hits

MDG kan fl deg for en hel mnedslnn

1. oktober ker bompengene i Oslo kraftig. I 2019 ker bompengene enda mer. Det kan koste deg en hel mnedslnn.

Lan Marie Berg er byrd for milj og samferdsel i Oslo

Kraftig hopp fra frste oktober
Fra 1. oktober ker bompengene kraftig i Oslo. Er du avhengig av kjre i rushtiden, vil dette svi skikkelig. I tillegg til et kraftig hopp i den ordinre satsen, vil det i rushtiden bli et tillegg p 1o kroner i rushtidsavgift. Aller mest m dieselbilene betale. Satsen for dieselbiler vil ke med hele 24 kroner i rushtiden, mens kningen for bensinbiler blir 19 kroner iflge prisoversikten til Fjellinjen:

https://www.fjellinjen.no/privat/nyhetsarkiv/tids-og-miljodifferensierte-takster-i-oslo-article912-966.html

Dermed fr vi flgende bompengesatser i Oslo-ringen:

Kr. pr. passering

Dagens satser

Utenom rushtid

I rushtiden

Bensinbil

35

44

54

Dieselbil

35

49

59

 

Enda verre blir det dersom du bor vest for Oslo og m kjre inn til sentrum. Da m du i tillegg betale 18 kroner ved bygrensen. Den daglige bompengekostnaden blir da 77 kroner for dieselbil uten brikkerabatt. Rabatten som kan oppns er 10%.

S mye vil det koste deg i ret
I et r er det ca. 220 arbeidsdager. Dersom du hver arbeidsdag m kjre inn til Oslo, vil dette i lpet av et r bli store belp. For henholdsvis bensin- og dieselbiler blir de rlige kostnadene som flger nr 10% brikkerabatt er regnet med:

rlig bompengekostnad kr.

Bensinbil

Dieselbil

Bomavgift Oslo-ringen

8 712

9 702

Rushtidsavgift

1 980

1 980

Bomavgift bygrensen

3 564

3 564

Til sammen

14 256

15 246

 

Fra 2019 blir det enda mer
De belpene vi ser her vil svi kraftig for den vanlige lnnsmottaker. Dessverre er ikke dette alt du som bilist kan vente deg. Fra 2019 blir det ytterligere et hopp, med rundt 60 nye bomstasjoner og betaling ved passering bde inn og ut av byen i flge Akersposten:
http://akersposten.no/nyheter/her-kommer-oslos-60-nye-bomstasjoner/19.1285

Fra 2019 blir det rundt 60 nye bomstasjoner i Oslo

Om ikke dette skulle vre nok, s nsker Bymiljetaten at dieselbilene skal plegges ytterligere avgifter kan Nettavisen melde: http://www.nettavisen.no/nyheter/vil-innfre-nytt-gebyr-for-dieselbiler-i-oslo/3423375291.html  Hvor dyrt dette blir til sammen er vanskelig si, men det kommer til merkes kraftig. Det kan godt hende de rlige bompenge- og gebyrkostnadene ved kjre dieselbil inn til Oslo kan komme opp i 25 000 kroner. For lavtlnte snakker vi da om en kostnad som kan bli en hel mnedslnn eller mer etter skatt. Slikt svir.

Bompenger er svrt usosialt
Bompenger vil svi kraftig for folk med drlig rd og bidrar sledes til ke ulikhetene i samfunnet. Det er ikke bare rikfolk som kjrer bil. En gruppe som vil bli srlig hardt rammet av dette er barnefamilier som er avhengig av levere og hente barn i barnehage og skole. Dette er en gruppe som allerede har hye utgifter men ofte lave inntekter.

Partiene p venstresiden hadde i valgkampen nylig kamp mot kende sosiale ulikheter som en av sine hovedsaker. Det er derfor underlig at de samme partiene ivrer s sterkt for ke bompengebelastningen s kraftig. Det er byrdet i Oslo, bestende av Ap, SV og MDG som er de sterkeste pdriverne for dette. Aller mest ivrig er MDG, med Milj- og samferdselsbyrd Lan Marie Nguyen Berg i spissen.

Bidrar til delegge landets konomi
En annen side av den sterke bompengebelastningen er at dette kan bidra til presse folk ut av arbeidslivet. Grupper med svakere konomi har ikke rd til bo sentralt i byen. Derfor ender mange av disse opp som pendlere. For mange blir offentlig kommunikasjon vanskelig, spesielt for barnefamiliene. For en del av disse kan det dermed bli mer konomisk attraktivt heller st utenfor arbeidslivet og leve p ytelser fra staten.

Arbeiderpartileder Jonas Gahr Stre forskte i valgkampen nylig tegne et bilde av at norsk konomi er i trbbel fordi for mange str utenfor arbeidslivet. Det er derfor paradoksalt at byrdet i Oslo, som ledes av Stres partifelle Raymond Johansen, arbeider s sterkt for en usosial politikk i hovedstaden. En politikk som nettopp kan bidra til presse flere ut av arbeidsmarkedet.

Det norske velferdssamfunnet er helt avhengig av hy yrkesdeltakelse for kunne opprettholdes. Det er derfor svrt viktig at skatter og avgifter utformes slik at folk stimuleres til arbeid. Hye bompengeavgifter for kunne komme seg til jobb, bidrar til det stikk motsatte og er derfor skadelig for landets konomi og folks velferd.

Barnefamilier er en gruppe som er avhengige av bil. Hye bompenger vil derfor innebre en ekstra belastning for de som fr barn. Frer dette til at fdselstallene gr ned, er det p sikt skadelig for norsk konomi ved at alderssammensetningen i befolkningen blir mindre gunstig.

Slik kan du slippe unna
Forelpig er elbiler unntatt fra bompenger, men dette kommer til endre seg fra 2019. http://www.side3.no/motor/snart-ma-ogsa-elbilene-betale/3423350339.html. I frste omgang er det snakk om rushtidsavgift for elbiler, men det er grunn til tro at bompengene ogs for elbiler vil skjerpes etter hvert. Kjp av elbil er derfor p sikt antakeligvis ikke en sikker mte slippe unna avgiftene p. Ladbar elbil kan i tillegg vre vanskelig for folk som bor i leiligheter. Lademulighetene for disse er ofte s begrenset at det i praksis blir svrt vanskelig ha elbil. De strste avgiftsvinnerne hittil har vrt Tesla-eiere som bor i villa.

Skal du beholde avgiftsfordelene ogs etter 2020, er det hydrogenbil som er tingen. Hydrogenbiler vil i motsetning til batteridrevne elbiler f beholde avgiftsfordeler lenger fremover. Dette vedtok Stortinget i forbindelse med Nasjonalbudsjettet for 2017: https://www.tu.no/artikler/elbilfritaket-fortsetter-til-2020/358957

Hydrogenbiler har lengre rekkevidde enn vanlige elbiler og det tar bare tre minutter fylle tanken. Dersom du bor i leilighet slipper du ogs unna problemene med lading.

Hydrogenbilen Toyota Mirai har vann som eneste utslipp og vil i beholde avgiftsfordeler lenger enn batteridrevne elbiler.

Forelpig finnes det fire fyllestasjoner for hydrogen i Oslo-omrdet, men f i resten av landet. Skal du kjre bare i nrheten av Oslo, vil derfor hydrogenbil fungere helt fint. I lpet av kort tid vil det komme hydrogenfyllestasjoner ogs i Bergen og Trondheim.

Pr. 28.9.17 er dette blogginnlegget lest av 116 138 unike lesere

116 kommentarer

MDG m jo vre rikingenes parti nr.1, bare man betaler kan man gjre hva som helst.

Snart har ikke almuen rd kjre lenger, og da fr rikingene veiene helt for seg selv.

Praktfullt!

Dette m kunne benyttes mange andre steder ogs, slik at fattigfolket holdes unna de kondisjonerte.

Det er innlysende at norske politikere er dumme, kfr. den dobbelt toskete innfringen av DAB kombinert med slukkingen av FM-nettet. Den varslede byggingen av 50 nye bomstasjoner i Oslo viser, for meg, at politikerne ikke bare er idiotisk destruktive, men direkte ondskapsfulle. Fanatikerne i MDG fr herje fritt for at Ap og SV kan f makt. Venstresidens forakt for vanlige folk, konomi og alminnelig fornuft er grensels. Snakk om kaldere samfunn!

1. Hvis du er s bekymret for barnefamilier eller andre fattigfolk, kan du jo bare foresl hyere barnebidrag og skattelette for disse. Kanskje akkurat det venstresiden foreslr?

2. "Bidrar til delegge landet konomi" Alltid gy sl inn pne drer. Ja, det koster mye og f et grnt samfunn.

Flte legge til 3. som naturlig flge til yvinds 2.

Grnnskollinger, er de ogs dyre?

M jo vre hjernedd nr det bare er pengene som gjelder,ja snn er det og vre ett naut uten hjerne.

Vi fr vre takknemlige for at ikke Arbeiderpartiet fikk flertall p Stortinget sammen med MDG. Da hadde Norge stoppet opp, ingen olje, ingen biler, kun sykler og tog. Ingen mennesker skulle bo utenfor byer. Vi mtte dermed fraflytte Vestlandet og Nord-Norge.

Tidsdifferensierte bompenger vil opplagt reduere behovet for veiinvesteringer. Da fr vi mer penger til andre ting. Selv om vi m betale mer bompenger, vil det gi mulighet til frigjre skattepenger til andre ting - enten kt velferdstilbud eller redusert inntekts- eller bedriftsbeskatning. Rystad pstr ha studert ved NHH, men det er underlig at han ikke ser disse sammenhengene. De fleste eksperter p samfunnskonomi er for veiprising, fordi det gir strre effektivitet og dermed mer velferd.

Du vet, Kjellemann at endringsmotstanden er stor i nisseluelandet. Og synsing er mye bedre enn fakta og forskning, gud forby om ikke den gemene hop har bedre bondevett (selv om de aldri en gang har holdt liv i en potteplante en gang..) enn allverdens forskere og vitenskapelig dokumenterte underskelser, for de er jo kjpt og betalt adle som ein!

Og barnefamiliekorter er jo alltid populrt dra frem nr det er snakk om at feite 50 ringer ikke fr ride p dieselpurka fra drstokken hjemme til kontoret..

Hei Hansaen!

Feite 50 ringer fr lov ri dieselpurka s mye de orker bare de betaler, men det er vel ok i dine yne...

Feite 50 ringer er nok de aller siste som m parkere "dieselpurka" si.

De kondisjonerte bryr seg fint lite om bompengene blir 100 eller 200 kr.

Men det er vel helt i MDG sin nd..

Regner med at gjelden min slette tilsvarende? Nehei...men hvordan skal regnestykket g opp?

Finn Oddvar Stensrud

Finn Oddvar Stensrud

Hvis det du skriver her- er objektivt - og i trd med virkeligheten; da er det meget urovekkende opplysninger som kommer frem!

Men, jeg tror jeg vil skaffe meg mer informasjon - fr jeg vil slutte meg til ditt bilde av virkeligheten...

Til opplysning: Jeg er kun opptatt av fakta...og hvis du presenterer fakta; da vil jeg forholde meg til det!!!

Til en av dine pstander:

Hvis bompengene vil utgjre en mnedslnn for de lavtlnnede, da er det virkelig ille!

Over til klimautsiktene:

Nr pdriverne for kte bompenger, bl.a. henviser til klimaproblemet...da fr vi "se" litt p det:

Fra Rdt til langt inn i FrP - er det enighet om de menneskeskapte klimaendringene (jeg tror ogs p vitenskapen; ikke p noen f outsidere p "utsiden")...

MEN, det er langt fra enighet om hva som er de beste tiltakene imot klimaendringene!

Nr det f.eks. gjelder bilbruk og klima; s er det slik at utslippene av CO2 fra bilene...snart er en saga blott!

Det virker som om bl.a. MDG IKKE forstr det! Bilen er IKKE en trussel mot klimaet; det er derimot en trussel mot de millioner som blir drept av villkjring (drepende fart), kjring i alkohol/narkotikarus m.v.

(Og i motsetning til man vil tro, s utgjr ikke drlige veier noen kning i ulykkene; de skjerper bare sjfrenes overvkenhet...unntaket er dype hjulspor).

Hva er det s som er den strste trusselen mot klimaet...jo det er en sak som f.eks. SV, Venstre med flere - unnlater snakke om:

Det er befolkningskningen som truer klimaet..ikke minst det "forventede" kte folketallet i Afrika!

Og det er faktisk mange som bare sier; slik er det bare:

Er det faktisk slik at DET kan vi ikke gjre noe med???

Man mener vi kan redusere utslipp fra industri m.v...MEN IKKE gjre noe med befolkningskningen?

Det beste tiltaket mot global oppvarming...det er utdeling av gratis prevensjon til afrikanske MENN og kvinner; spesielt m den afrikanske mannen n ta et ansvar!

Neida..jeg er INGEN RASIST - bare logisk!

I denne forbindelsen m jeg f "si" (skrive)...at ettbarnspolitikken i Kina - var det mest effektive klimatiltak - verden har sett!!!

Hilsen pensjonert industriansatt, og sosialdemokrat

Ps. Det er ellers et paradoks at s mange som er kritiske mot masseinnvandring...samtidig er s kritiske til teorien (eller skal vi si sannheten) om menneskeskapte klimaendringer?

Jeg tror selv klimaendringene for norges del, isolert; fr kjempepositive resultater nr det gjelder jordbruksproduksjon, og strmforbruket vil sikkert g ned betraktelig.

Men, jeg frykter trke m.v. vil delegge for sydlige strk...og sette igang en immigrasjonsstrm vi aldri har sett maken til!

Konklusjon: Gir du blaffen i advarselene mot menneskeskapt global oppvarming - da gir du blaffen i den derav kommende vanvittige immigrasjonsblgen!!!

Jeg synes det er rart at mange snakker om bommer,men vi sitter p gjerdet og brater men vi gjr ikke noe med det, vi m trre vise oss fram og fortelle dem att dette ģr vi ikke med p

Slik gr det nr folk stemmer inn politikere som aldri har hatt en vanlig jobb, men sitter p kaf p Grnerlkka og slurper latte og diskuterer med venninnene sine.

Det skalte "Arbeiderpartiet" kunne vist solidaritet med fattigfolk, men legger seg flat for MDG og SV (og Rdt) som gir blaffen i oss nordmenn fordi de skal redde verden.

Og snart skal MDG og Raymond bygge 55 nye bomstasjoner midt i byen for komme fra en del av gata til neste.

Mlet m vre jage denne gjengen ut av Rdhuset ved neste valg - men de kommer til plage oss lenge.

Ikke skyld p Lan, hun sa i fra p forhnd. Dette er 100 % Raymond sitt grenselse maktbegjr. AP viser sitt sanne ansikt

Rystad "flger pengene".

Han er ikkje interessert i miljet.

Hei Niri.

Bommene har ikke noe med milj gjre, men derimot ta inn mest mulig penger.

Er det miljet som bekymrer br det komme et forbud for alle og ikke bare for de som ikke kan betale.

S det er nok pengene som gjelder for rrleggeren og Lan ogs.

ge Fred Gram.

ge Fred Gram.

Stemmer mann p MDG s m man ofre en mnedslnn.Stemmer man p H-FRP fr man skattelette og har r til og betale.

Rune Rnningen

Rune Rnningen

Er det plass til flere p tog, buss og bane i rushtida? Trodde det var fullt allerde fordi det ikke er satt opp flere avganger.

delegge landets konomi faktisk. Pga en avgiftskning p ca 5000 kr i ret i worst case. Jeg utfordrer Rystad, hvis han nsker bli tatt serist, til sette opp regnestykket som viser at det vil lnne seg ikke jobbe pga. den kte bompengeavgiften.

Biler flytter av Oslo.

Barnefamilier flytter ut av Oslo.

Bedrfter flytter ut av Oslo.

Forfall og billige boliger i setrum.

Det siste er en nskedrm for noen som nsker biler ut av Oslo.

Mdg.koser seg nr byen dr ut iforbindelse med alle avgifter som pfres bilistene.og butikkene i sentrum dr ut.pga.drlig omsetningen f bort mdg .AP og SP som styrer over Oslo. Ikke rart ar AP mistet masse velgere nr AP ogs gr inn for ke avgifter opp til 100% iform av innfrte avgifter.folk er ikke dumme og ser hva som skjer nr mdg fr styre over Oslo. Hper at mdg blir sletter ved neste valg.

Thor simonsen

Thor simonsen

Hvem er vi? Vi er et folk uten motstands kraft en underkua befolkningen.

Olaus Trgheim

Olaus Trgheim

Jeg ser fram til f bedre plass p veiene.

Harald Eikrem Tusvik

Harald Eikrem Tusvik

Det er ikke politikerne som er dumme, de er bare enfoldige, og tror at bare de har et flertall, kan de gjre hva de vil, uansett resultat.

Det er velgerne som velger disse politikerne som er dumme.

Velgerne og flertallet fr alltid det de velger.

Om to r er det nytt kommunevalg. Bruk stemmeretten din!!!

Flere av mine venner har regnet p dette og funnet ut at "nave" versus kjre p jobb ikke vil bety veldig mye i disponibel inntekt - samtidig har de fri og kan eventuelt droppe sfo og andre slike utgifter.

Totalen blir kun en rliten nedgang i lnn vs nav penger.

Storslagen politikk.

Hvordan fl folk?

Hvordan fl folk?

Sentraliser alt av tjenester slik at vi alle skal bo i byer. k s prisene p ting som er helt ndvendig for komme seg gjennom en vanlig arbeidsdag = profitt. Sier ikke dette skjer i alle byer, men de m bare fortsette fl folk som bor i byene. De har selv stemt p dette galskapet.

Jeg gjentar, dette er det virkemiddlet som sannsynligvis vil ha best virkning og sttte blant folket:

Vre "folkevalgte"s stadig pgende ran og svik mot sine innbyggere. Har vi ikke snart ftt nok!!!

Sitter her og ser p alle kommentarer rundt det bompengehelvete som vre skalte folkevalgte presser p oss. Ser det snakkes om aksjoner som kjre sakte, blokkere bomstasjoner etc. alle disse aksjonene rammer kun uskyldige hverdags-bilister og har ingen effekt overfor vre politikere. Slike aksjoner vil ogs myndighetene kunne sl ned p med loven i hnd. Ser ogs hvordan bilorganisasjonene sitter godt plantet p sin brede bak og bare lager en og annen klage i media som kun er et spill for galleriet. Jeg ser derimot ingen som virker som at de har skjnt at det finnes lovlige, effektive mter aksjonere p. De som sitter med nkkelen til f stoppet denne bompenge og avgifts bonanzaen som politikerne nrmest slss om overg hverandre i, er transportbransjen i frste rekke samt varehandelen. Det er idag lov for enhver selv bestemme om man nsker handle med bestemte kunder, og s lenge det ikke pekes p f.eks. etniske rsaker til slike avgjrelser s er dette OK. S hva med flgende scenario?: Alle leveranser av tjenester og varer til offentlige kontorer etc. spesiellt der de skalt folkevalgte holder til stoppes. Taxitjenester, flytransport osv. for disse er ikke lenger tilgjengelig f.eks. En slik aksjon vil ramme direkte de som er ansvarlig for galskapen, uten ramme uskyldige innbyggere. Vil anta at nr de skalt folkevalgte ikke lenger finner mat p stortingskantinen, m selv g ut handle kontormateriell, ikke lenger har fyringsolje til oppvarming av sine bygg etc. m bruke egen bil/sykkel til alle tjenestereiser, butikker avviser de som kunde nr de vil handle osv., s vil det nok snart bli en annen tone fra de styrende organer. Er disse bransjene tffe nok til g sammen om en slik aksjon, eller er de s feige og sidrumpet at de bare setter seg godt tilbake og gir fullstendig F#&%& !!!. Vel vitende om de bare kan skyve kostnadskningene over p de som rammes hardest av deres unnfallenhet istedenfor vise sitt samfunnsansvar.

Dere er hermed utfordret!!

P tide at folket viser hvem som bestemmer !!

Kom igjen!! Start med boikott/svartelisting av de ansvarlige politikerene i matbutikkene, detaljhandelen, drosjenringen etc... Vis at folket har makt til frembringe endringer !!!

Thomas Henden

Thomas Henden

Konklusjonen p at vi blir "fldd", er alts at man br skaffe seg hydrogenbil, som er langt mindre energieffektiv og langt mer komplisert enn en elbil.

"Drivstoffet" kan heller ikke "fylles" hjemme, til aller laveste pris, som godt kan vre nr null nr det gjres i perioder med kraftoverskudd fra fornybar energi og mles via AMS.

Og det at de med en rsinntekt p over 1000000 fikk en skattelettelse p 50000 kr mens trygdede har gtt ned 30-50000 i netto inntekt, mistet bosttte osv er ikke nevnt, s for meg s hres dette ut som drlig skjult propaganda for hydrogenbiler, og hvem tjener p det, ikke sluttbrukerne, ihvertfall!

Niri Baklid

Det viktigste ved neste valg er sette slike som deg sjakk matt. Mlet er f MDG lukta ut av Rdhuset - og Raymonds rdgrnne kamerater vekk fra politikken.

MDG er tatt i lgn om "185 ddsfall pga dieselbiler" men det er en lgn og tallet er kanskje 5 eller 6. Ingen vet om disse 5 personene hadde kols pga ryk eller alkohol. Den ekstreme miljbevegelsen har herjet lenge nok i presse og politikk.

25000 utbetalt i mnd tilsvarer bortimot 450000 i rslnn. Det kan knapt kalles lavtlnt, er jo oppunder gjennomsnittet for alle lnnstagere.

Men ja, elbil til og fra jobb og andre daglige rend, og diesel/ bensin til langturer/ferie. Slik har det vrt en stund og slik blir det i overskuelig fremtid.

Fr begyne ta toget da...

http://nettavisen.no/nyheter/innenriks/innstillinger-og-forsinkelser-pa-oslo-s/3423374971.html

Det er en ting sette opp bompengeskattene. Det er verdt merke seg at folk sin lnn er en viss mengde penger. Om vi betaler mer en plass s blir det mindre en annen plass. Politikerne glemmer at folk sin kjpekraft gr ned nr en skattes hardere. Jeg mener at vi fr mindre handel og arbeidsplasser nr skattene ker

Vanvittig provoserende at en som bor i byen, har en veldig godt betalt jobb i byen og ikke har filla peiling p hvordan vanlige folk har det med lang arbeidsvei og barn som skal leveres/hentes, skal bestemme at jeg skal betale 2.160 kroner i mmd. i bompenger for st i k til/fra jobb hver dag. Rystad har rett, noen av oss kommer til bli fldd for en hel mnedslnn i bompenger i lpet av ret. Snakk om usosial politikk! Forbanner de grnne kommunistene og idiotene som stemte p de og kongen i "byregjeringen". Phi!

Oslo har selv valgt inn disse rverene. AP og DG velgere m vre verdens mest generse mennesker! !

Mye av disse bompengekningene skyldes avtalen om Oslopakke 3, som det borgerlige styrte Akershus er med p. En viktig vei som skal finansieres er E-18 vestover, som det vel bare er MDG, SV og Rdt som er mot. S fordeling av ansvar er nok vesentlig mer komplisert enn denne bloggen gir inntrykk av.

Hvis mlet er lavere utslipp. Hva med de store tankskipene som seiler i tusentall ogs langs vr kyst. Har hrt at disse forurenser voldsomt!!! Har ikke hrt noe om denne forurensningskilden i valgkampen!!!???

E18 og E6 er viktig infrastruktur i Norge.

For frakte mat til lokalbefolkningen og for eksportere mat og andre produkter ut av Norge.

Det plegge transport av mat s store, ekstra avgifter er drlig nringspolitikk

Den kning som n straks trer i kraft for kjre bil gjennom Oslo; ker avstanden mellom folk i Norge.

Og personer med nedsatt bevegelse og konomi, har ikke lengre rd til beske teater, konserter, museer, kino.

Her viser MDG og AP veien til forskjellsnorge. Godt stttet av SV.

Husk det nr neste valgs retorikk kommer frem i offentligheten: Forskjells Norge skapes av Ap, MDG og SV.

Vi m kjre gjennom Oslo for beske familie. Ved ke avgiftene og samtidig legge p avgifter bde inn og ut av Oslo, vil vi mtte regne p om vi kan beske bestemor, onkler og tanter like ofte i fremtiden. Skulle gjerne ha tatt kollektivt, men da m kollektivprisene ned drastisk. Ogs er de rdgrnne frekke nok til pst at Norge er kaldere uten de ved roret?

Yeah, right...

Dessuten, alle som kjpte dieselbil etter oppfordring fra myndighetene br sende regningen for de kte diesel-bompengeavgiftene rett tilbake til staten.

Dere veit at det finnes noe som heter kollektivtilbud og dere er ekstremt heldig som faktisk har det tilbudet i Oslo. Der jeg kommer fra m du reise en mil for komme deg til en plass det gr buss rundt hver 3 time. Folk som klager over bompengene er jo verre en bortskjemte drittunger. Jo flere som tar kollektiv, jo bedre vil tilbudet bli. Og det er 100% mulig reise med barnene til barnehagen for s dra p jobb. Problemet ligger i at nordmenn er ganske late og prioriterer ikke riktig.

Jeg er sykemeldt med god grunn. Men du verden som jeg merker de sparte bompengekostnadene! Det er i mitt tilfelle flere tusen i mneden. Kanskje ikke folk velger st utenfor arbeidslivet for spare bompenger, men folk fr et konomisk incentiv til bruke flere sykedager, vre litt lengre sykemeldt etc nr de sparer penger p det i tillegg. Det politikerne bommer p er at bompengeinntektene kan falle dersom avgiftene blir for hye. I Bergen er det LAVERE bompengeinntekter etter at rushtidsavgiften ble innfrt og kommunen sliter med finansiere prosjekter.

Man fr det man velger inn. MDG er sikkert strlende fornyd etter kommunevalget og kan styre sammen med rets taper i stortingsvalget. Flirer sikkert hele veien til kommunekassen for telle alle pengene de hver inn p bompengene. Lykke til ved neste korsvei eller rundkjring om man heller velger det ordet.

Den norske staten <3 mer trenger vel ikke sies!

Sikkert sine tilhengere fortsatt. Personlig kjenner jeg kun en, men tilfeldigvis bor han i Oslo sentrum og er ikke avhengig av hverken bil eller buss. Bil har han da heller ikke.

Rekner med dagens styre blir skiftet ut om 2 r, hvor mye avlsere kan reversere av galskapen blir interessant se.

H og Frp har fldd meg for en halv mnedslnning i r og jeg er en av de som har minst i samfunnet. Det har veldig lite si hvem som sitter med makten, de flr oss samtlige.

Mitt tips om folk tr. Ta barn ut av barnehage og skole om det ikke er skolebuss.. meld den av all idrett og fritids aktiviteter. Og be barna ringe vg

For en galskap !!!

For egen del s kjrer jeg ikke inn til- eller gjennom Oslo for moro skyld. De fleste M faktisk gjre det av mange rsaker. Blant annet ligger noen av de strste sykehusene innenfor bompengeringen. Reisepenger refunderes av staten, minus egenandel om man ikke har frikort.Hvor mye vil disse skyhye bompengene koste samfunnet tro?

Disse pengene m selvsagt tas inn et sted, og det kan bli p takster og frakter osv. At det ogs er en usosial innkreving er det udiskutabelt. Ofte er det dessverre slik at sosialistene ilegger de som har drligst rd ekstra byrder ved ke avgifter.

Men nr endel bidragsytere her nevner avgiftsparti, s br de vel kontrollere sin oppdatering p avgiftsfronten nr det gjelder FrP og Hyre. Fra den kanten har en i lpet av stortingsperioden opplevd ganske mange usosiale forandringer og avgiftskninger. Enn s lenge skal visst bommene f st ogs , stikk i strid med FrP`s lfter. Bompengene som kreves inn via de andre veibommene i Norges land virker kanskje ikke usosiale de, fordi FrP og Hyre synes det er fint at folk fls.

Anders Heyerdahl

Anders Heyerdahl

N m den jvelig hna gi deg. Hva er det hun driver med. Han derere Raymond m jo vrt det strste nikke dukka noen gang som ikke klarer stoppe den hna. Siden det ble et sosialistisk styre i Oslo er hele Oslo snudd opp ned. N har de 2 r igjen p styre her lurer p hvor mye helvete de gjr hele gjengen p rdhusetbir kastet p havet

Vil bare pminne det penbare som dere har glemt: det er deres stemme (eller mangelen av den sistnevnte) som har frt til dette. Majoriteten av dere har valgt MDG. N kommer krokodilletrene....ja men bruk stemmen p en annen mte da! Oppfordre andre til gjre det samme! Og hvis noen av dere synes det er "slitsomt" s fortjener dere faktisk NOK1000 per bompassering.

Det er deres stemme som har frt til dette. Majoriteten av dere har valgt MDG. N kommer krokodilletrene..JA men bruk stemmen p en annen mte da! Oppfordre andre til gjre det samme!

Men husk at det er mange som vil ha frre biler i sentrum pga drlig luft og lite plass, da. Folket har valgt denne politikken. Vi som nsker det er ikke rikfolk, rikfolk vil ha Hyre-politikk.

Ikke glem at det er AP som srger for at MDG har muligheter til gjennomfre sin politikk. Uten AP sin sttte hadde dette ikke skjedd.

Et av nyordene vre blir vel elitistbilist

1 januar slutter jeg, med overlegg, jobbe.

Jeg selger huset og bilen og leier et billig sted bo. Skal leve p oppsparte middler og alt skal ut av banken og inn i en safe.

Null inntekt og null skatt fordi ikke f om jeg gidder oppgi hvor mye kontanter jeg har i formue i safen.

Er dritlei av betale brorparten av inntekten for finansiere alle prestisjeprosjektene til virkelighetsfjerne politikere. Gidder ei heller finansiere import av lnsets undergang

HEI, begynn sykle! Har du barn, kjp sykkel med phengsvogn sykle dem til barnehagen .Ha barn i barnehage i nrheten av hjemmet. Ansett en nanny for barnepass i hjemmet. Skaff aupair fra utlandet som kan bde bo og jobbe sammen med familien. Tenk lsninger! Napoleon Bonaparte sa en gang: er det en vilje til stede er det alltids en mte f ting til p.

Det paradoksale med MDG er jo at de er i mot biler og forurensningen som de gir, mens de er for at folk kan f dyrke sin egen cannabis. Det forsvarer det sikkert med at det jo nrmest er som en grnn grnnsak regne. S bil er fy, mens narkotika er OK. N har de riktignok strket dette i sitt program etter kraftig kritikk, men hvis de fr strre og mere makt, s tar det nok ikke lang tid fr dette str p programmet igjen. Et parti for dophuer rett og slett. Det bde ser og merker man jo utfra de valg som de gjr i Oslo. Ikke gode i hodet i det hele tatt.

Helt greitat du har troa p hydrogen og har investert i det. Men ikke s greit at du skriver s ensidig. rskort hos ruter alle soner koster i dag 18.000 kroner. Kan du ikke skrive et innlegg om hvordan MDG gikk til valg p redusere det med 20% n i hst? Eller er det mer synd p de som kjrer bil enn de som reiser kollektivt? Lurer ogs p hva som er alternativet for f ned trafikken? Anbefaler forvrig elbil fremfor hydrogenbil. Mye mer effektivt, ekstremt lave drivstoffutgifter og kan kjres i hele landet. Ellers er det mye bra p elsykkelfronten!

Rune Willem: N er det ikke uvanlig i Oslo at man ikke har noe kontroll over hvor man fr plass, ihvertfall om man havner litt lenger nede p lista.

Sprs om det blir s skjnt stemme grnt nr regninga for denne politiske salaten kommer p bordet. Tror ikke osloborgerne er klar for bytte ut bilen med apostlenes hester riktig enda, som er alternativet i en by hvor folk str som sild i tnne p overfylte tog og trikker i rushen. N har de funnet ut at hund slipper ut mer co2 enn ha en bil, s hest og kjerre er vel ikke aktuelt heller.

Jeg unner osloborgerne ha bilen sin og kunne kjre til/fra jobb uten at det koster skjorta, og hper dere finner en human lsning p denne floken her s dere stopper karbonvanviddet uten at dette her ender med blodige opptyer.

Kongen av Nesya

Kongen av Nesya

Jeg synes det kunne satt opp prisene mye mer slik at kun jeg og mine kolleger p Nesya hadde hatt rd, og vi slapp st i den lange ken med vre Range Rovers. F bermen ut av veien!

Rubbel og Beat

Rubbel og Beat

Flere steder har satt i gang bompengefinansiering. Regnestykket er gjerne plydende kr. 10-12.000.- pr. r.

Ser dette akkurat som blogginnehaver sier det: Det blir mange som m kutte i det daglige gjreml, dvs. bruke penger p ting man kanskje ikke riktig trenger vre med p.. Samfunnet str faktisk ovenfor store inngrep i folks liv og videre igjen inngrep i samfunnskonomien. Mange her ler av summene, men i grasrota er det ogs fortsatt noen som m vre.

Det er folks kjpekraft som bringer konomien og samfunnsbygging videre!

Nr det gjelder kommunene, s hper jeg at det er noen innen jussen, som kan bringe sprsmlet frem:

Har en kommune lov til kreve penger for en vare de ikke leverer??

Veiene er betalt,

-det sies at kommunene skal kun kreve innkomst av sine innbyggere etter ett psttt utlegg..og dette m faktisk dokumenteres!

Det mest provoserende med den kjrringa, er det jvla fliret hun har rundt kjeften til enhver tid

Jeg lurer p hvor journalisten har det fra at en lavtlnnet har 25000 utbetalt etter skatt. 25000 etter skatt er fort nrmere 500 000 i ret. Og da er man faktisk ikke lavtlnnet. Hadde det vrt skrevet fr skatt kunne jeg vrt enig. Forvrig helt hrreisende at disse fr lov til holde p snn. Det kommer til kvele store deler av Oslo p sikt fordi folk ikke har rd, all transport av varer blir dyrere osv

S la meg oppsummere litt av MDGs politikk:

- De gjr det dyrt og vanskelig bo i byene

- De nsker folk skal flytte til distriktene

- De nsker folk skal bruke el-bil og sykkel istedenfor diesel- og bensinbiler.

- Bare Sr-Norge i triangelet Oslo, Bergen og Trondheim har dekning av ladestasjoner. P langt nr god nok dekning om alle legger om, men det er i det minste dekning. Dette utgjr omtrent 1/4 av landet i areal.

- I innlandet er det kaldt. Ingen av testene jeg har lest, sier noe om hvor langt man kommer seg vinterstid mellom Oslo og Bergen med en Tesla.

- De tar bort alternativer, ker inntektene sine ved ke prisene p bom-ringen men bygger ikke ut alternativ transport. Gjelder ikke bare Oslo, men om folk skal bruke mer kolektivt i frex Nord-Norge, s m det da g buss. Enkelte steder gr bussen to ganger i uka!

- De tenker p seg selv, ikke folket. I Oslo nsker de bilfritt innenfor ring 1, med unntak av til Rdhuset - alts seg selv.

Grei oppsummering?

Hvorfor i huleste fr de fortsatt stemmer, det er bedre stemme blankt!

Andreas Borgersrud

Andreas Borgersrud

Bompengesatsene for Oslopakke 3, er ikke noe MdG alene har funnet p. Satsene, og finansieringen forvrig, er endel av nasjonal transportplan (der alt av Oslo sin infrastruktur p kollektivt er inkludert). Her er Hyre utslagsgivende for flertalklet, og Solsvik Olsen har det verste administrative OG politiske ansvaret for NTP. Skyld gjerne p MdG ogs, men utelukke den store helheten her er bare fordummende.

https://no.wikipedia.org/wiki/Oslopakke_3

Slutt syt!!! P Vestlandet og ellers langs Norges kyst har vi betalt for komme oss over fjorder med ferger i sikkert nermere hundre r. prisene er ikke i nrheten s lave som takster p bomveier. Staten "taper" penger p at el biler slipper betale bompenger. Det er oss selv takke!! Oladunknikkedukke...

Hvorfor tr ikke politikere ta tak i det som slipper ut mest NOx i byen? Det er skip i havnene som bruker dieselmotorer for lage egen strm.

En utregning i Bergen viste at fem suplyskip ved kai slipper ut like mye NOx som 30 000 personbiler.

Start med pby landstrm.

Norge er en sinke i s mte. Hele vestkysten av USA har pbud om landstrm. Det samme har de fleste havnebyene i Europa.

Begynn der. Det vil ogs eliminere et betydelig styproblem.

Dette er gode nyheter.....

Snart har jeg hele veien for med selv...

Hilsen en som har god rd...

Om 2 r er det "snipp snapp snute"... og Oslo-kommunismen begraves for alltid!

Heisann Montebello! Det er merkelig at vi ikke har tenkt p dette fr, dere. N kan vi endelig f veiene for oss selv, og slippe tenke p den gemene hop av fattiglus. Alt vi trengte var fronte fri cannabis og hevde vi er et miljparti. Da fikk vi bde gamle raddiser og ungdommen med oss. La oss sprette champagnen, dere! Og husk invitere Erling og Martine til rsmtet, de gjr en fantastisk jobb for vr sak! Husk ogs utvide kaviarbudsjettet, samt kjpe en hijab i tilfelle Martine tror hun skal p arabisk TV.

P hy tid at Oslo prioriterer sine egne beboere fremfor pendlere fra Akershus. Byen dr av all trafikken og livskvaliteten gr ned for oss som bor her. Kjr p!

Terje Brun

S la oss flytte alle jobbene ut av Oslo s kan du og dine egoister kose dere i en by som er lagt de. Det er ikke alle som bor like ved kaffebarene p Grnerlkka og som bruker miljsaken som vikarierende motiv for stenge andre ute. Og hvorfor har s mange av dere bil? Det er knapt en parkeringsplass oppdrive i gatene og vi hrer jo til stadig at dere tar trikk, T-bane og buss.

I 2019 mer mlet f miljsosialistene fjernet fra Rdhuset og luftet godt ut. Vi skal ta Oslo tilbake og rive alle bomstasjonene.

OTC,

Med ml om rive alle bomstasjonene i neste periode er jeg redd du blir skuffet, selv med det strste valgskredet i bl retning jeg klarer tenke meg.

Om Oslos konkurransefortrinn forsvinner om de som pendler inn fra steder uten kollektiv m betale 14,- mer om dagen, ja, da er jeg faktisk enig med deg i at de jobbene br flyttes til steder med lavere kostnadsniv.

Har ikke bil, s treffer ikke mer. Men dere som stemmer p dritten fr som fortjent

Hvorfor er det ingen som foreslr en alternativ trase som ikke gr "innom" Oslo slik motorveien gjr i dag. Hvorfor skal trafikken g innom Oslo om man ikke skal ditt.

Mener du virkelig i fult alvor at bompengefjerner er et godt og treffsikkert tiltak for hjelpe fattige? Om du er s opptatt av lavtlnnedes kr, s m det veil finnes mer treffsikre tiltak, som hjelper lavlnnede direkte?

Skal det bli vesentlig redusert trafikk i Oslo, m det treffes hardt nok til at folk som anser at de avhenger av bilen finner at de m tenke alternativt.

Ingen er avhengig av bil. Det er bare forskjellig grad av hvor mye verre alternativene er og hvor villige de er til betale ekstra for kunne bruke bil.

Vi krysser fingrene for at det blir valgt inn intelligente politikere i Oslo ved neste sjanse!

Hydrogen vs Elbil kostnander

Hydrogen vs Elbil kostnander

Til opplysning.

fylle opp tanken p en hydrogenbil koster ca. 500 kroner sist jeg sjekket for ca. 1 r siden.

Dette gir ca. 60 mil kjring +/- p Hyundai ix35.

Dette vil variere med ettersprsel, prisen kan stige hvis markedet tilsier det.

Hydrogenbiler som tilbys i Norge koster fra ca. 500000-600000 kroner. Hyundai ix35 og Toyota Mirai.

Det kan nok hende at det kommer flere biler p markedet i Norge fremover.

De har da alts gratis bomring etter 2019, enn s lenge.

Elbiler kan man lade hjemme i mange tilfeller, til en temmelig lav pris. Prisene for strm vil nok g opp etter hvert nr kablene blir trukket ferdig til Europa.

Slik at strmoverskuddet i Norge forsvinner.

Evt. noen ogs som bruker solceller for lade kjretyet.

Elbilene kan koste fra 200000 kroner og oppover.

Verditapet tatt med i betraktning hydrogenbil vs elbil.

Hvis elbilene kun skal betale for rushtidsavgift (10kr) etter 2019.

Dette vet man jo ikke helt sikkert i fremtiden.

Men uansett s er det ikke i nrheten av lnnsomt velge en hydrogenbil i dette tilfellet.

Elbil vil vre vinneren, selv med kostnader i bomringen.

Blant annet p grunn av, kostnader rundt drivstoff p hydrogenbil.

Og en lavere innkjpspris av kjretyet, for velge miljvennlig transport.

Verditapet av innkjpet, vil med andre ord bli mye mindre for en elbil med samme strrelse og ytelse.

Svein Ernst Gerhardsen

Svein Ernst Gerhardsen

Det ser ut som om Oslo trenger et nytt parti ved neste kommunevalg; et parti som spiller i lag med bileierne. S kan MDG kjempe for f syklistene...

Det er bare hpe at nvrende byrd ikke fr gjort alt for mye galt fr valget i 2019. Det blir litt av en oppgave snu galskapen tilbake til normalt.

Anne Marie Indseth

Anne Marie Indseth

MDGs kamp mot dieselbiler er jo i den villfarelse at de forurenser mer enn bensinbiler. Det mest skadelige for helsen er svevestv, det blir det av alle biler ogs hydrogen og elektriske.

Trist at Oslo blir mindre attraktiv at bo i. Parkeringsplasser forsvinner enn om du betaler for parkering(er det ikke noe kommunen kan love du fr).

Dyrere kjre inn og snart ut av Oslo= de som har mindre penger, blir hardere straffet. Prisen p kollektivtrafikken ker.

Vill folk kjre inn til Oslo for g rundt og se i butikker, sette seg p kafeer??? Nei= Oslo fr inn mindre penger. Boligene kommer bli mindre attraktive grunnet eiendomskatt= prisene kommer falle(som de allerede har startet gjre).

Oslo kommer kun bli en by for de som allerede bor i Oslo. Trist!

Men s gr det nr AP er maktkte og MDG fr styre som de selve vill.

Morsomt er dokk at MDG godkjent asfaltanlegg utenfor Bjrvika, for det spyr jo ikke ut noe gifter...

Geert Wilders

Geert Wilders

Interessant at noen kan ta s fullstendig feil som dette. Det er nesten som om man hadde en politisk agenda.

Oslopakke 3 er et kompromiss mellom flere partier fra Hyre til SV i to fylker: Oslo og Akershus. Det ene er borgerlig styrt, det andre rdgrnt. MDG var mot utbygging av E18 som p sikt vil ke bompengene dramatisk. Det var alts Hyre, Arbeiderpartiet (i Akershus) og Venstre som str for det meste av bompengekningen.

Nesten samtlige partier i de to fylkene er enige om kte bompenger og rushtidsavgift -allikevel er det Lan Marie Nguyen Berg som fr hele ansvaret. Dette blir bare latterlig og kunnskapslst.

Vi kan takke de som har styrt Oslo opp gjennom rene som har vrt s dumme og legge hovedveiene gjennom byen... Hvem har styrt Oslo lengst?

Ser ogs i Kr. Sand at n har de sugd ut penger av bilister i snart 25 r og ftt en ny flott vei rundt sentrum og bydeler.betalt av folk som har kjrt forbi og lastebilnringen. N vil de ha ny vei utenom og den skal ogs betales av de som kjrer forbi😂😂

Markus😂

Maktkte😂😂

Det er vel ingensom er s maktkte som Frp.

Skylder p V og Grande for ditt og datt.. og Krf 😂😂

Men de er gode nok n😂😂

Ja dette var lurt!

La oss isolere Oslo og la de ta pengene som resten av landet opptjener.

La regjeringen hve inn penger p bde den ene og den andre tulleavgiften. Dette er bare en start.

#OsloForEgenStat

MDG og AP og resten av de rdgrnne er en katastrofe for Oslo.

Forfallet p veier og infrastruktur griner mot deg nr man kjrer gjennom byen. Det er knapt lagt en meter asfalt p vre herpede gater de siste to rene, og det vil neppe bli brukt ei krone p forbedre veier. Langs veiene flyter spla siden MDG ikke evner til organisere fjerning av sppel og rydde opp. Det eneste de duger til er slurpe latte og skrive stygt om sine politiske motstandere. Og n skal de bygge 55 nye bomstasjoner for krysse gata - med dobbel sats. Hva foregr inne i disse radikale hodene?

De rdgrnne suger ut eiendomsskatt (kt 50 %) men hvor blir pengene av? Mlet m vre fjerne disse drene i 2019, men skadeomfanget vil ke frem til valget.

De skalte klimatiltakene som innfres mot bilister idag er bare unnskyldninger for skatte mannen i gata ihjel.

At FN's klimapanel n ikke lenger tr si global warming, men clima change sier egentlig det meste. Datamodellene deres om temperatur og havstigning feiler gang p gang. I flge Al Gore skulle isen i arktis vrt borte for 4-5 r siden. Mange omrder hvor folk fortsatt bor skulle vrt under vann. Den kaldeste sommertemperaturmlingen som har blitt gjort p Grnland ble gjort i sommer og grnlandsisen har vokst i 2017. Det late som at CO2 er noe farlig er jeg s drittlei av hre p. Uten CO2 er det ikke noe liv p jorda PUNKTUM! Men MDG, Obama og Al Gore de vet tydeligvis ikke hva fotosyntesen er for noe. CO2 nivene flger temperaturen p jorda. Definitivt ikke omvendt. FN's klimapanel har blitt tatt i endre sine rapporter opp til flere ganger for bedre treffe sin politiske agenda. Store omrder av verden mler de ikke temperatur i det hele tatt, men satser p at en algoritme vet det snn ca. Stedene de derimot setter opp termometer i hopetall er p flyplasser og parkeringsplasser etc hvor de vet det er varmt. Hvis disse skalte milj og klima politikerne virkelig var opptatt av redusere utslipp, ville de gtt for redusere utslipp fra helt andre sektorer. Det kjre bil str ikke for 5% av mennesklige utslipp engang. Derimot skrote en fungerende bilpark fr innfre en rva bilpark (el-biler) vil fre til mye mer utslipp. Gleder meg veldig til de frste teslaene skal til hgger'n etterhvert. Da blir det nok veldig vanskelig skjule hvor lite miljvennlige disse bilene er. for ikke snakke om paladiumsgruvene som lages i ens rend for produsere el-biler. Men dette har jo ingenting med miljvern gjre dette er bare ren skjr kommunisme. Man m huske p at de aller fleste MDG politikere er mislykkede SV politikere.

Grnerlkka er s si umulig kjre i, og se - Oslos definitivt mest yrende bydel med masse folk som er ute og trasker.

Steng alle veier for vanlig ferdsel eller klem til med 200 kr for kjre inn. Ikke ulikt Mnchen og italienske byer, hvor stemningen er topp og biler er ulovlig!!!

Det er bra og vre opptatt av miljet, men dette partiet gjr nesten bare feil.

Man kan ikke g etter yrkesbilene og skattebetalende dieselbiler uten ha ett realistisk alternativ til de og bompenger slikt rammer bare familjer. Disse sprsmlene m lses i det store av staten, det er masse muligheter jeg jobber selv med alternative drivstoff og det er ikke begynt enda. Dette partiet er allerede gammeldags og begynner i feil ende

Motivet er kanskje tmme hovedstaden for det meste av beboere og virksomheter slik at bare likesinnede blir igjen - kriminelle, horer, innvandrere og politikere.

LO presser opp lnninger i kommunal sektor.

Kommunen har et stort press p seg til etterleve de plagte kravene de har som kommune, i form av stillinger i offentlig sektor

Og dertil fr et problem med de hye lnningene, som presses igjennom.

En stor mengde i hovedstaden lever av, at de fr tilfrt midler via kommunens sosialbudsjett.

Og denne mengden vokser hvert r som gr.

Kostnader rundt leieutgifter av bolig er temmelig hyt i Oslo.

Utrolig at nr man ikke har pengene selv, har krav og mulighet kunne bo i hovedstaden, nr det er s hye kostnader involvert.

Regnestykket vil bli vanskeligere for hvert r som gr grunnet dette.

De velger da lsninger som eiendomsskatt, og bompenger til finansiere velferd og opphold for sin egen velgermasse.

Og lemper regningen over p en uskyldig gruppe som, som stort sett ikke har gjort annet sin plikt i alle r.

Sttt p og jobbet for f det til g rundt.

Leser om pensjonister i Bod som fr eiendomskattesjokk, og m f hjelp av barna til betale den hyt urettferdige skatten.

Samtidig som overfringene fra Staten til kommunene aldri har vrt strre.

Pengene blir da heller satt p bok av kommunen, og syltet ned.

Helt utrolig at man kan gjre noe slikt, slippe unna med det.

Mye av problemet her ogs at de binder opp investeringene i store prosjekter, som det er vanskelig komme ut fra.

Og ved eventuelt skifte i fremtidig kommunevalg, s er de lst til sosialisters uvrne overforbruk av skattebetalernes penger.

Slik som kulturhus i Bod, til 1.2 milliarder.

Og driftskostnader p samme sted p mellom 20-30 millioner fordelt p kulturhus og bibliotek.

Hvis folk kunne velge i ettertid, s hadde de selvflgelig sagt "Nei Takk" til nytt kulturhus.

Og heller vrt mer edruelige i sine visjoner.

Som kjent, vanlige folk merker det stort sett p lommeboka nr venstresiden fr styre enten i kommune eller i Regjering.

Det er kommunevalg i 2019.

Da gjelder det f luket ut mest mulig, av disse som nsker bruke andre sin hardt opparbeidede midler som sin egen pengebinge.

Lan Marie Berg er en skam for vanlige arbeidsfolk p vei til sitt daglige virke. De skal straffes fordi de kjrer bil til jobb. Mdg lever i en fantasiverden.

Og AP lurer p hvorfor de fikk s lite stemmer ?

Dette nrmer seg jo stalinisme, og de sttter det

Tar den gamle dieselpurka fra ?83, halvblander dieselen med gammel motorolje, setter p piggdekka, og kjrer villmann i Oslo sentrum framover. Skal ha Max igjen for avgiftene

Jeg jobber i Oslo, men har ikke rd til kjpe eller leie bolig for familien i byen. Har bosatt oss landlig, der boligprisene er mer overkommelige. Med bil er pendlerveien overkommelig.

Skulle gjerne reist kollektivt, hadde tilbudet vrt et reelt alternativ. Men med flere bytter, buss - tog - buss, for komme til jobb, vil jeg bruke ca 2 timer EKSTRA p reisetid HVER eneste dag!

Ny (EL)-bil har jeg ikke rd til.

Er ikke alle som kan sykle fra Grunerlkka til rdhuset p jobb, eller kjre taxi p skattebetalernes regning slik Lan gjr...

Hva med prve andre tiltak i stedet for legg avgifter p arbeiderklassen?

Tre enkle tiltak som ville gjort mye mer nytte for luftkvaliteten:

- fei gatene ukentlig!

- gi bter i havna plegg om (og mulighet til) bruke landstrm fremfor dieselaggregat

- forby vedfyring innenfor ring 3

Og et fjerde tiltak Oslo-folk flest kan bidra med:

- ikke stem p MDG eller Ap neste valg! Det de driver med er kun symbolpolitikk!

Husk - uten pendlerne stopper Oslo!

Full forstelse for at Oslo-beboere nsker renere luft. MEN, hva med komme med noen konstruktive forslag? Avgifter lser ingen problemer.

Halve Oslos arbeidsstyrke pendler utenbygds fra, og f av disse har godt kollektivtilbud. Samtidig er snart halvparten av Oslos befolkning i arbeidsfr alder p trygd.

Fjern bosttten! Ingen menneskerett bo i Oslo. Hvis du ikke har jobb, kan du like gjerne bo i Fredrikstad eller Vard ...

Og stemmer du MDG, kan du gjerne sendes til Longyearbyen

Hvorfor kan ikke dere latsabber som bor p Skedsmokorset sykle til Lillestrm og ta toget til byen!??!? Det er f*** bare late FrP-ere her!

Er det ingen som forstr at grunnen er for forurense mindre? Det er ikke snakk om fl folk for penger fordi det er gy, men for f folk til ta kollektivt. Selvflgelig er det ikke alle som har den muligheten akkurat n, men om dette skal vre tilfelle s blir nok kollektivtrafikken ogs bedre. At man er familie med 2 barn er ingen unnskyldning, barn tar gjerne buss allerede frste skoledag s de er vant til det. Matbutikken kan man ta uten mtte betale bompenger.

Idont likeyou

Idont likeyou

Hver gang jeg ser Lan

Er jeg uvel hele dan

Ekkel og virkelighetsfjern

Hun gjr meg nok snart grn

Hvorfor er det ikke mer fokus p galskapen at vi sender norsk fiks til Kina med store kontainer skip,som slipper it like mye som 500 000 biler hver tur? Hvor blei det av fokuset p kortreist mat. Straffe folk som er avhengig av bil gr bare utover de med stram konomi. Null utslips biler kommer for fullt de nrmeste rene,men for mange er ikke elbil som er stor nok og lang nok kjrelengde kommet p markedet enn. Jeg hadde garantert flyttet fra Oslo hadde jeg bodd der.

Peter N. Myhre

Peter N. Myhre

MdG har kun 5 representanter i Oslo Bystyre. Det er Arbeiderpartiet som tillater MdG fl folk.

Dette er jo et diktatur, og de vet jo at folk betaler uansett. Alternativet er at de tvinger bedrifter til legge ned virksomheten. De m ke pris p mat og klr for dekke ekstrakostnader ifm bompengepasseringer til transportren.

Det skal ikke vre lov parkere. Folk m g kilometervis med tunge handleposer. Kollektivtransporten bygges ikke ut, og gjres dyrere. Ettersprsel etter varer synker, og bedriften er ikke lnnsom.

Lurer p hva disse MDG-folka tenker med. I hvert fall ikke med hodet.

Jeg ser det nevnes fokus p fisk som sendes til Kina for foredling fr det sendes tilbake hit. Det er undvendig omvei. Det kan vi alle vre enig i. S veldig synd at nordmenn flest vil betale s lite som mulig for maten vr. Lsningen med transport til og fra Kina er lnnsom. Derfor gjres det slik dessverre. Det forurenses imidlertid mye mer pr. kilo fisk ved ta bilen til butikken for handle den, enn forurensning pr. kilo fisk mellom Norge og Kina tur retur.

ge Fred Gram.

ge Fred Gram.

Spass m det koste og stemme p sttte aparatet til Nord Korea.Fredlig land ingen biler.

Vel, trsten fr vre at du ikke kan fls to ganger.

.....

Siv Jensen og Solvik-Olsen flr alle med sine avgifter og gebyrer, s da er det lite igjen til mdg.

Tom Kristoffersen

Tom Kristoffersen

Det er viktig at alle bidrar med redusere. Om det blir for dyrt, selg bilen og kjp el sykkel. Enkelt og greit.

Kjenner jeg blir ordentlig irritert over mdg og over noen av kommentarene her inne ogs(en eller annen yvind) tror virkelig enkelte folk at vi skal redde verden ved gjre Oslo grnt? En by med 650 000 innbyggere mot jordas 7 mrd. Om det blir frre biler i Oslo, vil det ha s og si 0 effekt p luftkvaliteten i byen. da forskjellige luftstrmmer driver det med seg hit uansett, bare fra andre land. Men dett er et resultat av den norske egoismen som mdg str for, vi Skal vre verdens frelser, men vil ikke hjelpe vre egne. kjenner jeg fikk vondt av oslopendleren. Hilsen en som har studert emnet p universitetet

Dette her blir bare komisk, hvem stemmer MDG?😂 Det hele blir bare for dumt og patetisk, men dette er MDG p sitt beste, delegge for den norske arbeiderklassen. Partiet passer for hippier, hyt lnnede og der hvor iq-terskelen er lav. at enkelte folk virkelig nsker dette. Tragikomisk

Christian Schjll

Christian Schjll

Det hele blir mer urettferdig nr man ser at man i praksis ikke fr bompenger med som reisefradrag i skattemeldingen.

Som vanlig fokuseres det p hvordan man kan straffe de som kjrer bil i eller gjennom Oslo i stedet for lse problemet med veier som gr UTENFOR Oslo... Akkurat p samme mte som man nsker at alle skal kjre kollektivt, men ikke bygger ut kollektivtilbudet.

Veldig stor del av trafikken i Oslo er gjennomgangstrafikk. S hvorfor ikke forbedre eller bygge nye veier som gr utenfor bygrensa?

- Fra vest til stsiden av Oslofjorden har vi jo Oslofjordtunnellen. S greit nok.

- Fra nord til vestsiden av Oslofjorden m man i dag kjre E16. S forbedre standarden p denne.

- Fra nord til stsiden av Oslofjorden m man n kjre gjennom Enebakk. Bygg ny vei som gr fra Lrenskog/Strmmen til Siggerud og inn p E6 gjennom stmarka som legges mye i tunneler.

Sikkert noen miljvernere som vil skyte meg fordi jeg nsker ofre noe utmark, men nesten hele landet er jo utmark. Man m knuse noen egg for lage omelett...

Hvorfor m p dd & liv alle veier g gjennom Oslo? Om politikerne virkelig vil ha ned utslipp fra biler i Oslo, s m de bygge skikkelige veier som gr utenfor byen for gjennomgangstrafikk. Svaret gir seg jo selv... Her dreier det seg om suge mest mulig penger ut av bilistene, ikke p lse selve problemet.

Er dritt lei av mtte st i k i Ryenkrysset hver gang jeg skal kjre E6 nordfra til Svenskegrensa.

I politikk har er det alle mest idealistiske blant oss som representerer ondskapen. Og jo mer idealistiske folk er, jo mer hensynslse og brutale er de. For jo mer idealistiske folk er, jo mer rettferdiggjr mlet midlene.

Fyllestasjoner for hydrogenbiler er svindyre kjpe inn og sette opp, og sikkert svindyre ha service p ogs, og hver stasjon kan kun fylle noen f biler i lpet av 24 timer. Hvem skal betale for denne villfarelsen hydrogenbasert drivstoff er?

Jeg mister all respekt for milj nr jeg ser hvordan inkompetente mennesker i politikken styrer.

Kurt Tronheim

Kurt Tronheim

Hei hvor det gr!

"A dream com true"!

N kan man igjen p Romerike st opp litt senere og nyte frokosten med familien. Man kan starte opp V6, hre gromlyden og sette seg inn i en varm bil. Allerede p smveier kan man f god vind i hret og fle SUV en akselrerer mykt. S ligger hovedveien der. Herlig tom for biler. Bare noen sm hybrider og de grufulle NL(Nissan Leaf) tar plass. Gleden over V6 brummingen nr man suser forbi avgiftssnyterne er stor og vinden i hret kjennes uten k. S er det komme seg gjennom alt Elbil svevestvet i Oslo ved benytte seg av SUV ens rensede inneluft. Tid til jobb er redusert. Man kan nyte bilturen uten k. Vi takker de grnne for kte bompenger og ber de ta skikkelig i neste gang. Hva med 1000 kroner per passering? Da kan vi som har premium biler f rikelig med plass nr det velutbyggede offentlige tog og buss tilbudet tar alle de andre. Endeliig en avgift som treffer!

Livet er herlig dere! Stem grnt for farbar veg!

Skriv en ny kommentar