hits

Sykkelbllene

Vren er her. Like sikkert som lyse kvelder og varme i luften, kommer den evinnelige debatten om konflikten mellom bilister og syklister.

Smalt sykkelfelt inntil kjrebanen: Ingen ideell lsning

Opphetet debatt
Nettavisen har den siste tiden brakt en rekke saker og blogginnlegg om dette temaet. Stort sett med fokus p syklister som ikke overholder trafikkreglene. Noen viser med tydelighet at de ikke aksepterer syklister i trafikkbildet i det hele tatt. Bloggeren Bente Lund representerer i s mte et lavml nr hun med kunnskapslshet og forakt raljerer med syklister som sykler langs veien http://bentelund.blogg.no/1494282174_nr_syklister_blir_et_folkehelseproblem.html

Det er selvsagt den letteste sak i verden latterliggjre spreke menn p sykkel med klare symptomer p 40-rskrise. Men spesielt opplysende for debatten er det ikke. Kanskje det heller hadde vrt nyttig se nrmere p hvorfor mange syklister sykler i kjrebanen sammen med bilene. Noe syklistene faktisk har full rett til. Jeg har selv syklet til jobb daglig i Oslo sentrum de siste 8 rene. Jeg skal her fortelle litt om hvordan dette ser ut fra syklistens ststed.

Hvorfor sykler mange i kjrebanen?
Det enkle svaret er at det er det beste alternativet. Syklister nsker naturligvis, som alle andre trafikanter, komme seg raskt og effektivt frem. Jeg skal forklare hvorfor alternativene ofte er drlige. Det har mye med infrastrukturen gjre, men ogs en god del med hvordan andre trafikanter opptrer. Og her er det ikke bilistene, men faktisk fotgjengerne, som er verst.

Sykkelveier finnes det veldig lite av i Norge. Det har begynt komme noen i de strste byene, men selv p de mest trafikkerte strekningene, er det mye som mangler. Det vi derimot har mye av, er kombinerte gang- og sykkelveier. Det er ikke det samme. Her blir konflikten mellom syklister og fotgjengere ofte s stor, at det er langt bedre sykle i veibanen. I alle fall hvis man skal rekke jobben innen rimelig tid.

Sykkelvei er sjeldent i Norge. Her den beryktede "Tour de Finance" i Oslo

I byene har det de siste rene blitt anlagt ganske smale sykkelfelt i hyre kant av kjrebanen. Heller ikke dette er en god lsning for syklistene. For det frste er disse smale, bare litt over en meter brede. Det gir ikke mye plass til syklisten. Ofte ligger sykkelfeltet helt inn til parkeringsplasser for biler langs gaten. Det utgjr en fare. Jeg har sett for mange bildrer plutselig pne seg, og sykler derfor ikke tett forbi parkerte biler.

Et annet forhold er at tilstanden og freforholdene i sykkelfeltet ofte er langt drligere enn i kjrebanen for bilene. Fartsvinden fra trafikken gjr at alt stv, sand og annet lst som mtte finnes p veien, blser bort fra kjrebanen og over i sykkelfeltet. Mens kjrebanen forblir ganske ren, dannes gjerne et lag av glatt gjrme i sykkelfeltet. Om hsten fylles ofte sykkelfeltene av sleipt lv. Om vinteren er dette enda verre. Mens kjrebanen stort sett er isfri og god sykle p, fylles sykkelfeltet av srpe og issvuller.

Et tredje forhold er at andre trafikanter som skal krysse veien eller svinge ut p den, ikke bryr seg s mye om hverken sykkelfelt eller sykkelveier. Biler overholder vikeplikten for biltrafikken, men stanser ofte frst nr de har fronten ute i sykkelveien eller sykkelfeltet. Fotgjengere tar gjerne et steg ned i sykkelfeltet uten se seg for. Sykler man i det smale sykkelfeltet, er det ogs veldig begrenset mulighet til unnamanver.

Alt dette bidrar til at det ofte er mer attraktivt sykle ute i kjrebanen sammen med bilene, enn i sykkelfelt eller kombinerte gang- og sykkelveier. Ute i kjrebanen fungerer dessuten ting langt bedre. Der er alle trafikantene mer oppmerksomme og trafikkreglene overholdes i langt strre grad.

Bilistene den stygge ulven?
Det er politisk korrekt legge skylden for det meste som er galt p bilistene. En del politikere er veldig ivrige i s mte, ikke minst byrdet i Oslo. Som jeg har skrevet tidligere her p bloggen, s er byrdet i Oslo egentlig ikke s veldig opptatt av milj og klima. De er mest opptatt av bekjempe bilbruk som sdan. http://kjellmagnerystad.blogg.no/1489141683_oslos_klimastrategi_raymond_johansen_og_lan_berg_feiler.html

Jeg for min del vil heller fremheve at de aller fleste bilistene opptrer hensynsfullt overfor syklistene i veien. Og dette har blitt bedre de siste rene. Noen unntak er det selvsagt. Blant unntakene finnes en del yrkessjfrer. Tilrskomne taxisjfrer for eksempel, liker ofte ikke syklister i veien. Det er mitt inntrykk i alle fall.

Fotgjengerne er verst
Min erfaring som syklist er at fotgjengerne er langt verre enn bilistene i trafikken. Mange fotgjengere oppfrer seg som om de har 100% rettigheter og 0% plikter i trafikken. Og da snakker jeg ikke om fotgjengere p fortau og kombinerte gang- og sykkelveier, der syklistene uansett m vike.

Nei, problemet er fotgjengere som vimser seg ut i veibanen eller sykkelveien uten se seg for. Gr p rdt lys uten se seg for. Med stor utbredelse av smarttelefoner, beveger de seg med nesen godt plantet ned i Facebook, Instagram eller jeg vet ikke hva. Med Pokeman Go hysteriet i fjor sommer, ble det enda verre.

Ofte m jeg rope ut til fotgjengere som er p vei ut i gaten eller over veien p rd mann. Uten se seg for. Da snur de seg med et undrende blikk og lurer p hva ropingen er godt for. Ropingen er sikkert irriterende, men hadde jeg ikke gjort det, ville det skjedd ulykker.

Amsterdam og Kbenhavn
I etablerte sykkelbyer som Amsterdam og Kbenhavn fungerer dette helt annerledes. Der er det mange syklister som kommer i stor fart p sykkelveiene. Fotgjengere forventes se seg godt for og holde seg unna. Norske helgeturister i disse byene oppdager svrt fort at det ikke gr an oppfre seg p samme mte som fotgjengerne gjr i Norge.

Og slik m det vre, hvis bruk av sykkel i trafikken skal fungere. Bde i Nederland og Danmark har myndighetene skjnt at det er viktigere skille fotgjengere og syklister, enn det er skille bilister og syklister. Og fotgjengernes ansvar i trafikken er totalt forsmt i Norge.

Bussasfalt
Til slutt litt om sykkelfeller i trafikken. Jeg har allerede vrt innom problemene med sykkelfelt inntil kjrebanen. Utover dette er drlig underlag, sprekker i asfalten, brostein og trikkeskinner potensiell fare for syklister. Her kan myndighetene gjre en god del, uten at det trenger koste all verden.

Spor og langsgende kanter er farlige for syklister. Her ved Oslo Rdhus ble det raskt klart at asfalten ikke tlte vekten av bussene

Et sted jeg alltid er oppmerksom, er p bussholdeplasser. Der bussene stopper, har det en tendens til danne seg dype spor i asfalten. I alle fall er det slik mange steder i Oslo, og sikkert i andre byer ogs. Jeg vil tro at for myk asfaltkvalitet er problemet her. Rett utenfor Oslo Rdhus ble dette s ille, at en del av asfalten raskt mtte erstattes med betong. Langsgende spor og kanter er skummelt for alle som ferdes p to hjul.

Infrastruktur og samarbeid
En god del kan alts gjres med infrastrukturen for bedre syklistenes hverdag og dempe konfliktene mellom trafikkantgruppene. Mye dreier seg ogs om trafikkultur og evne til ta hensyn til hverandre i trafikken. Bde syklister og bilister har med rette ftt en del kritikk her. Men slik jeg ser det, er det faktisk vel s viktig f gjort noe med hvordan fotgjengerne oppfrer seg i trafikken.

25 kommentarer

Dette kan da lses p en mye billigere mte. Vi trenger ikke bygge noen sykkelveier eller sykkelfelt eller noe som helst ekstra. Nei, istedet kan vi omdefinere veiene som sykkelveier, men gi bilene en betinget rett til kjre p dem, i hvert fall inntil videre. Husk at privatbilen tross alt er den strste miljverstingen, for ikke si klimaverstingen, som eksisterer i verden i dag. Heldigvis har byregjeringen i Oslo, takk vre MDG, forsttt dette og tatt de helt ndvendige grep for bli kvitt uvesenet. Gjr vi som velgere n hva som kreves og tenker klima og milj i Stortingsvalget til hsten s srger vi for at MDG kommer i samme posisjon i rikspolitikken som de har lokalt i Oslo i dag. Da vil vi kunne glede oss til et trafikkbilde helt og holdent p sykkelens premisser, all biltrafikk m kjre i sykkelfart og fr vikeplikt for syklistene i alle trafikksituasjoner, enten det er i bygater, p landeveien eller p motorveien som det kanskje fortsatt noe feilaktig vil bli hetende. Ingenting vil kunne redde oss fra klimakatastrofen bedre enn et slikt tiltak, og som en bonus fr vi verdens beste folkehelse i tillegg. Og nr det gjelder fotgjengerne, ja, kanskje de ogs br f vikeplikt for syklistene, men som en kompensasjon m de da gis alle rettigheter og ingen plikter i forhold til bilistene. Det m da vre en lsning alle kan g med p. Fikk du med deg den, Rasmus?

Det er litt trist, men saklige og faktaorienterte blogger som dette kan aldri kunne konkurrere med klikkgenererende dumskap.

EllingKristoffersen

EllingKristoffersen

Korversjon : Syklisten er uskylden selv, fotgjengeren er den egentlige slemme her.

Fakta er derimot at det er penbart for alle og enhver som ferdes i Oslo at syklister har en IKKE-EKSISTERENDE kultur for forholde seg til trafikkregler.

Joda, det finnes hederlige unntak (noe det penbart ikke gjr blandt fotgjengere, der er det 0% og 100% som gjelder), men st i 10 minutt i et trafikkert kryss og observer de 8 av 10 syklister som IKKE har et forhold til trafikkregler i det hele tatt.

Kan vre litt mer saklig enn sitte bak tastaturet for forske omskrive virkeligheten.

Dette innlegget var bra, konkret og uten dilldall.

Runar Andersen

Runar Andersen

Flott innlegg. Sprs vel dog om det nr de den er tiltenkt.

Jeg skulle gjerne ogs hatt et saklig innlegg om bekledning - hvorfor kler en syklister seg som de gjr. Kan vre for synlighet og at de p jobben ikke skal bli berrt av svette.

Ikke at jeg er utelukkende positiv til slik bekledning fordi det kan gi et inntrykk av at man m ha mye utstyr for begynne sykle, samt se teit ut. Men samtidig er de spass utskjelt at de fortjener det.

En ting er sikkert, jeg har aldri vrt skyld i at verken syklister eller bilfrere har kjrt p meg, men som sjfr s hadde jeg i dag drept mange syklister og fotgjengere om jeg skulle forholdt meg til veitrafikkloven.

Runar Andersen:

Syklister kler seg ofte i letrange klr for slippe en god del luftmotstand, som faktiskt er det som bremser ned en syklist mest. Jo fortere man sykler, jo hyere blir luftmotstanden med en logaritmisk kurve. Dette igjen kan bety forskjellen mellom gjennomfre en 25 mils tur, eller sitte igjen p autovernet og vente p skyss fordi man har konket ut totalt. Ja det er faktiskt mye spare p det kle seg i "kondomdrakt". Dette er funkjsonsklr og ikke noe de aller fleste drar p seg for tro at de "er noe"

Kristoffer hansen

Kristoffer hansen

Det er ingenting i veier hverken med bilistene eller fotgjengere, problemet er utelukkende dere syklister, svette middelaldrende menn i overgangsalderen og kondomdress som fr selv den mest homofile person til se ut som verdensmesteren i MMA !

Sykkelbllene tar ingen hensyn til verken fotgjengere eller bilister - veiene er til for dem og hvorfor skal de bruke sykkelstier som har kostet oss millioner av kroner?

Og fotgjengere gr rett ut i gangfeltet med nesa i mobilen eller retelefonene p - siden de er opplrt til at de har retten p sin side.

Og kvinner/jenter er verst - de kan knapt g ti meter uten sjekke Facebook eller skravle i mobiltelefonen.

Det er de vanvittige reglene om vikeplikt nr en sykler p gang- og sykkelvei som gjr at en br sykle ute i kjrebanen.

Steffan Kvilhaug Kinn

Steffan Kvilhaug Kinn

Bilister synes syklister er like irriterende som syklister synes fotgjengere er irriterende.

Men om du blir sint for noe slikt s er det deg selv det er noe galt med. Aksepter at du ikke kan f i pose og sekk nr det gjelder kombinert treningskt og transport.

G p treningssenter.

Thomas Diseth

Thomas Diseth

Av ulike rsaker m jeg kjre en del bil i byen, og det som jeg er aller mest redd for er IKKE syklister. Det er fotgjengere. Det er som bloggforfatter ppeker en utbredt holdning blant fotgjengere at de har 100% rett, til enhver tid. Med musikk p ret eller med nesa i smarttelefonen ser de seg verken til hyre eller venstre, men spaserer rett ut i veibanen (fotgjengerfelt eller ikke). Aller vrst er det i hstmrket etter nedbr. Jeg har drevet mye velseskjring med barna, og det jeg oftest prenter p er: se opp for fotgjengere. Du vet aldri hva de finner p. Det er mange tullinger i trafikken. Bilfrere, syklister og fotgjengere. Bilfrere og syklister er stort sett forutsigbare, men de sener renes utvikling blant fotgjengere viser at de er blitt totalt uforutsigbare. Det er en skremmende utvikling. Da ungene var sm innprentet jeg: du ser bilen, men det er ikke sikkert at bilfreren ser deg. Det er naturligvis relevant for syklister ogs. Det er duster overalt, ogs blant bilister. Dessverre.

Thomas Diseth

Thomas Diseth

Av ulike rsaker m jeg kjre en del bil i byen, og det som jeg er aller mest redd for er IKKE syklister. Det er fotgjengere. Det er som bloggforfatter ppeker en utbredt holdning blant fotgjengere at de har 100% rett, til enhver tid. Med musikk p ret eller med nesa i smarttelefonen ser de seg verken til hyre eller venstre, men spaserer rett ut i veibanen (fotgjengerfelt eller ikke). Aller vrst er det i hstmrket etter nedbr. Jeg har drevet mye velseskjring med barna, og det jeg oftest prenter p er: se opp for fotgjengere. Du vet aldri hva de finner p. Det er mange tullinger i trafikken. Bilfrere, syklister og fotgjengere. Bilfrere og syklister er stort sett forutsigbare, men de sener renes utvikling blant fotgjengere viser at de er blitt totalt uforutsigbare. Det er en skremmende utvikling. Da ungene var sm innprentet jeg: du ser bilen, men det er ikke sikkert at bilfreren ser deg.

Mange gode argumenter, men noks vanlig fra den grden, lite med selvkritikk og legger s og si all skyld p andre. For den som observerer syklistene s er det ikke mye respekt for trafikkreglene de innehar. Selvflgelig gjelder det ikke alle da det er noen hederlige unntak.

Morten Kollstrm

Morten Kollstrm

Jada vi fotgjengere er verst. Spesielt nr vi gr og aner fred og ingen fare p fortauet, gjerne med nesa nedgravd i mobiltelefonen, og det renner p med syklister fra alle kanter. P fortauet. I full fart.

Til bloggforfatter: "Min erfaring som syklist er at fotgjengerne er langt verre enn bilistene i trafikken. Mange fotgjengere oppfrer seg som om de har 100% rettigheter og 0% plikter i trafikken. Og da snakker jeg ikke om fotgjengere p fortau og kombinerte gang- og sykkelveier, der syklistene uansett m vike."

Problemet er av mange av syklistene ikke viker p fortau. Hvilken verden lever du egentlig i?

Til Thomas Diseth: "Bilfrere og syklister er stort sett forutsigbare"

Du lever tydeligvis i den samme virkeligheten som bloggforfatteren. Prv deg som fotgjenger et par dager kanskje? Et hett tips er g Parkveien i rushtiden.

Sykkeldebatten er en metadebatt som holdes i live av personer med trang til skrive med caps lock og ekstreme holdninger. I alle andre debatter kalles slike personer troll. I sykkeldebatten har de derimot opphyet status og fremstr som meningsbrere der de heies frem av sine likesinnede.

Idioter finner man i alle samfunnslag, og ogs i alle trafikkgrupper. Agressiviteten enkelte utviser i trafikken er interessant, og minner ikke s rent lite om hvordan folk oppfrer seg p nettet. Kombinasjonen av disse blir selvflgelig utlelig. Nr to handlevogner mtes p en trang plass i butikken, er normalt begge parter behjelpelige og hflige. I trafikken skjer det langt oftere at begge vil hevde sin rett.

Jeg kjenner personer som hisser seg opp over EL-biler som suser forbi i kollektivfeltet mens de selv stamper i k. Nr de ikke str i k, hisser de seg like mye opp over at den samme saktekjrende EL-bilen ikke ligger i kollektivfeltet, men er til hinder. Fellesnevneren er at man hisser seg opp fordi en selv ikke kommer fort nok frem, og det er selvflgelig alltid den andre parten som har skylden.

Jeg synes denne bloggen har tatt med seg mange av poengene i sykkeldebatten, men fokusere p fotgjengere blir feil. Men det faktum at fotgjengere er irrasjonelle og ikke kan kombineres med sykler i hy fart, gjr at sykler og biler m sameksistere i trafikkbildet. Og s fr man se p infrastruktur, regler og holdninger for dette til fungere.

Roar Gustavsen

Roar Gustavsen

Et meget bra og konstruktivt innlegg, uten den belrende og moraliserende tonen man s altfor ofte stter p.

Syklister, fotgjengere og bilister..

Syklister, fotgjengere og bilister..

Sjeldent bra og innsiktsfult innlegg av bloggforfatter. Etter min mening den beste og mest balanserte beskrivelsen av "krigen" mellom de ulike trafikkantene.

Spesielt viktig ansvarliggjre alle trafikkanter, uansett hvilken gruppe trafikant de tilhrer.

Myke veifarende br, etter min mening, vre bevisst at de vil tape ethvert sammenstt med biler, busser, trikker, etc. Vre oppmerksomme og konsentrerte og ta sine forholdsregler.

Hvem som har retten p sin side er uinteressant hvis fotgjengeren/syklisten havner p likhuset etter trafikkulykken.

Bilfrere kunne med fordel prve seg som myk trafikkant og med det f opp respekten for utfordringene som fotgjengere og syklister opplever.

president duden

president duden

Syklistene er de strste tullingene som finnes i Norge.

Det er alltid syklistene som lager brk og faenskap p vegen og viser at de har tilnrmet lik null i sosial intelligens. Samarbeid er et ukjent begrep nr en er syklist. Hvorfor syklister oppfrer seg som drittsekker? Det er fordi de er idioter rett og slett.

Syklistene m f krav om ta sertifikat for sykkel som m vre like omfattende som bilsertifikat. Man kan ikke slipp folk som er blottet for kunnskap og holdninger ut i traffikken

MM. Det er mange, og ganske mange bilister ogs, som er totalt blottet for kunnskap og holdninger i trafikken. La meg nevne ruskjring, bruk av mobil, Surfing p nett, parkering der det passer, kjre i feil retning p motorveien, fravr av blinklys.I tillegg til det s er det mange som rkjrer i byggefelt og forbi skoler.

Ja men det er ingen grunn til at sykkelistene ikke skal lre noen ting om traffikkregler og alt det som hrer med

Nr er det 17.mai?

Jeg sykler til jobb, men er like irritert som alle andre p syklister som bruker veibanen nr det finnes sykkelfelt. Jeg sykler kun i veibanen nr det er helt ndvendig.

Ja, veibanen er mer effektiv, men man m veie egne fordeler opp mot ulempene man skaper for andre. Der jeg kommer fra er det i realiteten f fotgjengere i gang- og sykkelveien. Man m bare slakke ned nr man paserer dem. Snn er det bare.

Jeg synes argumentene i innlegget er oppkonstruerte. Litt lv i sykkelfeltet er ikke noe stort problem for folk som sykler p stier i skogen.

Det er mange sosemikler blant fotgjengere. Det er n en ting at de skjener ut i veien der det ikke er fotgjengerfelt, men det rare er at noen ikke ser seg for i det hele tatt!

Skriv en ny kommentar