hits

Derfor vil MDGs klimapolitikk feile

Miljpartiet de Grnne sin politikk vil delegge konomien og folks oppslutning om klimatiltak. Partiet mangler troverdig strategi for grnt skifte og klimaet blir strste taper.

MDGs stortingsrepresentant Rasmus Hansson liker ikke vente p bussen, men har han en brekraftig klimastrategi?

Miljskadelig MDG video
MDG har laget en video som viser Rasmus Hansson henge p en bussholdeplass, men ingen buss kommer. 

 http://www.nettavisen.no/video/mdg-video-gar-viralt/3423365736.html

Komedie som dette er sikkert effektivt for trekke velgere, men hvis vi reflekterer litt over innholdet i videoen, skjnner vi at her er det et problem der MDG langt ifra har en god lsning.

Rasmus Hansson str alene p bussholdeplassen og kjeder seg. Hvorfor det? Det penbare svaret er at det ikke er trafikkgrunnlag for at bussen skal g oftere. Er det ikke trafikkgrunnlag, er det ikke konomisk grunnlag for ha flere busser. Selvsagt! Verre er det at det heller ikke er miljmessig grunnlag for oftere bussavganger. ha Rasmus Hansson sittende alene p en dieselbuss vil faktisk vre svrt miljskadelig.

Videoen illustrerer veldig godt hva som er problemet med MDG sin politikk. Partiet vil ha oss alle til ta bussen, men har ingen god lsning for det hverken konomisk eller miljmessig.

Ser vi hva MDG driver med i praktisk politikk i Oslo, der partiet har makt, skjer det nesten ingenting i forhold til gjre transporten mer miljvennlig. Partiet jobber hardt for fjerne biler fra gatene, men gjr svrt lite for redusere utslippene fra den veitransporten som vil vre der. I hovedstaden er det for eksempel ikke blitt bestilt en eneste hydrogenbuss mens MDG har sittet med makten. Her finnes bare fem gamle busser fra 2012 i drift. Seks batteridrevne busser er bestilt til uttesting:

https://ruter.no/om-ruter/presse/pressemeldinger/de-forste-batterielektriske-bussene-pa-vei-til-oslo/

Andre byer, f.eks. London, har allerede mange nullutslippsbusser i drift: http://www.airqualitynews.com/2016/12/01/london-mayor-hydrogen-double-decker-bus/.

MDG-videoen som i praksis reklamerer for sette opp flere dieselbusser med f passasjerer, er direkte miljskadelig!

Hva blir egentlig konsekvensene av stoppe oljeleting?
MDG har fremsatt ultimatum om at all oljeleting m stoppes for at partiet skal sttte en regjering etter valget. Det er uaktuelt bde for den sittende regjeringen og Arbeiderpartiet, s det kommer nok ikke til bli noe av. Heldigvis! Slutt p oljeleting i Norge vil resultere i at andre produsentland leter og produserer mer. Det eneste som oppns er at Norge gr glipp av mange arbeidsplasser og store inntekter.

Hva vil s det resultere i? Nr folk kjenner p kroppen store negative virkninger av klimapolitikken, vil det pvirke folks oppslutning om politikken. Slik er politikkens vesen. Folk vil stemme ut fra egen konomi og interesser. Det er lett vre enige i klimatiltak man ikke m bre kostnadene for selv, men nr tiltakene begynner svi, blir det annerledes. Dette kan selvflgelig avfeies som egoistisk og umoralsk, men det er nok slik menneskene er skrudd sammen. I betydelig grad i alle fall.

Spesielt dersom tiltak gir store belastninger uten at det virker, blir oppslutningen om dem liten. Nettopp det vi vre tilfelle nr Norges oljeproduksjon erstattes med produksjon i andre land. Det hjelper ikke miljet. Snarere motsatt, faktisk.

MDG fremmer ikke grnt skifte
Det strste problemet med MDG sin politikk er at den vil delegge konomien s mye at det blir ikke ressurser igjen til fremme brekraftige alternativer. Dersom man skal starte med delegge hundretusenstall arbeidsplasser og fjerne hundretalls milliarder kroner i inntekter, blir det veldig tungt finne midler til investere i noe nytt og brekraftig. Det blir nemlig konsekvensen av delegge oljenringen slik MDG vil.

Stortinget har vedtatt at det ikke skal selges nye bensin- og dieselbiler i Norge fra 2025. Det er om bare litt over syv r. Skal dette vre gjennomfrbart, kreves det betydelige investeringer i ny infrastruktur. For tyngre kjretyer som skal kjre langt, fremstr ren batteridrift som en lite realistisk lsning med det som er kjent teknologi i dag. Batteriene blir for tunge dra p. Hydrogendrift er derimot en teknologi som fungerer for tyngre kjretyer.

I Oslo viser MDG i praktisk politikk at alle biler skal fjernes, ogs elbilene.

Skal mlene for utslippsfri transport ns om dryt syv r, m det alts investeres betydelig i ladestasjoner og hydrogenfyllestasjoner over hele landet. Dette kommer til i koste titalls milliarder kroner. MDG har i valgkampen hevdet at partiet vil bruke fire milliarder kroner p hurtigladere de neste rene, men dette er neppe tilstrekkelig.

Det kommer til mislykkes
Den svake satsingen for fremme nullutslippslsninger i Oslo gir MDG liten troverdighet i forhold til n mlene. Nr MDG i tillegg vil fre en oljepolitikk som vil delegge bde nasjonens og folks konomi, er det vanskelig se hvordan MDG skal klare finne hverken midler til eller oppslutning om gjennomfre noe grnt skifte.

Lan Marie Berg er byrd for milj og samferdsel i Oslo

Det er bare et tidssprsml fr byrdet i Oslo, med MDGs Lan Marie Berg som ansvarlig samferdselsbyrd, vil mtte erklre at mlsetningen om halvere klimagassutslippene innen 2020 ikke ns. Slik blir det nr det i praksis ikke fremmes utslippsfrie alternativer hverken for personbiltransporten eller varetransporten, mens det er bare testdrift for noen batteribusser. Dette har jeg skrevet mer om her: http://kjellmagnerystad.blogg.no/1489141683_oslos_klimastrategi_raymond_johansen_og_lan_berg_feiler.html

Kraftig kning i bompengene vil ikke endre dette, men bare skape ubehageligheter for folk. Og lavere oppslutning om politikken!

MDGs klimapolitikk vil feile!

18 kommentarer

er'e som ska' vrra probblemet med denna pollitikken som Milljpa'tti Dem Grnne str for, om jeg ska' sprra? Dem mangler jo ikke lsninga, og den lsninga dem har er den beste ', for den kommer'ke tel kosta det offentlige no'n gryn, tvert imot kommer dem tel spara store belp. Lsninga er nemlig at dem ska'kke bygga no'n innfrastrukktur eller innvestera i no' snt rl, istedenfor ska' dem srga for at alle ska' sykla, samma hvor dem skal og hvor langt dem skal. Og det ska'kke vrra mulig sleppa ved velga no'n privvatbil for dem ska'kke ha lov tel kjra noe ste', alle veier ska' gjrras om tel sykkelveier. Og derfor kommer pollitikken tel MDG tel funka, for dem satser nemlig ensidig p pisk. Bra, Rassmus!

Jon-Anders Grannes

Jon-Anders Grannes

MDG er en del av den politiserte miljvernebevegelsen. MDG str for marxisme og angriper Vesten p nedarvede kultur, rettssystem/individuelle og flertallets rettigheter, samt vrt konomiske system. Kapitalismen og dens middelklassen skal bort?

Jeg synes det er litt pussig at s mange tar det for gitt at det er risikofritt holde p med oljeutvinning i Norge. Jeg ville ha trodd at vi hadde lrt litt av den krisen vi nylig har vrt gjennom.

Estimatene for utbygging i Barentshavet indikerer at man er avhengig av hy oljepris for ha lnnsomhet. Tidshorisonten for utbygging er langsiktig. Man bruker mange r med utbygging fr feltene begynner levere og man forutsetter produsere olje og gass i flere tir nr man beregner lnnsomheten. For eksempel har Statoil beregnet at Johan Castberg skal produsere i 30 r med en gjennomsnittlig pris p 70$ fatet. Ingen klarte forutse at oljeprisen i 2014 skulle rase fra 110$ til 30$ fatet i lpet av et par r. Hvor sannsynlig er det da at man klarer sp oljeprisen 30 r frem i tid?

Norge produserer rundt 2% av oljen i verden. Men vi sitter p bare 3.8 promille av de kjente forekomstene i verden. Det betyr at vi har omtrent null mulighet for pvirke oljeprisen i verden. Og s lenge vi har hyere kostnader enn de fleste andre, vil vr olje vre blant den frste som blir ulnnsom om andre produsentland ker sin produksjon eller om ettersprselen skulle falle.

Det er vanskelig forutse hvor fort verden klarer bytte ut energi fra fossile kilder. Men fakta er at energi fra sol og vind blir stadig billigere og volumet ker raskt. Med dagens takt kan solenergi vokse fra 1% til 100% av verdens energibehov i lpet av 17-18 r (basert p en rlig kning i totalt installert energi p ca. 30% slik det har vrt de siste 10 rene).

Thomas Torstensen

Thomas Torstensen

Helt tydelig at denne bloggeren flger pengene, lett paradoksalt blir det da at man allikevel ikke klarer se at pengene snart vil ligge helt andre steder enn i fossil brensel. Dette mens de fleste av oss enda er her.

Her har man alts sjansen til ta ett politisk valg i trd med klimaforskningen og i solidaritet med mennesker og klode, mens man samtidig legger grunnlaget for nringene som skal bre velferdsstaten videre den dagen oljenringen blir ulnnsom. Her gjelder det vre tidlig ute med patentere de kommende lsninger og derfor har vi alts hastverk med f flyttet de 10-15 milliarder skattepenger vi gir i rlige subsidier til oljebransjen, og over i skole/utdanning, teknologi og grunder sttte m.m. Vi m lage oss en langt bredere konomisk plattform st p enn bare denne som inntil videre pumnper opp olje og som forhindrer oss i n avgjrende klimaml.

Man m huske p at 9 av 10 nordmenn jobber helt uavhengig av olje og gass nringen, s at vi ikke skulle klare holde Norge gende uten blir en gedigen undervurdering av oss selv. Vi har tidenes utgangspunkt i Norge, men m her passe p ikke bli diltende sirumpa etter istedenfor ligge offensivt i front med investere og fokusere p framtidens fornybare energi teknologi allerede n. Og det er alts her MDG kommer inn.

Hva gjr dere den dagen vr dyre oljevirksomhet ikke er lnnsomme lenger?

Kan det tenkes at folk ikke tar buss fordi avgangene er for sjeldne og billettene for dyre?

Er MDG eneste parti som styrer i Oslo? Skal Kjell-magne Rustad innbille oss at vi ikke hadde investert i flere el-busser om vi hadde ftt gjennomslag for det?

Jan Ellingsen

Jan Ellingsen

Thomas nevner 10-15 milliarder i statlige subsidier, men nr han gjr det i denne sammenhengen br ogs nevnes at staten eier 70% i Statoil og har en rekke direkte investeringer i produksjonsfelt. Samtidig er de offentlige investeringer p en oljetung Oslo brs ca. 30% (inklusiv Statoil). Det er i dag mye som tyder p at det er andre nringer som vil gi best sikkerhet for fremtiden slik at en omlegging til investere i alternativ erhyst betimelig.

MDG er kyniske, og avslrer at de kun er ute etter makt. Noe som er enkelt gjennomskue.

De aller fleste i MDG kommer fra "Framtiden i vre hender"

Gode til peke p problemer, men mangler totalt sett lsninger.

De er s f at de alle vil sitte i godt betalte statlige stillinger, hvor de kan farte rundt p statens bekostning; dvs de behver ikke bil(og skryter av det, men kjrer dieseldrosje og fly som bare rakkeren).

Mangler fullstendig forstelse for familier med barn og arbeid. Alt for fremme sine marxistiske ideer.

Erling Andreassen

Erling Andreassen

Ikke at jeg sttter MDG i mange omrder, men sammenligne Oslo med London i antall El og hydrogenbusser gjr du drlig i denne artikkelen. Det bor 12 ganger flere mennesker i London enn Oslo. At Oslo n har bestilt inn 5 El-busser tilsvarer 60 i London. Iflg linken du henviser til s skal de n mlet om 50 busser i 2020. Med andre ord er MDG et godt stykke foran London nr det kommer til miljvennlig transport. Det str ikke i artikkelen hvor mange hydrogenbusser det er i London, men det kan virke som de har kjpt inn 2 stk. Skulle vi sammenlignet riktig s skulle London hatt 36 for vre like gode som Oslo.

Noen har varslet busselskapet om at kranglefanten Hansson hadde tenkt lage valgpropaganda i en av bussene deres. Turen ble avlyst.

Mer sannsynlig er at Hansson og teamet hans valgte en dag det ikke kjres buss i denne ruten

Jeg begynte med skrive en lang forklaring for hvorfor MDGs politikk er p trynet, men slettet innlegget.

Vil heller snu litt p problemet og konkludere at logikk, "sunn fornuft" og andre for kompliserte begrep vil neppe noensinne bli populre spesielt blandt velgerne, og dermed en mye mer effektiv metode blir en slags "Pavlov's hund"-metode der folk stemmer og gir s mye makt til MDG som mulig slik at de samme velgerne i ettertid skjnner hvorfor de ikke skal stemme p MDG. Man m rett og slett akkurat som med f.eks. barn la folk feile og lre p egen bekostning siden de nekter hre etter og ta imot praktiske rd.

For s lenge det finnes folk i samfunnet som stemmer p parti(er) som har NULL praktiske lsninger og KUN forbud, s m man skjnne at de samme velgerne er dessverre mentalt defekte og for endre p tankegangen til de sistnevnte s br man bare la de gjre det de synes er best, for s heller komme senere med "told you so!".

Hele MDG er en blff og lever p en politiske blff. De har oppnevnt seg til " vr herre " og tror de kan styre et klima som har endret seg til alle tider med naturlige svingninger. 1000 r siden var det mildere klima i Europa enn i dag og vikingene dyrket korn p Grnland.

Halvkommunist

Halvkommunist

MDG representerer fremtiden. Oljen er ikke en del av fremtiden. Ergo stemmer flere mennesker GRNT!

Vi trenger flere visjonre politikere. Hyre er for konservative. AP er avleggs og bruker samme ammunisjon som de har gjort siste 50 rene. FRP appelerer til menneskers irrasjonelle fremmedfrykt. Fremtiden er grnn og multikulturell. Grenser vaskes vekk, nasjoner og nasjonalisme blir ubetydelig nr vi evner befolke andre planeter. Ask not what staten can do for you, but what you can do for the world!

Det kommer aldri til g busser oppover grusveiene innover i skauen i distriktet her. Og der bor det folk. Flere, faktisk. De kjrer sine 1-2 mil i bil, parkerer p gratis oppsamlingsplass ( se hva en blkommune har ftt til, gitt. Der kan ogs sykler settes for dem som har frest miljvennlig ned til hovedveien. Men noen skal jo gjerne levere unger i barnehage eller skole ogs frst) ved hovedveien og tar bussen 4 mil videre til byen . For der gr bussen...p hovedveien. :) Det lnner seg neppe kjre i egen bil dit pga bompenger og ker fra helvete og svindyre parkeringsplasser..om man finner en.

Miljvern er greit, men ikke bli fanatisk. Ting m henge sammen...pga konomien. Selv kommunister og kommunistliknende politikere trenger penger...andres penger kanskje, men... Sorry, MDG..dere fr ikke min stemme.

Jeg har forvrig levert klr og dilldall i Fretex sin container i dag. Jeg syklet dit. Er bills. :)

Hvorfor fr MDG'ere barn? burde ikke de heve seg over menneskets primitive instinkt? Med det de str for burde de g i bresjen for kutte alle karbon-fotavtrykk som overhodet mulig. Men bare Rasmus har vel ihvertfall to unger og hun Une Aina fikk vel akkurat en. De har null troverdighet.

Hans Olav Hygen

Hans Olav Hygen

Den globale utfordringen er av i om 50 r skal ha 0 netto utslipp globalt av drivhusgasser. En annen beregning viser at et sted i underkant av 2 tonn CO2 per innbygger i verden er brekraftig, Norge har i dag 12 - 16 tonn (avhengig av regnemte).

N trekker du, sikkert delvis med rett, frem svakheter i miljpolitikken til MDG. Sprsmlet blir: Hvordan sikre at Norge aktivt bidrar til denne drastiske samfunnsomleggingen. Kan jeg utfordre deg til komme opp med gode tiltak som monner bde nasjonalt og internasjonalt?

Husk om alle bidrar litt oppnr vi litt, her m vi alle bidra vesentlig. En slik omlegging uten at det smerter er dessverre uoppnelig s vidt jeg forstr, men som sagt: Har du gode tiltak s kom med dem!

Synes det er s morsomt hvordan grdige eldre som ikke har s alt for lenge igjen skal bestemme hvordan fremtiden til vi unge skal se ut - eller mangel p fremtid. Dere tar ikke miljkonsekvenser p alvor og er negative til alt fordi grdighet er viktigere. Om jorden gr under hjelper det jo ikke om vi har lykkes med arbeidsplasser innenfor oljeindustrien? Synes ikke dette var et godt innlegg, da dette kommer fra en side der grdighet og snevert fremtidssyn kommer tydelig frem.

Norge str for 2 promille, alts totusendeler av verdens totalte klimagassutslipp. Hva vi gjr etter ikke i klimapolitikken har null og niks si for det globale klimaet! Vi skal alts fase ut en ganske ren olje- og gassnring (ren i motsetning til andre land) for gi slipp p vr velferd for vre "flinkest" i klassen? GALSKAP!!

Skriv en ny kommentar