hits

Enda et idiotisk forslag fra MDG

Miljpartiet de Grnne foreslr kjempegebyrer for lastebiler i Oslo. Det kan fre til hyere utslipp, tap av arbeidsplasser og hyere priser.

Milj- og samferdselsbyrd i Oslo, Lan Marie Berg, er kjent for smile bredt, uansett!

Idiotisk forslag
Bymiljetaten i Oslo har sendt ut et forslag som innebrer at lastebiler i skalte lavutslippsoner m betale et gebyr p hele 50 000 kroner i ret. Dette kan omfatte hele 20 000 lastebiler og vil ramme bl.a. helt ndvendig varetransport til Oslos butikker. Et slikt gebyr vil selvsagt f den konsekvens at varene blir dyrere og butikkene m heve prisene ut til kundene.

Og hva gjr kundene nr prisene stiger? Det ene er at de handler mindre. Det gr ut over arbeidsplasser. Det andre er at kundene vil se seg om etter alternativer. Det vil si kjre til kjpesentre i omrder som ikke vil omfattes av den ekstra transportkostnaden. Dermed fr vi handelslekkasje som rammer Oslos butikker og dermed arbeidsplasser enda mer.

Nr kte priser i Oslos butikker frer til at folk kjrer til andre steder for handle, vil det skape mer biltrafikk. Mer biltrafikk skaper mer utslipp og lokal forurensning. Har MDG og milj- og samferdselsbyrd Lan Berg tenkt p det? Nr vi ser p hvilke virkninger forslaget fra MDG og Lan Berg kan f, s fremstr det som helt idiotisk. Rett og slett!

MDG innfrer bare negative tiltak for veitransporten
Folk begynner bli veldig klar over at Miljpartiet de Grnne bare fremmer forslag som vil gjre all transport dyrere og vanskeligere. For et par uker siden var det mopedistene som skulle tas med store avgifter. Denne uken er det alts varetransporten.

Positive tiltak for gjre veitransporten mer miljvennlig er helt fravrende i MDG og Lan Bergs praktiske politikk. Mlsetningen synes vre stansing av all veitransport. Da stanser samtidig samfunnet, skjnner de fleste av oss.

Byrdet i Oslo sponser elvaresykler. Er det det som skal bli lsningen for varetransporten i fremtiden?

Det eneste positive er symbolske tiltak som sponsing av elvaresykler. Er det slike komiske klumpete sykler som i fremtiden skal st for transporten til Oslos butikker og annen varetransport? Hva er det egentlig MDG tenker p?

Bygg heller hydrogenfyllestasjoner
Oslo har som mlsetning halvere klimagassutslippene i lpet av de neste tre rene. Dersom det skal lykkes, er det helt ndvendig gjre store deler av transporten utslippsfri. Da m det legges til rette for utslippsfrie lsninger. Konkret snakker vi da om lademuligheter for elbiler og fyllemuligheter for hydrogenkjrety. Her er ansvarlig byrd Lan Berg fullstendig fravrende og lammet av passivitet. Jeg har tidligere intervjuet leder i elbilforeningen, Christina Bu, her p bloggen. Hun uttalte at situasjonen med hensyn til lademuligheter i Oslo n er s ille at en del elbileiere i Oslo n selger elbilene sine og heller kjper seg dieselbiler igjen.

Nr det gjelder varetransporten, er hydrogen en bedre lsning en batteridrift. Grunnen til det er at batterier er for tunge dra p i store lastebiler. Hydrogenkjretyer finnes og kan bestilles av hvem som helst. https://www.tu.no/artikler/dette-er-bilen-som-skal-ta-tungtransporten-vekk-fra-diesel/365713

Teknologien for fyllestasjoner, lagring og utslippsfri produksjon av hydrogen er klar og kan bare bestilles. Faktisk finnes det norske selskaper som er verdensledende innen dette.

Byregjeringssjef Raymond Johansen gr med p hva som helst
Men ingen bestiller hydrogenkjretyer uten kunne fylle hydrogen. Her kunne Oslobyrdet faktisk gjre noe. De kan bruke eiendomsskatten de drar inn til fremme det grnne skiftet. Men i stedet vil miljbyrd Lan Berg og resten av byrdet gjre ting enda dyrere og vanskeligere.

Oslos "byregjeringssjef" Raymond Johansen ser ut til g med p hva som helst av negative miljtiltak

Det er egentlig utrolig at Ap?s byrdsleder Raymond Johansen gr med p dette. Til syvende og sist er det hans egne kjernevelgere som vil rammes hardest av dette gjennom tap av arbeidsplasser og hyere priser. Men Raymond, som helst ville kalle byrdet for byregjering, er tydeligvis villig til strekke seg langt for kunne regjere.

Miljhovedstaden som vil mislykkes
Oslo er utpekt til Europas miljhovedstad for 2019.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/klima/lan-og-raymond-jubler-vilt-oslo-blir-europas-miljoehovedstad/a/24012648/

Det lper Lan Berg rundt og skryter av. Oslo skal alts halvere klimagassutslippene innen tre r. Dersom byrdet fortsetter som n, med bare innfre negative tiltak, vil dette garantert mislykkes.

Det er trist at vi har et miljparti som er s bakstreversk og lite innstilt p finne positive brekraftige lsninger. Det vil folk merke seg frem til valget i september. Miljpartiet de Grnne gjr det vanskelig for seg selv!

32 kommentarer

Hvor mange er det som reiser til innenfor ring 1 for handle? Er dette virkelig et s stort problem?

Rettelse: Hvor mange er det som reiser med egen bil til innenfor ring 1 for handle? Bor selv i Oslo og har bil, men ville ikke funnet p kjre til sentrum for handle ting jeg lett kan finne andre steder. Kjpesentre utenfor sentrum har jo allerede tatt sin del av kundene.

Espen: om det ikke er noe problem, s trengs ikke avgiften heller. Trodde du hadde lrt n... De kaller det ring en, men vil utvides til hele kommunen

Trenger ikke varer i Ring 1 hvis MDG fr vilja si, nr de er ferdige er det vel bare en skau og en skogssti igjen..ta med grillplsene og tennstlet...Hvem trenger sivilisasjon!

AP gjr samme tabben som sosialistene i sverige gjorde da de slapp miljpartiet inn i regjeringen.

De srget for at islamistiske fascister fikk ministerposter og har vrt svrt delaktig i kjre nasjonen rett i grfta.

MDG bestr til stor del av Framtiden I Vre Hender-folk som er opptatt av at forbruket skal g ned. Nringsvirksomhet er ikke viktig for dem.

Gebyrene var jo i hyeste laget syns jeg, men et eller annet m gjres for forbedre luftkvaliteten. Hydrogen er jo allerede rimelig testet og i bruk s for all del bygg ut fyllestasjoner og gi folk et tilbud. Likedan med ladestasjoner. Bygg flere s folk kan bruke bilene sine.

lse trafikkproblemene i en gammel by er ikke lett. Helt fra romertiden har visstnok dette vrt et problem og de greide heller ikke lse det.

Oppgitt i Oslo

Oppgitt i Oslo

Luften i Oslo er fantastisk fordi vi har mye vind, skogomrder og et lite sentrum. Sentrum i Oslo ligger i Marka p Kikut - og vi er ikke London, Beijing eller New York.

MDG forsker skyve "lungesyke" foran seg som hersketeknikk, men vi vet ikke om disse har kols, er storrykere, astma eller har andre sykdommer.

N skal MDG igjen plage Oslos befolkning med avgifter og forbud - det skal koste lastebileiere kr. 50.000 i ret levere varer til butikker og bedrifter. MDG vil ta kvelertak p Oslo Sentrum og tvinge folk og arbeidsplasser ut av byen.

Det verste er at et maktsjukt AP sttter MDG i deres fanatisme. De skal bygge 55 nye bomstasjoner i Oslo og doble satsene.

Husk det til hstens valg - de rdgrnne plager folk!

En fr som fortjent.

Oslofolket stemte disse inn, og dette er nok bare en spe begynnelse.

At Ap derimot blir med p hva som helst for og sitte med makten i Oslo, vel, ikke "s" overraskende, men trolig veldig "skadelig" for partiet nasjonalt.

En ser jo hva de er villig til.

Klimahysteriet er totalt, og det ser ut til att "Norge" skal bli verdensmester der ogs, med Oslo som utstillingsvindu.

Koste hva det koste vill...

Har alltid sett p Ap som ett troverdig og fornuftig parti, stdig og ansvarlig, men dette bidrar til att tvilen kommer mer og mer, en ser jo hva makt, og EU's sitt "skryt" betyr............

Att "barn" som kommer inn i politikken fryder seg, det er og forvente, men att Ap blir med p denne selvskadingen................

Noen gjr det som kaniner, andre som piggsvin, mulig en mellomting ville vre fornuftig.......

En ting er sikkert, ingen av hybelkaninene f min stemme, Ap ser ut til og nske seg mindre oppslutning, s det heller klart en annen retning.

Selv om en ikke liker att verdens sugerr, og reelle styring av landet, skjer i hovedsak utenfra ser det ut til.

Problemet er at dette er ikke noe hun har planer om bare innenfor ring 1.....hun vurderer og definere hele Oslo som lavutslippssone s det blir hele Oslo MDG vil innfre avgift.

Det slr meg at det stort sett er kritikk som blir servert her. Problemene har oppsttt over tid og det er mange grunner til det. Men nr det er lagt opp til at det skal kjres bil og det skal betales skatt for at vi skal bygge mer vei og kjre enda mer bil og helst stor bil da m vi ndvendigvis f slike problemer.

Kan ikke noen heller komme med noen konstruktive tiltak. Hva kan vi gjre for bedre situasjonen? Nrarbeidsplasser? Nrbutikker? Nrsykehus? Nrskoler? I det hele tatt, har noen en god lsning? De fleste land sliter med de samme problemene. Og jeg er en av de som for lenge siden ble skadet av forurensning og har ftt begrenset mine reisealternativer. At det nytter gjre noe er helt sikkert. London er et bra eksempel. Istedenfor at folk dde i femtirene s har det blitt ganske bra i de senere r. Men flytrafikken er kende og vil bli eller er et problem. S hva skal vi gjre? Kom med forslag.

Forslag.

Om tiltak sto mer i stil/strrelse til problem.

Om en prosent av Oslos befolkning skulle lide, f virkelige problemer med forurensingen av biltrafikk pr.dato.

Hvorfor "stanse" all trafikk.

Kan det ikke la seg gjre og behandle problemer p andre mter.

Er det mest fornuftig og sprenge fjell p grunn av rasfare, eller og flytte folk, nekte bebyggelse i utsatte omrder...

S lenge avgifter/utgifter stort sett er virkemiddel, vil byen "d".

Trafikken forflyttes, og mengden utslipp kes, den (forurensingen) blir ikke stende, den kan like gjerne legge seg som ett lokk over Oslo, p grunn av vind/kulde etc.

Tror ikke eksos er hovedgrunn til skade, att astmatikere og de med luftveisproblemer sliter enkelte dager, er forstelig, men nr medisin ikke lenger hjelper, mulig en skulle flytte.

Arbeidsplasser er viktig ogs for neste generasjon, s "alle" i verdens navle ( Oslo ) kan ikke i framtiden leve p stnad i en grnn og frodig hage.....

En overgang til fossil-fri verden, m skje mykt, og med "gulrot", det har landet bde tid og rd til.

En trenger ikke dlegge noe, for og bygge...

S satsning p kollektivt, billige og fornuftige lsninger, (sm og store kjrety) transport av varer etc, med sttteordninger slik att det kan forsvares konomisk og bytte til bedre tilpasset kjrety, for eks.

Hvorfor avgifter frst, nedleggelser frst, det er uforstelig s lenge staten deler ut penger i st og vest over en lav sko, gjerne til meningslse korrupte tiltak ellers i verden.

Hadde jeg, eller mine hadd "s" store plager av forurensning, og medisin/tiltak ikke virket, s hadde vi flyttet, til eventuelt ting ble bedre, en hadde ikke krevd att landets befolkning skulle tilpasse seg sitt medisinske problem.

I alle tilfelle ikke krevd att alle skulle betale meningslse, skadelige summer for det.

En blir ikke bedre stilt om noen mister jobben, tror neppe att sytingen blir mindre heller, sikkert kommer det ett annet akutt problem, som medfrer nye avgifter/utgifter...........

Norge/verden er mye mer en Oslo, heldigvis....

Gratulerer Oslo, med kringen av Europas Miljhovedstad. Blifrie byer i Europa er ikke noe nytt. For flere tirsiden innfrte Nurnberg - Brussel - Wien - Siena - Strasbourg dette. S klart til store prostester, i dag er alle som protesterte veldig positiv. Absolut ingen vil tilbake til kaos og forurensing, de smiler mer, lever lenger og er veldig fornyd ;)

Og det vil garantert skje ogs her i landet. Men s klart... der jo slik at konservative mennesker ikke vet at noe m skje for frste gang, de samme konservative hyller de framsynte radikale 100 r etter den radikales dd.

Flere her har muligens aldri vrt utenfor Oslogryta og sett den grgulbrune guffelufta som legger seg over byen p kalde dager. Hele tiden om vinteren. Noe m gjres. Subsidierer vi renere lastebiler, vil vi uansett mtte betale over skatteseddelen.

Bilfritt og menneskefritt

Mathilde FastingPublisert: 17.11.2015

Av Mathilde Fasting, idhistoriker og sivilkonom i Civita

Et bilfritt sentrum kommer ikke til gjre Oslo til gamlebyen i Wien eller Siena.

Det nye byrdet i Oslo har foresltt gjre Oslo bilfritt innenfor Ring 1. Det har skapt debatt. Siste meningsmling viser at Oslos borgere er delt omtrent p midten.

Det som er klart, er at bilfritt sentrum ikke handler om klimapolitikk, men om bymilj, bedre plass for fotgjengere og mindre lokal forurensning.

Hva er s bymilj? Hvorfor nsker mennesker g i gater og over plasser uten biler? Hva ser de p, og hva opplever de?

Aftenposten skrev den 26.10. en lang reportasje om europeiske byer som hadde bilfrie bysentra. Artikkelen omfavnet Byrdets forslag, det ble beskrevet som progressivt og bra. I Nrnberg kunne man fortelle at det hadde vrt protester, slik som i Oslo, fra handelsstanden srlig, men at det i dag fungerte utmerket. Ingen savnet bilene i gatene.

Videre i artikkelen kunne vi lese om bilfrie omrder rundt Grand Place i Brussel, i indre by i Wien, i Strasbourg og ikke minst i Siena. Det var disse eksemplene som fikk meg til reflektere over hva man egentlig vil med bilfrie bysentra. De er der, enten fordi de fysiske forutsetningene for kjre bil er minimale, eller fordi det faktisk er byrom med historiske, kulturelle og estetiske verdier der mennesker tilbringer mye tid.

Siena kan st som eksempel. Her er det omtrent umulig kjre bil i mange av bygatene, det vil si at byen har plassmangel i gatene. Siena har i tillegg et historisk sentrum som str p Unescos verdensarvliste, noe som vil si at det har betydelig verdi for mennesker oppleve. Det er heller ikke uten grunn at Smartbil (en liten bil som kan parkere p tvers) er en av de mest populre bilene i Roma, om de i det hele tatt slipper frem. At Wiens historiske sentrum er bilfritt er heller ingen overraskelse, ei heller Strasbourg eller omrdet rundt Grand Place i Brussel, eller gamlebyen i Nice, i Erfrt, Mnchen, eller i hvilken som helst europeisk by med et historisk sentrum. De estetiske, historiske og kulturelle verdiene mennesker setter pris p i de byene jeg har nevnt her, er uomtvistelige. Dessuten har mange av dem handel og restaurantvirksomhet, som store deler av ret foregr utendrs.

Hvor str s Oslo sentrum innenfor Ring 1? Det er ikke mange gater det er interessant bevege seg i. Den mest sentrale, Karl Johan, er delvis stengt for trafikk allerede, men ut over dette, kan jeg ikke se verken estetiske, historiske eller kulturelle grunner til tilbringe tid i sentrumsgatene, med noen f unntak.

Et bilfritt sentrum endrer ikke p det faktum at det m mye til for at mennesker skal se Oslo sentrum som Siena, gamlebyen i Wien eller i Nrnberg. Plassproblemer i Oslo sentrum har vi ikke. Tidligere samferdselsbyrd Guri Melby hadde ogs konkrete forslag til bilfrie soner i sentrum beskrevet blant annet her og her. Det handler blant annet om flere g- og sykkelprioriterte gater, som for eksempel Torggata, og opprette bilfrie soner der det er hensiktsmessig.

Mitt rd er derfor: Ta utgangspunkt i steder der det er muligheter. Deler av Grnerlkka og Hegdehaugen er bedre kandidater enn mange bygater innenfor Ring 1.

Innlegget var publisert p Minervanett.no mandag 16. november 2015.

Det er ikke vente at dette tullpartiet skal komme med noe fornuftig. Det bestr jo bare av smjenter som aldri har vrt ute i rlig arbeid. De vet ganske enkelt ikke hvordan et samfunn fungerer.

Kom p nydame.com hvis du leter etter ei kose med i sommer :)

Dan Fuhlendorff

Dan Fuhlendorff

Hvis problemet er hye utslipp fra enkelte store biler, hjelper det jo ikke med avgifter, da m man nekte disse kjre innenfor ring 1, finnes sikkert mindre varebiler som er bedre egnet.

Skal bli artig hre "brummingen" i Rdhus, Storting og Regjeringskvartal nr de ikke lenger fr levert de varene de trenger.... Men de ordner vel et unntak for leveranse til disse stedene.

Det kommer ingen positive forslag fra MDG eller fra byrdet. legge p noen avgifter er gjort p noen minutter. komme med forslag som p en positiv mte reduserer forurensning krever kunnskap og kreativitet. MDG er hverken kreative eller kunnskapsrike.

Skal forbruksvarer bres til sentrum?

Hvem skal bre fram dasspapiret og maten til Kong Hansson og Prinsesse Lan?

Hydrogendrift er fremdeles teknisk komplisert, veier for mye og blir for dyrt til personbiler. Dessuten eksisterer det kun f fyllestasjoner. Hydrogen er best egnet til fremdrift av tog, store kjrety og til skip.

Hvorfor ikke satse mer p Propan (LPG)? Uten idiotiske avgifter er dette "grnne" drivstoffet bde billig, lett tilgjengelig, effektivt og milvennelig, og det slipper ikke ut plagsomme partikler. En modifisert motor med turbo-lader som gr p propan er en meget god lsning.

Det er kun p stille vinterdager partikler i luften virkelig kan bli farlig for noen med pustebesvr. Vedfyringen i byer eller tettbefolket omrde er en stor forurenser det ikke gjres stort for begrense eller stoppe. En vedkubbe forurenser like mye som siste generasjon dieselbiler gjr nr de frst har tilbakelagt ca 800 km. Vedkubber kan og skal selvflgelig ikke avgiftbelastes, men dieselbilen er fordmt og sterkt avgiftbelagt, den er blitt en stor konomisk belastning for de som eier, bruker, eller forsker selge sine dieselbiler.

Hvis man virkelig vil lse utfordringene med forurensning i Oslo er det egentlig veldig enkelt. Det er to tiltak som vil lse den aller strste delen av problemet:

1. Tvungen men gratis landstrm til bter som laster av\p i Oslo havn og andre strre havner i landet. Her kan vi subtituere bunkersoljeforbrenning med fornybar energi nesten over natta . Bter som ligger med motoren p og brenner bunkersolje har vel ikke utslippsrestriksjoner heller, uten at jeg kjenner til det i detalj.

2. Ringvei rundt Oslo. Det nevnes en rekke byer i artikkelen sakset fra Civita som vi gjerne vil vre som. Men det er en vesensforskjell. Ingen av de byene har valgt legge hovedfartsren fra utlandet gjennom selve sentrum. Nr man kommer fra Sverige er man nrmest tvunget til kjre gjennom Oslo, selvom man for eksempel skal til Trondheim eller Bergen. En ringvei slik de for eksempel har rundt Berlin, tror jeg vil fjerne store deler av gjennomfartstrafikken og redusere de lokale utslippene fra tungtransporten. Dessverre tviler jeg p at miljbevegelsen g inn for bygge mer vei, selv om det er det mest miljvennlige alternativet for Oslo.

Nr det er sagt s br vi kunne forvente at man som politiker skal kunne presentere forslag til lsninger p de problemene vi str overfor, slik jeg gjr her. Jeg mener at dette egentlig bare er enda en fiskalavgift med milj som skalkeskjul. Det skaper i beste fall bare et nytt problem for de som likevel m utfre jobben sin i Oslo sentrum. Byrdet innfrer igjen nye komplikasjoner og avgifter p ndvendige tjenester og friheter. Jeg synes det kan virke som om politikerne enten i liten grad har innsyn i hvordan hjulene i samfunnet gr rundt, eller velger ignorere det. Begge deler er skremmende.

Jeg antar at hensikten er en adferdsendring. Men de som vil fortsette jobbe i Oslo sentrum og som ikke har rd\lyst til bytte til den teknologien som er avgiftsfri, vil finne mter jobbe rundt avgiften p. De som bytter er ndt til stole p at byrdet ikke legger avgifter p eller skaper andre komplikasjoner for den nye bilen, i bilens levetid. Og det kan de vel neppe.

Jeg tror absolutt at intensjonen er god. Men som i s mange av tiltakene byrdet innfrer virker det som om ideologien gr foran konsekvensanalysen nr det er snakk om miljtiltak. Hadde man gjennomfrt de to forslagene jeg legger frem ville nok den forurensningen som de nye og eksisterende bilene produserer vrt til leve med, bde nr det gjelder varelevering og persontransport.

MDG er en farlig og demagogisk organisasjon med stor innflytelse i norsk rd presse.

Og Lan Maries samboer Eivind Trdal fremstr som rene sjefsdemagog og storinkvisator - han er en meningsautomat som M kommentere alt og alle og er ndels ufin og frekk mot sine meningsmotstandere.

Han angriper, mobber og hetser alle som kritiserer hans samboer og alle som er uenig med han og henne. Alt fra gamle skihelter til den eneste som str opp Kjetil Rolness som vger si ham imot.

Slik vil vi ikke ha det.

Flott or Klimapartiet Dei Grne (KDG)! At det verte mykje dyrare be bu og handla i denna ofslege Oslobygda lyt berre vre positivt, sann. Dei som bur der saknar nemlegen hugleik i bndene, dei ynskjer ikkje meir importvern og hgare subsidiar, men varg, det ynskjer dei! Difor gjer KDG det heilt rett i gjere det so dyrt som mogeleg fengje varar t landhandlaren deira og forbode kyra dei flslege privatbilane deira inn i sentrum, slik at dei lyt fara t periferien istaden. Elles skjner eg ikkje kvisleisen det lyt vre mogeleg heite Kjell Magne og ikkje ha dei same meiningane som sjlvaste St. Kjell Magne og Verdikommisjonen hass'. Jau!

Hun mistet all kredibilitet da hun var p TV for diskutere et bilfritt Oslo og at alle skulle sykle eller g. Selv tok hun taxi de f hundre meterne hjem. Det er langt mellom liv og lre, og ikke minst er hun der som de fleste andre; - gjr som jeg sier, ikke som jeg gjr. Men Oslo fr som fortjent som kunne velge henne og den stormannsgale (som ville hete) byregjeringslederen - han bruker sorte bilen med privatsjfr bde i jobb og privat.

PS, og hva med rdhusgarasjen som de bygger for seg selv mens ingen andre skal kjre i Oslo? Stor vits hele gjengen, men forundrer meg ikke om de blir gjenvalgt 😀

Det er et faktum at transport m vi ha, men med minst mulig forurensning. En fr g et lite stykke eller sykle om det er mulig, men vi m nok over p elektrisk eller hydrogendrift. Slike systemer blir stadig billigere og vi har begynnt bygge ut, men det m satses mer. Hydrogen kunne vi produsert med den billige strmmen de klager over n om dagen, og lagret gassen til senere. Slike biler er p markedet, men er litt kostbare. Vi m gjre det som er effektivt og lnnsomt uten at for mange blir skadelidende. Frst kan vi luke vekk gamle forurensende biler. s kan folk vurdere jobbe hjemmefra p data isteden for pendle. Jeg tror at en m begynne se p organiseringen av byen p en ny mte for redusere trafikken. Den undige trafikken i s tilfelle. Landtilkobling for skip vil helt sikkert bedre forholdene, og tungtrafikken br ledes utenom byen om det er mulig. Mange sm tiltak kan virke positivt, men gulrtter m til. Ikke bare pisk.

Mange elbileiere har allerede problemer med tilgangen p ladestrm. Dette problemet vil eskalere i takt med stadig flere elbiler i storbyer. Det m satses adskillig mer p landsomfattende og billige ladepunkter /stasjoner fr elbilbruken i Norge blir et godt alternativ til biler som bruker fossilt drivstoff.

Moderne bilmotorer blir sterkere og mer effektive, de er ogs mer miljvennlige og krever stadig mindre drivstoff. Det blir derfor helt feil avskrive fremtidens fossile og hyteknologiske motorer som lover s mye godt og positivt for fremtidens milj.

Hydrogen som drivstoff til personbiler er enda ikke blitt en verdens-hit og ser heller ikke ut til bli det i fremtiden. Hvorfor? Ganske enkelt fordi hydrogen blir for teknisk komplisert, krever for mye vekt og blir for kostbart satse p for fremtidens personbilkjpere.

Hydrogen som drivstoff er selvflgelig et meget miljvennlig alternativ, men som egner seg best til store tyngre og kostbare fremdriftssystemer som busser, lastebiler og anleggs-maskiner, eller til tog, skip og store bter.

Mange elbileiere har allerede problemer med tilgangen p ladestrm. Dette problemet vil eskalere i takt med stadig flere elbiler i storbyer. Det m satses adskillig mer p landsomfattende og billige ladepunkter /stasjoner fr elbilbruken i Norge blir et godt alternativ til biler som bruker fossilt drivstoff.

Moderne bilmotorer blir sterkere og mer effektive, de er ogs mer miljvennlige og krever stadig mindre drivstoff. Det blir derfor helt feil avskrive fremtidens fossile og hyteknologiske motorer som lover s mye godt og positivt for fremtidens milj.

Hydrogen som drivstoff til personbiler er enda ikke blitt en verdens-hit og ser heller ikke ut til bli det i fremtiden. Hvorfor? Ganske enkelt fordi hydrogen blir for teknisk komplisert, krever for mye vekt og blir for kostbart satse p for fremtidens personbilkjpere.

Hydrogen som drivstoff er allikevel et meget miljvennlig alternativ som egner seg best til store og kostbare fremdriftssystemer som busser, lastebiler og anleggs-maskiner, eller til tog, skip og store bter.

Det er alltid humor lese freppere klage over at AP gjr hva som helst for ha makt.

Hipphipphurra

Hipphipphurra

Bare ikke forsk legge de ekstra utgiftene p varer i resten av landet. Nringsdrivende i Oslo fr ke prisene der til sine kunder for kompensere for den oslo'ske lastebilavgiften. Det blir dyr mat ,gitt. Ikea ligger vel snn til at de ikke behver ke mbelprisene, s dette blir bra. Men fortvil ikke; nr MDG er ferdig med sitt, kan alle dyrke egen mat p de nye krene i hovedstaden( alle veier gjres om til klkre og snt) . Hest og kjerre og klker og egne poteter. Snn gjorde de i gamle dager ogs.

Skriv en ny kommentar