hits

MDG delegger velferden

Ideologisk basert hat mot forbruk og privatbilisme er kjernen i Miljpartiet de Grnnes ideologi. Gjennomfring av politikken vil rasere velferden uten hjelpe miljet.

MDGs stortingsrepresentant Rasmus Hansson


Antiforbruk er kjernen
Nr vi skal forst hvorfor et parti mener det det mener, er det alltid nyttig se litt nrmere p de ledende personene i partiet og hvor de kommer ifra. S ogs for MDG. Det er ingen hemmelighet at MDG har sitt opphav i kretsen rundt organisasjonen Fremtiden i Vre Hender (FiVH). Dette ser vi ogs p stortingslistene. I Hordaland stiller tidligere leder i FiVH Arild Hermstad som frstekandidat. Leder i FiVH, Anja Bakken Riise, kom rett fra stilling som byrdssekretr for MDGs miljbyrd Lan Marie Nguyen Berg i Oslo.

FiVH er ingen vanlig miljorganisasjon. Hos FiVH er det ikke primrt miljvern, men bekjempelse av forbruk som str i fokus. Eller som det heter p organisasjonens hjemmeside: Vi arbeider for etisk forsvarlig og miljvennlig forbruk

Ser vi p MDGs program, fremgr det klart at partiet nsker redusert forbruk. I prinsipprogrammet kan vi lese: Dagens konomi bygger p forholdet mellom produksjon og forbruk, drevet av nske om materialistisk velstand. Vi nsker en systemendring der menneskets grunnleggende behov er utgangspunkt for konomien. Ved se forbruk og produksjon som felles systemer kan vi lettere redusere det totale forbruket og effektivisere ressursbruken i hele produktets livslp.

Ser vi hva MDG og FiVH str for, er det alts antiforbruk som er kjernen hos dem begge. Nye teknologiske lsninger for lse miljproblemene kommer i beste fall i annen rekke.

Hatet mot privatbilismen
I bilpolitikken blir MDGs bekjempelse av forbruk srlig tydelig. Partiet vil forby biler i sentrum av byer, stoppe bygging av nye riksveier og ellers motarbeide bilbruk mest mulig. Ogs bruk av nullutslippsbiler. Det ser vi i Oslo der partiet har politisk makt.

Miljpartiet de Grnne viser i praktisk politikk at de ogs vil bekjempe elbilene

I stedet er det sykkel partiet vil satse p. Helst elsykkel. I Oslo sponser byrdet latterlige elvaresykler, akkurat som det skulle erstatte familiers bruk for bil. Vilje til bygge ut lademuligheter for elbiler finnes bare i partiprogrammet, ikke i praktisk politikk. Leder i Norsk Elbilforening, Christina Bu, har tidligere uttalt her p bloggen at i Oslo er situasjonen n s ille at elbileiere m selge bilene sine igjen fordi de ikke fr ladet dem. S da blir det heller dieselbil da.

Miljaktivister omtales av og til som vannmeloner. Grnne utenp og kommunistrde inni. Slik er det ogs med MDG, selv om partiet hevder vre blokkuavhengig. Privatbilismens individuelle karakter har alltid frontkollidert med sosialismens kollektivistiske tankegods. Det er der MDGs bilhat kommer fra.

Vi vet hva forbrukssvikt frer til
Forbruk er helt avgjrende for opprettholde aktivitet, arbeidsplasser og velferd. Det har vrt erkjennelsen hos de aller fleste konomer siden mellomkrigstiden, da konomisk nedgang p starten av 1930-rene kastet verden ut i dyp krise. Siden den gang har stimulanse av forbruk og investeringer vrt sentral del av konomisk politikk for opprettholde konomisk aktivitet og arbeidsplasser i de fleste land. Denne konomiske retningen, som alts er dominerende, kalles keynesianisme etter den britiske konomen John Maynard Keynes.

I nyere tid har vi ftt demonstrert konsekvensene av forbruksnedgang under finanskrisen i 2008. I ukene og mnedene etter at investeringsbanken Lehman Brothers gikk konkurs i 15. september 2008, kollapset investeringer og forbruk. Konsekvensen ble at mange millioner mennesker de pflgende mnedene ble kastet ut i arbeidsledighet.

Etter konkursen i investeringsbanken Lehman Brothers i 2008 fikk vi sett virkningene av forbruksfall. Mange millioner mennesker ble arbeidsledige

Hsten 2008 ble forurensning redusert for en periode. Verdens oljeforbruk falt med ca. 5%. Det var det ikke s mange som la merke til. Av de som la merke til det, var det enda frre som brydde seg. De dramatiske konsekvensene forbrukssvikt fikk p menneskers liv overskygget miljvirkningene fullstendig. Etter finanskrisen har myndigheter og sentralbanker i mange land vrt nrmest desperate etter gjennomfre tiltak for opprettholde forbruk.

Hva forbruksfall frer til, skjnner ikke MDG noe av. Partiet skjnner ingenting av hvordan konomien fungerer heller.

MDG er ikke brekraftig
Den eneste brekraftige mten for bekjempe miljproblemer er ny teknologi. I dag finnes det allerede mye nullutslippsteknologi som vil lse utslippsproblemene. Men da m det vises vilje til ta den i bruk. Bde batterier og hydrogenteknologi kan erstatte bruk av forurensende olje og gass. For f fart p det, m myndighetene g foran. Det har s langt ikke skjedd der MDG har politisk makt.

Forbruksbekjempelse vil bare fre til arbeidsledighet og tap av velferd. Ny teknologi gir brekraftig vekst. Det burde vre innlysende hvilken fot et fremtidsrettet miljparti br st p. Manglende satsning p fremtidsrettede teknologiske lsninger vil fre til at gammel forurensende teknologi vil fortsette bli brukt samtidig som folk fr det trangere. Velferden taper uten at miljet vinner.

Det er trist at vi har et s lite fremtidsrettet miljparti som MDG. Partiet mangler rett og slett brekraft.

34 kommentarer

Nei, MDG har selvsagt rett og Kjell Magnus Kristus tar feil. Ingen miljproblemer, og i hvert fall ingen klimaproblemer, kan lses med teknologi. All erfaring viser at kt teknologi bare har frt med seg flere utslipp og mer forurensning, og det er ingen grunn til forvente at det vil endre seg. Lsningen er istedet dramatisk lavere forbruk, det m helt ned p u-landsniv. Og siden det ikke kan gjennomfres frivillig er det pisken som m frem. Forbud og pbud, og til nd avgifter s fremt disse er hye nok. Derfor m privatbilen forbys, og det utgjr ingen forskjell om den er elektrisk. Ogs el-biler tar opp plass, og den plassen trengs i et levende byrom til lekende barn og syklister p trening. Samtidig er det ogs andre tiltak som m til for redde verden, f.eks. totalforbud mot flyreiser og pbud om veganisme, MDG har planene klare for disse ogs skal vi se. Naturligvis m det visse unntak til for politikere, grunnet deres i srklasse samfunnsviktige oppgaver, s det m vi bare akseptere. Derfor er det ingen grunn til klandre Rasmus nr han haster avgrde i sin SUV eller Lan's bruk av dieseltaxi nr du m ta sykkeltaxi, husk at det er til samfunnets beste.

Ja, eg synst argumentane te Blome-Ole sette forfattaren skikkelegt p plass, eg, vettu. Og rsaka te det er enkel: For dei s ska utvikla teknologien e det barra auka pengestraum s e motivasjonen, og s alle serise konomar vett og har visst heilt sia den moderne konomien sin far Marx, s e pengestraum samfunnsskadelegt p alle mtar og eit symptom p dekadensen i vestleg kapitalisme. S teknologien klara'kje skapa mindre utslepp av klimagassar, og kapitalistiske oppfinnarar og entreprenrar gjer barra meir skade p klimaet g, av di dei st auka forbruk s grunnlag for auka pengestraum og rikdom for dei sjl. Det har FIVH visst i alle r, og der har dei hatt ei samla venstreaktivistisk rrsle med seg. S alle m, samen med Blome-Ole og meg, hylla vassmelona MDG for at ho ikkje barra e grn p utsi, men lika raud s Marx og Lenin p innsi g, det e'kje barra lurt det e kjempelurt.

Og la meg f legga tel at dem arbe'splassa som forsvinner nr dem redduserer forbruket, dem ha'kke vi no' bruk for allikkavl. Istedet kan dem som mister jobba sine f oppretta nye jobber i offentlig addministrasjon, dem jobba er allikkavl mer millj- og klimavennlige for dem forutsetter ikke no'n kning i det privvate forbruket. At dem forutsetter kning i det offentlige forbruket istedet ska'rru bare drita i, for det 'kke det forbruket som skaper probblemer for millj og klima. Det er'e ihverfa'kke no'n pollitikera som har sagt s da kan det ikke vrra tilfelle.

Disse MDG-politikerne har mye strre forbruk enn meg. Veldig mye strre...

Roger Johansen

Roger Johansen

I Oslo er MDG s fanatiske at de leier inn hundrevis av diesel-lastebiler for kjre bysykler opp igjen fra byen. Bysyklene benyttes stort sett av folk som ellers ville reist kollektivt for komme frem dit de skal.

S MDG sin politikk er alts flytte folk fra kollektivt over til sykler som plasseres ut av en armada med diesel-biler. Snakk om goddagmannkseskaft og molbo-politikk!

MDG er tidenes latterligste og mest livsfjerne parti. De minner om en slags forvirret Amish -sekt, helt frakoblet verden og virkeligheten. Man m vre bortimot hjernedd for stemme p disse fjolsene.

Roger Johansen - bysykkelordningen ble vel innfrt under de blydes styre.

MGD er et prestisjeprosjekt for AP og venstresiden. Flger de lovene de innfrer selv?

Rasmus Hanson er ikke bedre enn oss andre selv om han styrer et parti som vil at vanlige skal tilbake til steinalderen

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/kommunevalget-2015/miljoe-rasmus-mente-det-hadde-vaert-flaut-aa-kjoere-suv-saa-kjoepte-han-en/a/23546040/

Partier som MDG er farlige. De tiltrekker seg mennesker som tenker kollektivt og som har en forakt for det individuelle.

De virker milde i sitt ytrykk og proklamerer hyt sin viten om det som er best for alle og alt.

Gir du snne fanatikere for mye makt er veien kort fra gulrot til pisk.

Dumme folk er farlige.

Kjell- Magne treffer s det svir - miljbevegelsen har fra starten av brukt biologer som referanser. Og det er ikke noe galt i det - bortsatt fra at ny teknologi grenser til alle de andre fagene som kjemi - industriell teknologi osv. Det er i disse fagene man finner lsningene p problemene med forurensning, klima og milj. Ingen av disse tre trenger ndvendigvis vre sammenfallende. Eksempel Klima og milj.

Biologene, metrologiene har en ting til felles. De kan beskrive at klima eller miljet er i ubalanse. Men har ingen svar p hva som er lsningene utenom stoppe all aktivitet.

Konsekvensene av en slik handling er katastrofal for velferd og menneskeheten totalt.

Lsningene p metrologene og biologenes problemstilling er det kjemikerne og ingenirene som sitter p.

Men nr de som beskriver sykdommen ogs str p at de ogs har svaret fr vi politikere med lsninger som er helt forkastelig.

Det verste i denne situasjonen er at begge sider har rett. men de klarer ikke forene seg i lsninger som er brekraftig.

Et konservativt menneske er et menneske som tror ingenting m gjres for frste gang. Det samme konservative menneske applauderer den framtidsretta radikale, 100 r etter dennes dd. Snn har det alltid vrt og snn vil det bli. Gratulerer Mdg, med kringen som Europas miljhovedstad. Om 100 r vil de konservative takke dere ;)

Problemet med MDG er at det ikke er et politisk parti. De har ikke et program, de har kun en agenda.

Jeg er litt uenig i at de er kommunister/sosialister, men de henger seg seg p ytre venstre for det er der de kan f sttte. Politisk sett er de i ingenmannsland.

Teknisk sett er det heller ikke et miljparti. Det er s mange hull i argumentasjonen at de reelt taler sin egen sak imot.

De vil faktisk at vi ikke skal utvikle oss. De vil tilbake i tid. Da engene var grnne og de fleste fattige. Noen konsekvensutredelse av hva en slik retardasjon vil koste samfunnet, har de ikke.

Heldigvis begynner det politiske Norge overstyre dette forsksprosjektet til byrdet i Oslo. Jeg er redd hele hovedstaden kunne ha gtt rett til helvete om ikke noen tok ansvar.

Jeg er ikke imot et grnt parti, men da br det vre tuftet p politiske fringer og dertil ha ansvarlige konomiske strategier.

Strategien til Ap. om gjre MDG pariet til he-he partiet ser ut til virke.

"Forbruk er helt avgjrende for opprettholde aktivitet, arbeidsplasser og velferd." Et konomisk mantra man br kunne vre kritisk til. kjpe bil p forbruksln for lse styret og kjre i ring p en parkeringsplass vil stimulere konomien, opprettholde aktivitet, arbeidsplasser og velferd; men det m g an tenke lenger enn det. redusere undvendig forbruk vil frigjre ressurser til nyttigere ting. Ellers enig i at det br satses p miljvennlig forbruk og teknologi, ogs til fordel for individuell frihet. Deler flelsen av at MDG skaper en kunstig motsetning der, som forrsaker undvendig stor motstand mot miljvern. Man br vge se for seg en fremtid som bde er miljvennlig og rik p muligheter for den enkelte og samfunnet. Men i politikken er man jo ogs avhenig av resultater p kortere sikt, og da blir det fort kollektivtrafikk og sykkel foran privatbilisme, som ikke fungerer like bra over alt.

MDGs Lan Marie lovet oss at hun skulle g av dersom E18 ble bygget ut.

Hun har ikke gtt av men tok fly til Tyskland for f en "miljpris".

Selv venninnene hennes i media (NRK) br mene noe om slik dobbeltmoral..

Til Henrik Tren. Der ser du hvor lett det er bli en nyttig idiot.

Frste del av kronikken er meget bra.

Men jeg tror det er naivt tenke at mer forbruk, basert p "ren" teknologi, er brekraftig. Miljskadene med ny teknologi ser man frst etter noen tir. tro at massevis av vindmller og solcellepaneler ikke vil pvirke jorda, er like naivt som da folk trodde at fabrikkryk ikke var farlig bare pipene var hye nok. Vi ser ikke skadene av dagens teknologi fr om noen r.

Vi m rett og slett velge: milj eller forbruk. Og da blir det forbruk. Mennesker er skapt/evolusjonert for forbruke. Vi har en iboende trang til til delegge naturen rundt oss for bygge ting vi fler har verdi, f.eks. knuse stein og fange vann for lage sement til en "fin" platting. Litt som et virus som herjer rundt i en lunge eller et re, og endrer miljet der. Jorda er 5 mrd r, og har hatt mennesker som oss i ca 150 000 r. Det tilsvarer en kortvarig forkjlelse.

"I Oslo sponser byrdet latterlige elvaresykler"

En av mange latterlige pstander i et latterlig innlegg. Enhver som har beveget seg utendrs i Oslo kan umulig ha unngtt f med seg hvor populre (el)varesykler har blitt. Det er penbart at mange finner disse svrt nyttige og bruker de ofte. De frer dermed til mindre trafikk og bedre luft i byen.

MDG er et parti for fjoller fra Grnerlkka - som skal redde verden mens de drikker latte p en kaffebar rundt hjrnet.

De har null forstelse for folk i distriktene, som ikke har trikk eller T-bane som gr hvert 10. minutt, eller folk i Nord Norge eller p Vestlandet som ikke kan sykle 5 mil til butikk eller jobb i minus 15 kuldegrader.

Det farligste ved MDG er at de raserer vre arbeidsplasser og at de har kontroll over media.

Olja: tror neppe at hverken ntid eller ettertid vil ha s veldig mye takke Karl Marx, Lenin, Stalin, Hitler, Mao, Pol Pot, Despotene i Korea, Chavez for. Alle erklrte sosialister. Eller Donald for den saks skyld. MDG stiller i samme klasse: ideologisk forblindet og totalt kunnskapsls.

Oljen er faktisk et rent naturprodukt og har vrt brukt av mennesker i 6000 r fr oppfinnelsen av forbrenningsmotoren. Stromtium 90, Liljekonvall og hvit fluesopp er ogs rene naturprodukter.

Bare en relativt liten andel av oljeprodukter gr til motorisert transport. Nr det gjelder partikkelforurensning i vanlige hjem i Oslo antar jeg at en ganske betydelig del skyldes brenning av stearinlys. Mobiltelefonen er vesentlig laget av oljeprodukter. etc.,etc.

Gjenvinning av batterier er energikrevende og dessuten er det ikke p nr nok litium til erstatte forbrenningsmotoren med batteridrift. Hest og kjerre er ingen alternativ: kan ikke sls av og p og forbruker energi nr den ikke er i drift. P slutten av 1800-tallet var verdens storbyer nrmest bokstavlig 'til knes' i hestemkk. og dampmaskiner gikk p kull.

SL: Over 70% av oljen gr til transport. Ikke en liten andel.

https://www.quora.com/How-much-of-the-oil-production-is-consumed-by-cars

N er det mye snakk om kommunesammensling. Oslo br vre unntaket. Her br det bli oppdeling av kommunen. Oslo vest kan eventuelt sl seg sammen med Brum. Oslo st kan sl seg sammen med hvem som helst som vil flge opp politikken til MDG og de rdgrnne.

Spiff: 48% i USA

Aslak Sira har delt denne observasjon for en god tid tilbake. Like aktuelt.

http://www.dagbladet.no/kultur/de-nye-dommedagsprofetene/64613200

Roar Torger Karlsen

Roar Torger Karlsen

Jeg har sagt det i andre medier og sier det igjen: MDG er ikke et ansvarlig politisk parti som forstr proriteringer med konsekvenser. MDG er en enkel og ensrettet miljorganisasjon.

Leif Lislerud

Leif Lislerud

Det gr kanskje ha to tanker i hode p samme tid ??

"Den eneste brekraftige mten for bekjempe miljproblemer er ny teknologi. I dag finnes det allerede mye nullutslippsteknologi som vil lse utslippsproblemene. Men da m det vises vilje til ta den i bruk. Bde batterier og hydrogenteknologi kan erstatte bruk av forurensende olje og gass. For f fart p det, m myndighetene g foran. Det har s langt ikke skjedd der MDG har politisk makt."

Har forfatter selv lest egne selvmotsigelser, eller er det bare jeg som ser dette?

Kan nevne Oslo som nylig eksempel p at byrdet gr foran, (selv om mange kommenthatorer mener det er fryktelig drlig gjre forske friske til lufta litt.) Trondheim har ftt en flott utnyttelse av byen som mange setter pris p ogs.

MNG vil at folk flest ikke skal f lnnsjusteringer, men at det i stedet skal tas ut i kt fritid. Roboter skal jobbe for oss.

Tankegangen er selvflgelig helt feil. Mer automatisering betyr bare lavere priser, lavere marginer og kt forbruk. Vi trenger tvert imot kt produktivitet, ikke mer ferie.

S kan vi sitte der og bli grnne, uten lnnsjusteringer og med importert inflasjon, og bli stadig mer lik Pol Pot-land.

Et innlegg med mer tullball skal en lete lenge etter. Det er p det rene at global oppvarming er ntidens strste problem og det er p det rene at forbrukersamfunnet bidrar til dette problemet i stor grad. Det at en er mer bevisst p hvor mye man forbruker og prver leve miljvennlig er en positiv ting.

Dette var drlig av Kjell-Magne Rystad.

Nr jeg kom til: "I Oslo sponser byrdet latterlige elvaresykler, akkurat som det skulle erstatte familiers bruk for bil", skjnte jeg at Kjell-Magne har et hat mot MDG man for legger merke til.

Dette er desverre, rett og slett drlig journalistikk.

Her motsier Kjell-Magne seg selv.

Han sier: "Bde batterier og hydrogenteknologi kan erstatte bruk av forurensende olje og gass. For f fart p det, m myndighetene g foran. Det har s langt ikke skjedd der MDG har politisk makt"

Hva med de "latterlige elvaresyklene", Kjell-Magne?

Bare bruken av latterlige viser klart hatet du har mot MDG, og du som journalist, burde holdt deg for god for.

Per Inge stmoen

Per Inge stmoen

Man kan si hva man vil om MDG, men kommunister eller sosialister er MDG absolutt ikke.

Skriv en ny kommentar