulle ses som en gang ettersom det var samme problem. NAF nektet godta at de to skulle ses som en, og krevde etterp at jeg betalte for den siste gangen.

S, forrige EU-testen: Jeg fikk 2:er p oljelekkasje, men ettersom jeg aldri trengte etterfylle syntes jeg det var merkelig.

Var frst p merkeverksted som ikke fant noe, deretter tilbake til NAF for f den godkjent, men de sto p sitt og jeg mtte betale for etterkontroll uten at den ble godkjent. Var s hos 2 andre verksteder som heller ikke fant noe, men NAF sto fremdeles p sitt.

Jeg dro s tilbake til det ene og bad om motorvask, s tilbake til NAF som sa at de hadde ikke vasket under, s det var fremdeles oljedrpe under...

Selv om verkstedene ikke fant lekkasje, nsker de ikke godkjenne bilen ettersom NAF mente det var lekkasje, s jeg havnet i klemme og bilen fikk kjreforbud.

Det var drittvr ute, s det var antagelig drper av fuktighet blandet med oljesl som hang under motoren...???

Til slutt gikk jeg til et annet merkeverksted, og uten fortelle om NAF-testen sa jeg at jeg hadde oljelekkasje, og bad dem gi meg prisoverslag p reparasjonen.

De lette og lette, men fant ingen lekkasje. Da forklarte jeg situasjonen. S trket de av motoren under, testkjrte og sjekket igjen, men fant fremdeles ingenting. S godkjente de bilen for meg.

Det ble en dyr fornyelse med alle verkstedene m.m. og jeg har blitt ganske skeptisk til NAF.

Hvorfor trket ikke han p NAF bort fukten under motoren (mens bilen var heist opp) og s om det kom nytt??.

For meg er det ikke lett legge meg ned i vrslaps ute og le meg under bilen for trke av motoren p undersiden.

Ja, er nok p tide vurdere medlemskapet...

Jeg har aldri meldt meg inn i NAF fordi da jeg kjpte min frste bil og underskte litt om NAF, fant jeg ut at det mtte vre et reisebyr.

Masse sider om reiseml til Syden.

Etter den dagen har jeg aldri vurdert medlemskap.

Per Egil Olavesen

Per Egil Olavesen

Artikkelen er for ensidig. Det legge til rette for sykling i Norge er til stor fordel for bilistene. Det ser jeg hver eneste dag. Jeg er bilist, syklist, kollektivreisende og fotgjenger - slik som de aller fleste er. Det m kunne g an se bilismen i en litt strre sammenheng selv for en interesseorganisasjon. Det finnes fremdeles noen som tror at bare man bygger veier nok og prioriterer bilen nok s lses alle problemer, men heldigvis blir det frre av disse sakte men sikkert. Nei, jeg mener NAF gjr en god job for bilistene ved at de forsker se ting i perspekitiv. Jeg forblir medlem.

Fikk samboeren min til melde seg ut for noen mnd siden. Godt f dette bekreftet fra s mange. Utrolig drlig at de ikke har tenkt p / ftt til gjre noe med avgifter til bilistenes fordel med s mange medlemmer i ryggen.

Meldte meg ut for mange r siden

Sendte mail med 5 sprsml

Fikk aldrig svar

John-Terje Srensen

John-Terje Srensen

NAF er en demokratisk, medlemsstyrt organisasjon som har gjort et strategisk retningsvalg i trd med samfunnsutviklingen. Artikkelen gjr ingen forsk p belyse de positive sidene ved NAFs nye formlsparagraf. Etter min menig framstr NAF fortsatt som en tydelig forkjemper for bilistene og klarer samtidig se helheten i trafikkbildet. Slik alle gode sjfrer br. Alle bilister er myke trafikanter straks de forlater kjretyet og lukker dra. NAF jobber for effektiv samferdsel og en smidig hverdag - for bilister og andre trafikanter. Det er mange gode grunner til vre NAF-medlem videre.

Pisspreik. Har NAF sagt noe slemt til deg, slik at du springer ut i media med oppgulpet ditt?

Jeg betaler mitt medlemsskap med veihjelp med glede. Gjennom drivstoffrabatt, billig oljeskift, veihjelp, rabatt p leiebil med mye, mye mer s fr jeg mer valuta for pengene tilbake, enn hva jeg betaler inn. Storfornyd med mitt medlemsskap i NAF, og de har alltid vrt hyggelige og ytt god service til meg.

Bare fordi du ikke er fornyd, fordi du har funnet ut at andre ogs tilbyr drivstoffrabatt, betyr ikke at du kan henge ut en hel organisasjon som mange er fornyd med. P tide gi seg med vre butthurt i media over filleting n.

Er genuint bilinteressert og har vrt i miljet i over 30 r. Har aldri vurdert melde meg inn i NAF noengang. Ingen jeg kjenner er medlem, og det har aldri vrt noen snakkis i miljet.

S organisasjonen m vre et pskudd for at lite bilinteresserte skal fle seg trygge, eller tro at de sttter noe som er samfunnsnyttig samtidig som de ogs tror at de sparer penger p det. S noe har da NAF lyktes med? Eller?

Trenger du et ln av noe slag? Vi tilbyr alle typer ln p et lavt niv

rente p 2%

S vr s snill, hvis du trenger et ln i dag, vennligst skriv oss n p

charles_din@hotmail.com med under for mer informasjon:

Fullt navn:...

Land: ....

Pkrevd belp: ...

Varighet: ....

Telefon: ....

Vennligst svar charles_din@hotmail.com for mer informasjon.

Mr. Charles Din

Skriv en ny kommentar