hits

Uber skaper ulovlighet og tar fortjenesten selv

Uber stopper virksomhet i Norge etter ha blitt btelagt. Lite skiller det selskapet har gjort fra organisering av pirattaxivirksomhet, men selskapet selv hevder det er transportdeling.

Canada, Toronto. Alishar, 38 years old, married with two children is originally from Pakistan and has been working part-time as a Uber Driver in Toronto. According to Alishar the rider benefits the most for having one more alternative available to reach their destination. There have been no major setbacks so far, or any extreme hostility from taxi drivers and he looks forward for the city to allow Uber to operate freely. Ridesharing insurance is something he looks forward to, as it will only benefit the drivers and riders. Toronto, September 18, 2015.
Skal man reise med Uber ordnes det meste via en app p telefonen

Omfattende ulovlig virksomhet
Hos Uber har det vrt lett for folk med tilgang til en bil registrere seg for bli sjfr, uten s mange begrensninger. Ikke noe krav til lyve, kjentmannsprve, taxi-skilt p taket eller andre hindringer for komme i gang. Slike krav er bare hemmende og hindrer alt det positive den digitale delingskonomien bringer med seg, ser Uber ut til mene.

Uber ser heller ikke ut til ha brydd seg med om sjfrene har betalt skatter og avgifter. Her har sjfrene blitt overlatt til seg selv. I flge bladet Kapital 19.10.17 har 126 sjfrer ftt forelegg for ulovlig drosjekjring og ftt krav om inndragning av til sammen 16,7 millioner kroner i omsetning. Skatteetaten fremmer krav overfor sjfrene om innbetaling av skatt og moms, mens NAV har begynt underske om det har foregtt trygdebedrageri blant sjfrene. P toppen av det hele har Uber blitt ilagt bter p 5 millioner kroner: https://www.dn.no/nyheter/2017/09/21/0534/Samferdsel/fem-millioner-kroner-i-bot-til-uber

Overfor bladet Kapital omtaler Ubers norgessjef Carl Edvard Endresen virksomheten som transportdeling

Carl Edvard Endresen er Norgessjef i Uber

Den digitale konomien gir fantastiske muligheter
Mange nsker Uber og andre skalte delingskonomitjenester velkommen. Det er ingen tvil om at internett har brakt mye positivt med seg og gjr livet lettere p mange mter. Etter at smarttelefoner ble allemannseie, gr vi alle rundt med internett i lommen hele tiden. Dette har gitt helt nye muligheter for formidle kontakt mellom mennesker raskt og effektivt.

Den effektive tilgangen smarttelefonen gir, er grunnlaget for den digitale delingskonomien som n vokser frem. Alt du trenger gjre er laste ned en app, s er du i gang. Enten du vil kjpe eller selge, leie eller leie ut, nesten hva det skal vre. Formidlingen av varer og tjenester blir p denne mten langt mer effektiv enn den har vrt tidligere.

For samfunnet byr den nye digitale konomien p fantastiske muligheter. Skal vi velge ett nkkelord som er selve rsaken til velstand og velferdsvekst m det bli effektivitet. Nkkelen til den fantastiske utviklingen vi har hatt i vr del av verden siden den industrielle revolusjon for over 200 r siden, er at varer og tjenester kan produseres og formidles stadig mer effektivt. Eller produktivt, som konomene velger kalle det. Den nye digitale konomien bringer dette ett skritt videre.

Blir alt greit bare det er en cool app?
En konsekvens av dette er at formidling av varer og tjenester mellom privatpersoner har blitt langt mer effektiv enn fr. Det trengs bare en mellommann som organiserer det hele gjennom en digital plattform. Nettopp Uber er en slik plattform. Det er det som er det nye her, og egentlig ikke noe annet.

Ellers er det meste som fr. Vi er fortsatt avhengig av at folk betaler skatter og avgifter. Vi har fremdeles behov for at varer og tjenester leveres bde med kvalitet og trygghet. Ikke minst har vi fortsatt behov for ryddige forhold i arbeidslivet der alle som deltar bde har en levelig inntekt og ordnede arbeidsforhold.

Slik Uber har operert, har disse gammeldagse hensynene ikke blitt ivaretatt. Ut fra det som s langt har kommet frem i offentligheten, samt de reaksjonene bde Uber og sjfrene har ftt fra myndighetene, er det tvert imot kriminell virksomhet som er utfrt. Slik kan vi bare ikke ha det, uansett om merkelappen delingskonomi er klistret p eller ikke.

Kriminell virksomhet blir ikke greit bare fordi den styres av en cool app.

The winner takes it all!
ABBA utga lten The Winner Takes It All for snart 40 r siden. https://www.youtube.com/watch?v=92cwKCU8Z5c  Den svenske popgruppen ante neppe den gangen hvor treffende den teksten er for beskrive i alle fall deler av den moderne digitale konomien. Det som omtales som delingskonomi er i virkeligheten en vinneren tar alt konomi. Det er i alle fall ikke vanskelig argumentere for at det er slik i Uber sitt tilfelle.

Ser vi p Uber sin virksomhet, s er prisene fr reise til dels betydelig lavere enn med vanlig taxi. Ikke s rart nr skatter og avgifter ikke betales samtidig som det ikke er ordnede ansettelsesforhold for sjfrene. Gjennom droppe lyver og andre krav vanlige drosjer har, blir det lett f tak i sjfrer. Den sterke konkurransen mellom sjfrene gjr at betalingen til dem kan settes lavt. Kjernen i delingskonomi-tanken er at sjfrene har bilene uansett, s prisene reflekterer nok ikke bilholdskostnadene heller. Hverken sjfrene eller samfunnet fr dermed den delen av kaken de br ha. Noen trygghet eller kvalitet for passasjerene blir det heller ikke p denne mten.

De som stikker av med alle pengene i den skalte delingskonomien er de som organiserer formidlingene av tjenestene. Det vil si Uber. Verdien av Uber har vrt ansltt til nesten 70 milliarder dollar, alts rundt 550 milliarder kroner. http://blog.wallstreetsurvivor.com/2017/07/17/uber-road-69-billion-valuation/ Det er mer enn verdien av Norges strste selskap Statoil.

bygge opp en digital tjeneste med et stort antall brukere gir enorm verdi. Digitale plattformer kalles dette i den moderne digitale konomien. Uber er en slik digital plattform. Andre kjente digitale plattformer er Google, Facebook og Amazon. Plattformene er i seg selv ikke produkter, men er en mteplass der informasjon, kontakt eller produkter og tjenester kan skes og formidles.

Digitale plattformer legger til rette for sterk konkurranse for et stort antall brukere. Priser vil dermed presses ned, og det er jo bra for kjpere. For tilbydere blir fortjenesten gjerne lav, og kvaliteten m kanskje senkes for holde prisen nede.

Mens brukerne av plattformen utsettes for sterk konkurranse, fremstr selve plattformen som ganske skjermet fra konkurranse. Google, Facebook og Amazon har posisjoner som langt p vei er monopoler. Det er derfor disse selskapene i dag er blant verdens mest verdifulle selskaper. Av samme grunn har eierne av Uber ogs blitt svrt rike.

Facebook-grnder Mark Zuckerberg er blant digitalkonomiens aller mest vellykkede plattformbyggere.

Eierne av digitale plattformer er de reste kapitalistene i den digitale konomien. Det er det ikke alle som har forsttt enn! Oppmerksomheten rundt dette er like fullt kende og noen mener disse selskapene br nasjonaliseres: https://www.theguardian.com/commentisfree/2017/aug/30/nationalise-google-facebook-amazon-data-monopoly-platform-public-interest

Uber er blant de fremste av disse The Winner Takes It All-selskapene. Morselskapet er registrert i skatteparadiset Bermuda. Her er hele kjeden alts temmelig skattefri. Fra underbetalte sjfrer som ikke innberetter og helt opp til toppen i Uber globalt.

Delingskonomi m reguleres som annen nringsvirksomhet
Det er alts i bunn og grunn ikke s mye som er annerledes selv om det kalles delingskonomi Derfor skal det heller ikke lovreguleres annerledes. En taxi er en taxi enten du har bestilt den via en app p telefonen eller praiet den p gaten. Pirattaxier har eksistert lenge fr de kunne formidles via Uber. Den virksomheten er like ulovlig uavhengig av om den er styrt av Uber eller ikke. Det er bra at dette n er fastsltt gjennom de reaksjonene Uber og sjfrene har ftt.

Dette betyr ikke at det ikke er behov for se p reguleringen i drosjenringen. Her er det sikkert en god del som kan forenkles og mykes opp, deriblant den stivbeinte lyveordningen. Like fullt m vi i fremtiden ha et system som sikrer gode tjenester og fornuftige priser for forbrukerne, ordnede arbeidsforhold for drosjeeiere og sjfrer samtidig som skatter og avgifter blir betalt.

Vi skal nske alle mulighetene den digitale konomien gir velkommen, men ikke kompromisse p ndvendig regulering for opprettholde et samfunn med ordnede konomiske forhold. Mye kan forenkles og forbedres for nringsvirksomhet, men det skal ikke vre noen unntak bare fordi noen kaller det delingskonomi.

Det er bra at det er satt en stopper for Uber sin ulovlige virksomhet. Egentlig er det utrolig at de har ftt holde p s lenge de har gjort.

2 kommentarer
Jan G. Gundelach

Jan G. Gundelach

Det er en egen "story" her. Hvordan og Hvem har muliggjort at forbryterne har kunnet holde p i ca 3 r og le politiet opp i trynet. Svaret internasjonalt er "korrupsjon" avansert spionsoftware og ekstrem lobbyvirksomhet og Goebbelspropaganda til milliarderer. I Norge har First House og Gelmuydeen og Kiise og Gambit srget for at noen politikere og 99% av media har omtalt saken som at "Politiet pstr eller mener" at Uber er ulovlig mens Media sier det er i "grsonen". Noen m underske det presseetiske i at NRK og TV2 og Schibsted ensidig har forsvart Uber i 3 r. Kun Nettavisen og etterhvert Kapital har skrevet kritiske artikler. Dagens Nringsliv formidlet at Uber skulle lansere flyvende biler snart. Fylleprat. Nr journalistene oversatte artikler fra USA om Uber sine mange lovbrudd og skandaler etter skandaler kontaktet de frst Uber Norge og la p en positiv spinn. Dette er verdt grave i. Uber Norge og USA gjr som Trump. Lyver og blffer p direkten. "Vi har forsikring." P sprsml iTV2 hva heter selskapet? Svarte Carl E. " husker ikke"

Hallo,

Vi er her igjen for kjpe nyre for vre pasienter og de har avtalt betale god sum penger til alle som nsker donere en nyre for redde dem og s. Hvis du er interessert i vre en donor eller du vil redde et liv, Du skal skrive oss p e-posten nedenfor.

Dette er en mulighet for at du skal vre rik ok, vi forsikrer og garanterer deg 100% sikker transaksjon med oss, alt vil bli gjort i henhold til lovgivende nyredonorer.

S kast bort ikke mer tid, vennligst skriv oss p irruaspecialisthospital20@gmail.com

Irrua-spesialistundervisningssykehus.

Skriv en ny kommentar