hits

Kjempelnnsomt harryhandle

Det er allerede kjempelnnsomt kjre fra Oslo og over svenskegrensen for handle. Stortingspolitikerne har nettopp blitt enige om at det blir enda mer lnnsomt til neste r

Du kan spare mange penger p grensehandel. Her fra Nordby kjpesenter ved Svinesund

S mye koster det kjre
Fra Oslo til Nordby kjpesenter ved Svinesund er det ca 12,5 mil, alts 25 mil tur retur. En dieselbil p motorveien bruker ca 0,5 liter per mil. Diesel koster ca 14 kroner pr liter. Drivstoffutgiftene er dermed rundt 175 kroner for en handletur over svenskegrensen. I tillegg kommer bompenger. Det koster 22 kroner passere bomstasjonen ved Moss og 20 kroner over Svinesundsbroen. Bomringen i Oslo koster 49 kroner for dieselbil. Med brikkerabatt p 10% betaler du dermed 119,70 i bompenger for turen dersom du bor innenfor bomringen i Oslo.

Dermed blir regningen for turen p 294,70 kroner i direkte utgifter, eller rundt 300 kroner. Bilhold koster selvsagt mer enn dette totalt sett, men siden du har bilen uansett, er de vrige kostnadene ogs noe du har uansett.

S lite m du handle
Hvor mye m du s handle for ha tjent inn turen? Det varierer selvsagt etter hva du kjper, men kan vre mindre enn du tror. P enkelte matvarer er prisforskjellene store, srlig p varer som er sterkt avgiftsbelagte i Norge. Det gjelder f.eks. sjokolade og alkohol.

En svensk krone er n verdt nesten nyaktig det samme som en norsk krone, slik at det er lett sammenligne priser. Her skal vi ta noen eksempler p hvor lnnsom svenskehandel er:

Sjokolade:
Godisfabriken har tilbud der du kan kjpe tre store sjokoladeplater for 49 kroner. Er du glad i Oreo-sjokolade er dette et godt tilbud. P Kiwi koster en stor plate Oreo-sjokolade 49,90 kroner. Du sparer alts 33,90 kroner p en plate.

Du har spart inn hele Sverige-turen dersom du kjper 9 plater Oreo-sjokolade.

Iste:
Dersom du er glad i iste er det ogs mye spare. Godisfabriken selger et brett iste for 89,90 kroner. Kiwi selger en halv liter iste for 20,30 kroner, dvs. 40,60 kr per liter. Literprisen i Sverige er 11,24 kr, eller bare 3,75 kroner per boks.

Du sparer alts hele 29,36 kroner per liter, og har spart inn hele Sverigeturen bare ved kjpe 10 liter iste, som er 30 bokser, alts litt mer enn ett brett.

Her ser vi hvilke priser du betaler p andre siden av grensen

l:
Om du ikke er s veldig glad i hverken sjokolade eller iste, s kan du spare mye ved heller kjpe l. La oss bare ta et eksempel. Poppels American Pale Ale som er en god svensk l med 5,4% alkohol koster 47 kroner for 0,33 liter p Vinmonopolet. P Systembolaget er prisen nyaktig det halve, 23,50 kroner.

Du har spart inn hele Sverigeturen ved kjpe bare 13 flasker l.

Jarlsbergost:
Jarlsbergost selges mye billigere i Sverige enn i Norge. Mens prisen i Norge ligger p 120-150 kroner pr kg, har den vrt solgt for under 60 kroner p det billigste i Sverige. Dette er provoserende nr vi samtidig vet at norske skattebetalere og forbrukere sttter landbruket med over 20 milliarder kroner rlig.

Du kan f kjpt Jarlsbergost mye billigere i Sverige. Bildet er tatt tidligere i r

Du kan alts tjene inn Sverige-turen bare ved kjpe 5 kg Jarlsbergost.

Dette er bare fire sm eksempler p hvor lnnsomt det er dra over grensen for gjre innkjpene sine. Dersom du fyller opp bilen og handler inn stort nr du frst drar over grensen, blir selvsagt besparelsen betydelig. For mange kan harryhandel bety besparelser p flere tusen kroner p hver eneste tur. Tar du noen turer i lpet av ret, vil dette virkelig merkes p husholdningsbudsjettet.

S mye forurenser du
Ved harryhandle bidrar du selvsagt til forurensning og kt veislitasje. Gjennom den avgifts- og prispolitikken som fres i Norge nr det gjelder matvarer, stsaker og alkohol, ber myndighetene om at vi skal grensehandle mer. Myndighetene fr hva de ber om, ikke minst nr det gjelder forurensning.

Med dieselbil vil du bruke ca 12,5 liter drivstoff p harryturen. Bilen vil da slippe ut ca 33 kg CO2. Dersom f.eks. 100 000 innbyggere i Oslo skulle ta en slik handletur til Sverige en gang i mneden, ville det p rsbasis tilsvare 39 600 tonn CO2. Til sammenligning tilsvarte klimagassutslippene i Oslo i 2015 1,23 millioner CO2-ekvivalenter

Skulle 100 000 kjre dieselbil fra Oslo til Sverige for handle en gang i mneden, vil det alts tilsvare over 3% av Oslos klimagassutslipp. I tillegg kommer NOx-utslipp, svevestv og veislitasje.

En pris- og avgiftspolitikk som s til de grader oppfordrer til grensehandel er svrt miljskadelig.

Virker den strenge norske politikken?
Den norske pris- og avgiftspolitikken nr det gjelder mat, stsaker og alkohol hevdes ha de beste intensjoner. Usunn livsstil som gir sykdommer og skader skal p denne mten hindres og forebygges. Her har selvsagt helsemyndighetene et poeng, men det betyr ikke at politikken er vellykket. Faktisk finnes det tall og statistikk som klart viser at politikken ikke fungerer.

Ser vi p sukkerforbruk per innbygger s er det ikke store forskjeller mellom Norge og Sverige selv om prisene i Norge er mye hyere. Det fremgr av statistikken her .

Ser vi p alkohol s er det faktisk verre stilt. Riktignok er alkoholkonsumet lavere og dermed en del alkoholrelaterte sykdommer sjeldnere i Norge enn i andre europeiske land. De alvorlige alkoholproblemene, alkoholavhengighet og problematisk alkoholbruk, er derimot mer utbredt i Norge enn i de fleste andre europeiske land. Dette fremgr av landstatistikken til Verdens Helseorganisasjon WHO.  

Sammenligner vi med vrt liberale naboland Danmark, der prisene er mye lavere og hvor vin og brennevin omsettes i dagligvarehandelen, er forskjellene veldig store. Hyppigheten av alkoholavhengighet og problematisk alkoholbruk er faktisk rundt 50% hyere i Norge enn i Danmark. Det er vanskelig hevde at Norges strenge politikk er vellykket.

Sidevirkningene av politikken er alvorlige
Problemet er alts at politikken gir alvorlige sidevirkninger i form av kt forurensning, tap av arbeidsplasser og kriminalitet. Grensehandelen delegger norske arbeidsplasser i varehandelen og matproduksjonen. Staten gr glipp av skatteinntekter. For organiserte kriminelle er det en gullgruve drive med smugling. Storstilt smugling er en svrt samfunnsskadelig aktivitet som blir oppmuntret av de store avgifts- og prisforskjellene. Dess strre prisforskjeller, dess mer fortjeneste til smuglerne.

Det blir bare verre

De borgerlige partiene har blitt enige om statsbudsjettet for 2018. Ogs denne gangen ble det slengt inn avgifter i sene nattetimer for bli enige

I budsjettforliket i Stortinget nylig ble det alts bestemt at sukkeravgiftene neste r skal kes med hele 80% . Dette vil gjre grensehandel enda mer lnnsomt enn det allerede er. Dermed blir det frre arbeidsplasser i Norge, mer forurensning og mer smugling. Effekten p folkehelsen er uklar.

Det er dessverre en vane for de borgerlige partiene komme med drlig gjennomtenkte avgiftskninger for bli enige om budsjettet. Hvor drlig det har gtt tidligere kan du lese om her.

5 kommentarer

Flott or regjeringa! Her tykkjer eg me alle saman lyt skryta or den nye avgiftsauka dei hev vore med p innfra, men me lyt sjlvsagden ikkje glyma at det var KrF som var jomfrua som fdde ho. Eg sjr det verte nemnd at detta kan auka snn ofseleg harryhandel dei kallar, men det lyt beint fram ikkje vre eit problem, av di det berre er innfra nokre fleire nye lovar, t.d. importforbod or all mat, for ikkje snakka um importforbod or all rusdrykk. Eg er viss p at KrF hev freslaget klrt allereie, og det er jo berre truga med gjenga over t dei raudgrne for skrma regjeringa til sj seg nydd til innfra denna naudsynte lova. So det er berre stemma i med eit hgt og klrt Halleluja! og flgja upp med eit Pris Herren! Jau!

Jeg m innrmme at tanken p arbeidsplasser bekymrer litt. Bare fordi Krf ble sunne p alles vegne, ble sukkeravgiften kt. Det tror jeg var temmelig dum politikk, men jeg er jo bare en av grasrota. Svenskene jubler nok.

Ja nei,

Det er nok langt mer enn de varene du peker p en tjener stort p og handle i Sverige, men en skal ikke reklamere for mye, for trafikken er dry nok noen ganger her ved grensen.

I tillegg kommer smugling fra andre land av alkohol, der det trolig gr store lass hver uke, og til langt billigere pris en du fr i Sverige.

Ett sted gr grensen psykisk for alle, og nr familier ikke fr rd lenger til sin livsstil i hverdag/helg, vre seg mat eller drikke, s blir en raskt lokket til og sttte bde kriminelle med kjp av alkohol, og Sverige med arbeidsplasser, norske kroner.

Forrige uke som en kuriositet, solgte Nordbysenteret Jarlsberg osten for 49kr kiloen, 4 halvannen liter cola kr 29.(+pant.) Det var tilbudsvarer, men ikke s langt unna normalen.

Oljekronene er nok gode og ha nr en skal subsidiere bde landbruk og klima, men noe langsiktig lsning er det jo ikke, hva gjr en nr en har priset seg slik ut att ingenting kan drives uten subsidier av den ene eller andre sorten.

En tapper jo landet for penger, penger som Sverige fr arbeidsplasser og skatte penger fra, som ellers kunne skapt noe her.

Er jo rimelig ofte i Sverige for en bor jo s nrt, men nr en er der ved ferietider, pske som ellers, glem det, de kommer fra alle kanter av landet, og ikke en handlevogn, nei bde kone og mann, med ett par store hver, snakker om tusenvis av kroner spart.(matbutikker)

`norske utlendinger` fyller bilene s fulle att kjreegenskapene blir pvirket, de `steiler.`

Noe gr ogs sikkert til gatekjkken osv, kan umulig spise alt selv............

Kaller det ikke Harry det en gjengs nordmann gjr der, men smart.

Lnningen varer lenger, og en kan koste p seg, eller sine barn ting som ellers ville vre vanskelig.

Avgifter presser lnninger/priser opp, og s har en det gende.

For ikke snakke om hva du sparer hvis du kjrer El-bil.

Hei, den jarlsbergen som selges billig i sverige er produsert i irland, av importert EU-melk. det er hele grunnen til prisforskjellen

Skriv en ny kommentar