hits

Derfor mislykkes Venstre

Venstre ligger langt under sperregrensen. rsaken kan vre at Trine & Co fremstr som et sutrende forbudsparti p linje med MDG og SV

Nedover gr det for Venstre og Trine Skei Grande. Partiet har ikke maktet profilere seg p en positiv mte i kjernesaken klima

Har sabotert for regjeringen
Venstre har i utgangspunktet en klimapolitikk preget av mange positive tiltak. Fra stortingsvalgprogrammet kan vi lese:

Venstre har klokkertro p at klimakrisen kan lses, og gjort p rette mten kan vi danne grunnlaget for ny brekraftig vekst og nye arbeidsplasser

Man skulle tro dette frte til at partiet frst og fremst var en pdriver for tiltak som vil bedre bde klimaet og skape nye arbeidsplasser. Men nei! Det som har preget Venstre i stortingsperioden som har gtt er at partiet har presset knallhardt p for innfre miljtiltak med negative virkninger for folk. Stikkord er plastposeavgift, flyseteavgift og biodrivstoff. Det har jeg skrevet om i dette blogginnlegget:

http://kjellmagnerystad.blogg.no/1489502307_trines_tre_tabber.html

Ingen av disse tiltakene ble som kjent srlig vellykkede. Det er faktisk s hplst at det mest fremstr som sabotasje overfor regjeringen. Det er derimot f som husker noe positivt Venstre har bidratt med p klimaomrdet de siste fire rene. Er det noe i det hele tatt?

"Trineposen" henger ved Trine Skei Grande etter det mislykkede forsket p innfre plastposeavgift

Venstre er et liberalt parti som utfra eget program burde ha mye bidra med for skape brekraftig vekst i Norge. Det er derfor synd at vi etter fire r med Venstre som sttteparti frst og fremst sitter igjen med inntrykket av et sutrete parti som saboterer for regjeringen. Et parti som vil innfre tiltak som frst og fremst svir i folks lommebok. Dette m Venstre ta skylden for selv.

Det nytter ikke redusere oljetilbudet
Et omrde hvor Venstres forbudsiver virkelig kommer til syne, er motstanden mot videre oljeutbygging. Partiet er sterk motstander av pning av nye omrder for oljeutbygging. Dette gjelder bde Barentshavet og Lofoten, Vesterlen og Senja (LoVeSe). Oljeindustrien vil ha mye si for Norge i mange tir enn. Skulle vi stoppe utbygginger, vil Norge g glipp av store inntekter og mange arbeidsplasser. Her snakker vi om hundrevis eller tusenvis milliarder kroner. Slikt blir det velferdskutt av.

Venstre vil muligens hente sttte for sitt syn i denne rapporten som n debatters i media:

https://naturvernforbundet.no/getfile.php/13125711/Bilder/Energi/Fossil%20energi/OCI%20The%20Sky%27s%20Limit%20Norway%20Report%20lavoppl%C3%B8selig.pdf

Dette er en rapport bestilt av miljorganisasjoner og vi vet alle hvilken konklusjon de nsker seg. Det er dessverre god grunn til vre skeptisk til rapportens konklusjon. Norge str for rundt 2% av verdens oljeproduksjon. Dersom norsk produksjon reduseres, er det mange andre land som har mulighet til ke sin produksjon. Skulle oljeprisen ke, blir det desto mer lnnsomt for andre produsenter gjre nettopp det.

Det er svrt naivt tro at store oljeprodusenter som Saudi Arabia, Russland og USA vil redusere sin produksjon av klimahensyn. Det eneste som oppns ved redusere produksjon i Norge er at oljen blir levert fra andre land. Det er ikke mangel p olje i verden.

Ta i bruk ny teknologi
Utviklingen innen ny miljteknologi gr svrt raskt. En stor del av utslippene kommer fra transportsektoren. Det er derfor gledelig at det skjer store fremskritt p kjretyteknologi. I Norge er en betydelig del av de nye bilene som selges n batteridrevne elbiler. I tillegg selges det noen f hydrogenbiler. Batteridrift fungerer godt i mindre kjretyer som ikke skal kjre s langt. Hydrogen vil vre en god lsning srlig for tyngre kjretyer.

Hydrogenbiler har kommet p markedet. Hydrogenbiler har bedre rekkevidde enn vanlige elbiler og tanken kan fylles i lpet av ca. 3 minutter.

Teknologien for bde batteribiler og hydrogenbiler er n s godt utviklet at dette er fullgode alternativer for bensin- og dieseldrevne kjretyer. Utfordringene n er derfor ikke i s stor grad knyttet til teknologien. Flaskehalsen er infrastruktur. Konkret snakker vi da om lademuligheter for elbiler og fyllestasjoner for hydrogen. http://e24.no/podcast/valebrokk-og-co/nakommerladerko-angstenforelbil-eierne/

Folk m f nye muligheter, ikke bare avgifter og forbud
Her er det alts ting ta tak i for Venstre for f fart p det grnne skiftet. Oljeforbud i Lofoten eller hyere bensinavgifter gjr det ikke lettere f ladet elbilen eller fylt hydrogenbilen. Utbyggingen ligger langt etter salget av elbiler.

Her har virkelig Venstre muligheten til skille seg fra de to andre miljprofilerte partiene; SV og MDG. Velgere som er veldig opptatt av oljeforbud og hyere avgifter, har nok ogs en tendens til dele venstresidens generelle reguleringsiver. Da havner mange av disse velgerne uansett ned p MDG og SV. Venstre ser ikke ut til evne tiltrekke seg mer liberale velgere.

Det vil selvsagt koste en del penger bygge ut infrastrukturen for utslippsfri transport. Sammenlignet med hva det vil koste stoppe alle oljeutbygginger, er dette likevel smpenger. Oljealderen vil neppe ta slutt om Norge skulle redusere oljeproduksjonen. Oljealderen tar slutt nr bedre alternativer overtar. Derfor er det viktig legge til rette for de nye utslippsfrie alternativene.

Jeg har tidligere skrevet om hvor destruktiv MDG sin politikk er. I Oslo, der MDG sitter i byrdet, kommer klimastrategien til mislykkes. http://kjellmagnerystad.blogg.no/1496410939_mdg_delegger_velferden.html

Her har alts Venstre muligheten til skille seg ut med en mer konstruktiv klimastrategi. I velgernes yne er det lite som tyder p at Venstre lykkes med det. Dessverre!

12 kommentarer
Fredrik O. Solem

Fredrik O. Solem

Destruktivt idiotparti som har utspillt sin rolle.

Ho er heilt Stre....

Ikke avgift p luksus

Ikke avgift p luksus

Men 0 % mva/avgifter p selv luksusekstrautstyr til luksus-Tesla det vil de fortsette med. Stemte Venstre fr. Fullstendig uaktuelt stemme dem med de som sitter p toppen n.

Svein Magnus Andreassen

Svein Magnus Andreassen

Berettigelsen av plasposeavgiften ble klart for flere etter obduksjon av en dd HVAL🐋🐋

Dessverre, for Venstr dukket den dde hvalen opp litt senere enn budsjettvedtaket.

Plast fyller havet, fisk og hval og andre organismer dr i havet som flge av slendrian og slurv fra altfor mange brukere som misbruker havet, forurenser med plast og annet ikke nedbrytbart materiale😂

Venstres aktive miljkamp br f flere til stemme p Trine &Co ved valget👍🇳🇴❗️

S du mener at Venstre frer en miljkamp basert p en avgift p plastposer?

Eller mener du de gjr noe konstruktivt? I sfall hva da?

Judas Iscaroit

Judas Iscaroit

Enkel lsning.

Forspling av havet. Ansvaret ligger p de bter/skip som er p havet. Derfor br det heller vre et krav at alt avfall skal kastes p land. Med inndragelse av bt/skip hvis brudd skjer. Ikke bter. At eier/rederiet m kjpe tilbake bt/skip til ekte kjpspris. Pluss at det er eier/rederiet som m lnne de som har mnstret p, selv under arrest. Hvis ikke eier/rederiet ikke vil betale s m landets eier/rederiet betale for gildet.

Mens ballastvann skal tappes p land, som er tilkoplet renseanlegg, for forhindre unsket fauna.

P lik linje s m opprettsanlegg opp p land og vre tilknyttet et renseanlegg i nrheten. Men ogs s langt unna vann/hav at ved ulykker vil ikke fisken kunne rmme.

Vil tro at dette er en bedre lsning, g til problemet, ikke loppe folk for penger i hp om det hjelper miljet.

Det er ikke vre plastposer som fyller opp havet. Vi sorterer. Plast burde sannsynligvis forbys s langt man kan, men det skjer neppe. Plasten blir vr undergang.

Det jeg reagerer p nr det gjelder V og Krf, er deres bastante motvilje nr det gjelder vre i regjering med Frp. Man br respektere befolkningen, og en god del stemmer Frp. En ikke-s-god del stemmer knttepartiene, men disse partiene skal da for svingende ikke sitte p sidelinjen og lage spetakkel hele tiden. Hold kjeft, eller g i regjering.

Det er mulig Venstre har oppndd noe internt i regjeringen, men det er godt skjult. For folk flest, fremstr partiet, og Grande, som ekstremt avgiftskte kjeftesmeller og kranglebtter som har gjort alt som str i deres makt for snakke ned Regjeringen. At Venstre havner p historiens skraphaug, har de helt og holdent seg selv takke for.

Orsak, men orsaka ligg i at detta Vinstre ikkje er klre nok p avgiftane dei ynskjer og ikkje kyrer fram alle dei naudsynte hge klimaavgiftane som hovudsak, slik SV og KDG hev visdomen til gjere. Skal me taka detta Vinstre alvarlegt i klimasakja lyt dei marknadsfre desse beitre og seie hgt og klrt JAU! t be fleire og hgare avgiftar. D kanskje kan dei taka attende alle dei rystene som KDG hev vunne fr dei?

Tommy Karlsen

Tommy Karlsen

Venstre kunne vrt et parti jeg ville stemt p, jeg lar vre. rsaken, Grande. Den dagen hun gr av som leder av partiet kan jeg vurdere og krysse av for Venstre i stemmelokalet. Inntil det skjer er partiet utelukket

"Venstre er et liberalt parti"

Kan folk SLUTTE gjenta den myten der?

Det holder ikke ha et ord i formlsparagrafen sin, nr praktisk politikk er s sosialdemokratisk, s Ap Light/SV Light/MDG Light som det gr an f. Venstre er et sosialdemokratisk parti. Du er ikke liberal bare fordi du vil at flest mulige ulike typer folk skal kunne bosette seg i Norge p andres skattepenger. Tvert om. Du er heller ikke liberal bare fordi du sttter alle mulige statsfinansierte tilbud til LHNVWQPT-folk, eller sttter at stadig nye bokstaver skal inn der, med statlige rettigheter.

Hvis du godtar at en restauranteier bestemmer at p hans restaurant skal bare pensjonister, eller bare SV'ere, eller bare Blitzere, eller bare hvite ha adgang, med henvisning til eiendomsretten (som er noe helt annet enn om tilsvarende regel skulle gjeldt p offentlig eide steder), da er du en sann liberaler. Men venstre-folk vil nok shoppe litt i den lista der, alts gode sosialdemokrater.

Tommy Karlsen, hvem vi du skal vre leder, da?

Leke-intellektuelle Rotevatn?

Raja som kalte en meningsmotstander for hore for en del r siden, da kameraene var av?

Eller liberale Guri Melby, som srget for fortsatt vannscooter-forbud i Oslo? :D

Skriv en ny kommentar