hits

Tullete taxfree-vedtak fra Ap

Arbeiderpartiets landsmte gikk lrdag 22.4. inn for at Vinmonopolet skal overta taxfreesalg. Det ferske landsmtevedtaket kan true norsk alkoholpolitikk

Ap-landsmtet nsker at Vinmonopolet skal overta taxfree-salget

Ap-landsmtets vedtak
Arbeiderpartiet landsmte besluttet vurdere om Vinmonopolet skal overta taxfree-salget p norske flyplasser etter at dagens kontrakter gr ut. Dette er et vedtak som kan true sentrale deler av norsk alkoholpolitikk. Vedtaket synes svrt svakt begrunnet. Mulige konsekvenser virker det ikke som Jonas & Co har tenkt p.

Bakgrunnen for vedtaket synes vre en stigende misnye fra avholdsfolket over kning i taxfree-salget de siste rene. I tillegg har en del miljaktivister hengt seg p med pstander om at taxfree-salget gir kt flytrafikk og dermed skader miljet. Endelig s ligger nok Arbeiderpartiets sedvanlige privatallergi bak dette vedtaket. Under dekke av alkoholpolitiske argumenter, s skal visstnok taxfree bli s mye mindre farlig, bare det skjer i statlig regi.

Deilig i Danmark
Nr man hrer avholdsfolket, fr man inntrykk av at Vinmonopolet er ekstremt viktig for at det norske folk ikke skal drukne i alkoholmisbruk. Ser vi p anerkjent statistikk fra Verdens Helseorganisasjon, WHO, kan vi fastsl at dette rett og slett ikke stemmer. Norge har Europas strengeste alkoholpolitikk, men hyppigheten av alkoholavhengighet og misbruk er likevel hyere i Norge enn gjennomsnittet i Europa.

% av befolkning 15 r +

Norge

Danmark

Europa

Alkoholavhengighet

4,9

2,9

4,0

Problematisk alkoholbruk

8,1

5,5

7,5

Kilde: WHO Global Alcohol Report 2014

Sammenligner vi med vrt naboland Danmark, s er tallenes tale enda tydeligere. I flge WHO er det hele 4,9% av befolkningen i Norge som lider av alkoholavhengighet. I liberale Danmark, med en langt mindre restriktiv alkoholpolitikk enn Norge, er tilsvarende tall 2,9%. Alts bare rundt 60% av hyppigheten i Norge.

Tilsvarende tendens fr vi nr vi inkluderer annen problematisk alkoholbruk i tallene, omtalt som Alcohol use disorders i WHOs statistikk.

Svakt begrunnet politikk
Ser vi p de alvorligste flgene av alkohol, alkoholavhengighet og misbruk, begrunner ikke fakta en restriktiv politikk. Halmstret tilhengerne av streng alkoholpolitikk muligens kan ta tak i, er at alkoholrelaterte sykdommer i Norge er lavere enn ellers i Europa. Det er naturlig fordi alkoholkonsumet er lavere.

Dette kan likevel ikke begrunne en veldig streng alkoholpolitikk. rsaken til det er at alkoholrelaterte sykdommer ikke kan sies skille seg srlig fra andre livsstilsykdommer. Kraftig overvekt og mangel p fysisk aktivitet er minst like farlig for helsen som ta seg et glass vin i ny og ne. Dessuten er sykdom noe som gr utover helsen til brukeren selv, og kan derfor i liten grad begrunne en restriktiv politikk.

ES-avtalen gir begrensninger for norsk alkoholpolitikk
Det norske vinmonopolet er problematisk i forhold til ES-avtalen. I forbindelse med inntreden i ES i 1994, ble Norge tvunget til gjre store endringer i vinmonopolordningen. Da mtte import-, engros- og eksportmonopolet oppgis. Detaljist-monopolet, alts dagens vinmonopolutsalg, fikk Norge med nd og neppe beholde. Men monopol kan bare opprettholdes nr det kan forsvares ut fra hensynet til folkehelse og ikke innebrer skjult diskriminering, konkluderte EU-domstolen i den skalte Franzn-saken i 1997. Lignende konklusjoner har kommet i andre saker opp igjennom rene. Dette er godt beskrevet i rapporten Norsk alkoholpolitikk under ES-avtalen fra 2013, skrevet av Trygve Ugland ved Statens Institutt for Rusmiddelforskning.

Vinmonopolordningen er skrpelig. Den er alts problematisk i forhold til ES-avtalen og tallene viser at den er svrt svakt begrunnet. Ut fra dette er det merkelig at Arbeiderpartiet nsker gjre endringer som vil sette fullt fokus p nettopp det. Jonas Gahr Stre, med sin lange utenrikspolitiske erfaring, burde skjnne bedre enn noen at blande Vinmonopolet inn i taxfree, er et risikoprosjekt.

Vet Ap-landsmtet hvor skrpelig vinmonopolordningen er?

Kan Vinmonopolet falle?
Aktrer som vil bli rammet av en endring i taxfreeordningen har all grunn til protestere. Det har de full anledning til ved klage forholdet inn for EFTAs overvkningsorgan, ESA. Bde vinprodusenter, vinimportrer og taxfreeaktrer br allerede n kontakte skarpskodde advokater p ES-rett, for se hva som kan gjres.

Det er naturligvis umulig sp hva utfallet av en eventuell ESA-klage om taxfree-ordningen kan bli. Det er likevel klart at et mulig utfall er at hele den norske vinmonopolordningen faller. Nr vi ser hvor skrpelig Vinmonopolet er ut fra et alkoholpolitisk perspektiv, er et slikt utfall slett ikke utenkelig. Alternativet er i s tilfelle fritt butikksalg av all alkohol, slik det er i nesten alle andre europeiske land.

Hvis Vinmonopolet skulle ryke, har norske forbrukere all grunn til glede seg. Som jeg tidligere har omtalt i en gjesteblogg p Nettavisen, s gir monopolordningen undvendig dyr vin for vanlige folk. Samtidig deles det merkelig nok ut milde gaver til vininvestorer.

S bare kjr p Jonas! Det er ikke sikkert utfallet av tukle med taxfreeordningen blir som du tror.

 

http://www.who.int/substance_abuse/publications/global_alcohol_report/msb_gsr_2014_2.pdf?ua=1&ua=1

https://www.fhi.no/globalassets/dokumenterfiler/rapporter/sirusrap.7.13.pdf

http://gjest.blogg.no/1486231631_staten_sponser_de_rikeste_med_billig_vin___vinmonopolet_m_avvikles.html

 

36 kommentarer

Det beste hadde hvert om vinmonopolet hadde falt.

Det beste har vrt om taxfree har opphrt. Dem som skal ha disse srordningen er i en stor fare, men innser det ikke selv. Kvitsnippalkoholisme. Har dem ikke rd til kjpe alkoholen sin p vinmonopolet kan dem drikke vann. Det er dei samme som vil ha alkoholen ut i butikkene for dem har behov for alkohol hver dag. Det br bli slutt at staten skal finansiere behandling av alkoholskader og alkoholisme- det m dem finansiere selv eller fra et fond som blir ved salg av alkohol

Norges restrektive holdning til alkohol lager bare et delagt forhold til varer med alkohol. Har bodd og drevet restaurant i Spania i 12 r. Nordmenn og svensker og Finner skilte seg ut med uvettig bruk. Norge kom klart verst ut!

Tenk s mye billigere det vil bli. Ta polprisene idag trekk ut alle avgifter (Taxfree). Det smaker! Noe annet ville vrt ran.

Du tar grundig feil p flere omrder. Norske forbrukere har ingen grunn til glede seg om Vinmonopolet faller. Vin og brennevin vil i de fleste tilfeller bli dyrere.

Det m skilles mellom avanse og avgifter. Vinmonopolet har liten avanse, men avgiftene er skyhye, og vil forbli skyhye med alkoholsalg hos REMA.

Resultatet av et frislipp vil bli mye drligere utvalg og hyere priser p vin med litt kvalitet (mengdeprodusert skvip man kjper for 2 euro flasken i Spania vil muligens bli bittelitt billigere).

Vinmonopolet beregner avanse etter alkoholinnhold, ikke innkjpspris. Derfor er eksempelvis dyre, franske viner billigere i Norge enn i Frankrike.

En skal vre varsom med benytte statistikk ukritisk og spesielt fra land til land. Dette kan vel s gjerne ligge i at terskelen for begrepet overdreven alkoholforbruk er hyere i Danmark enn i Norge.

Jeg pleide ha et hyst problematisk forhold til alkohol, og disse tullete reglene frte til heller til fyll enn hindre det. Det ble nemlig snn at nr jeg skulle handle l s mtte jeg "ta i", for vre sikker p ha nok. Hadde butikkene solgt ut reell pningstid hadde jeg kjpt kun det jeg mente var nok, og heller gtt tilbake hvis jeg bommet.I tillegg har vi jo denne "monsterhandlingen" i Sverige, hvor de har noe mer vettuge priser.

Jeg er i tillegg eks-narkoman (litt av et kupp, hva?), og jeg kan fortelle at det er ingenting som er i nrheten engang av vre s skadelig som alkohol! For meg troner det p toppen av jvelskap sammen med heroin og piller.

S hvorfor vil jeg slippe opp p reglene? Fordi de har stikk motsatt av tenkt effekt!

Helt enig med AP. Hvorfor skal man ha tilgang til billig sprit, tobakk, sjokolade og parfyme bare fordi man har vrt ute og reist? Ingen logikk i det. Bedre tilrettelegge for flere polutsalg i Norge. Er ikke alle som reiser s mye, viktig tenke p dem ogs!

Er det noen som bestiller seg en tur til Spania kun for handle i taxfree'en?

"I tillegg har en del miljaktivister hengt seg p med pstander om at taxfree-salget gir kt flytrafikk og dermed skader miljet."

Og hva blir forskjellen om Vinmonopolet har en butikk p feks Gardemoen som de selger alkohol uten avgifter, forhold til om det er som i dag? Enn kan vel handle kvota si der ogs. Kan hende bare hadde vrt positivt for forbrukeren, strre utvalg og kanskje til og med billigere?

For hvordan kan det vre at en flaske Smirnoff kan vre billigere i butikken p hjrne i Spania enn i taxfree butikken som det skal vre avgifts fritt?

Jon Harald: Hvis du ikke liker se noen handle en billig flaske og noen sigaretter, s tenk deg hvordan du vil lide nr Ola Nordmann fr samme ordninger som Sverige og Danmark? Jeg har varebilen klar til Tyskland tur :)

Tore Andersen

Tore Andersen

Dette skyldes nok i frste rekke APs motvilje mot privat profitt. Det er nok ekstra irriterende at det er et tysk selskap som driver tax-free. Ellers s lever man jo i den tro at s lenge noe drives i statlig regi blir det ingen skadevirkninger. Vi ser jo det samme med pengespill. Det kan til og med staten avertere for p vr reklamefrie statskanal. Dette er jo penlyst dobbeltmoral.

Jeg er helt enig i at dette nok kan bli slutten p vinmonopolet, og jeg er enig i det meste du sier, bortsett fra at monopolet gir dyrere vin. Det meste av sterk alkohol og drlig vin er kanskje dyrere, men god vin er faktisk billigere her i landet.

Alkohol br pnes opp og gjres billigere.

N er brennevinet blitt s dyrt at man nesten ikke har rd til kjpe seg et eneste klesplagg..

Duty-free er distriktspolitikk gjennom Avinor. Avinor har som samfunnsoppdrag opprettholde infrastruktur og beredskap i hele landet, noe som ogs inkluderer at de kan tilrettelegge for nringsliv i distriktene og unng offentlige tjenester p hvert nes i vrt kronglete og lange land (som f.eks. sykehus).

Avinor skal vre selvfinansierende. Gjennom duty-free har man flere midler gjennom Avinor, slik at man har mulighet til investere mer (man fr rett og slett hyere ln). Jeg set at Ap jubler for ny lufthavn i Bod, en satsing som ville vrt umulig for Avinor hvis duty-freeinntektene skulle kanaliseres gjennom Vinmonopolet istedenfor Avinor. Husk at det er bare de store lufthavnene som gr med overskudd, og det egentlig bare er osl som gr med nok overskudd til finansiere distriktslufthavnene.

Gjennom la inntektene kanaliseres gjennom polet fremfor Avinor er vi tilbake til overfring over statsbudsjettet. Man vil ende opp med kt skattlegging (og avgifter) p de f som gr med overskudd, for s fordele ut fra politikernes hode (fremfor brukernes behov). Det er trolig ikke negativt i det regressive alternativet som en Ap-regjering nsker danne. Da kan de fordele og bestemme (og slse gjennom flytte penger til sudsidiering av social justice-prosjekter og utenlandske diktatorer), SP kan kanalisere til sine velgerbastioner. SV vil som vanlig ikke forst hva som foregr, men vil vre enig av prinsipp at staten er best.

Neste valg er et valg for eller mot vestlig sivilisasjon. Den regressive venstresiden, sammen med nasjonalistene og postmodernistisk politisk fake forskning jobber for vestlig sivilisasjons dd.

https://www.nytimes.com/2017/04/21/opinion/the-crisis-of-western-civ.html?mwrsm=Facebook&_r=0

Merkelig denne alkoholpolitikken i Norge. ltelt og forbud mot kjpe l sent p kvelden. Kr.f gikk i sin tid hardt ut mot rusbrus og selvbetjente pol. N er det avholdsfolk og miljaktivister som har skremt Ap. Allikevel har alts Danmark en langt lavere alkoholavhengighet enn i Norge. Norge er vel eneste landet der folk kommer skranglende med sine taxfreeposer med alkohol grunnet alle restriksjoner p salg av alkohol. Smaksprver p vin i en dansk matvarebutikk men ikke en danske se, i Norge ville det vrt ker i butikken.

Her fortsetter AP sin sosiale kontroll av Kari og Ola Nordmann. Nok et omrde der Kari og Ola har et snev av egenkontroll skal n underlegges full kontroll av kommunistene p Youngstorget. I forbindelse med Telenor-Telia fusjons-forsket i 1999 uttalte en svensk minister at Norge er den siste soviet-stat. Vi kan dessverre fastsl at denne soviet-staten p Scandinavias vestkyst lever i beste velgende. Og verre blir det hvis kommunistene i AP og SV igjen overtar roret. Gud forby!

Scott Johansen

Scott Johansen

En utenlandsk nettavis som gjorde en research av den norske styreformen konkluderte med at Norge praktiserer en form for ekstremsosialime som grenser til kommunisme. Vinmonopolet har som alle andre offentlige virksomheter en krav om n fastsatte produksjon- og mltall,hvor et av mltallene er at de skal ha stadig strre omsetning og overskudd.Vinmonopolet p Strmmen storsenter har til og med prvd seg p ha sjokkselgere ved kassene, ikke ulikt taxfree butikker og p danskebtene. Ene og alene for tjene mer penger. Hva har dette med alkoholpolitikk gjre, nr Vinmonopolet bruker de samme metode som de private alkoholtibyderne ?

Det beste er at vi slutter stemme p AP, SV og KRF. Vi m ta vr frihet tilbake! Disse partiene medvirker ikke til det. De nsker full kontroll over vre liv fra vuggen til graven.

Barnehageland

Barnehageland

Hva er det med disse tidlige stengningene av lsalget?

Hverdager kl.20:00

Lrdager kl.18:00

Pskeaften kl.15:00

Jeg tenker barnehage.

Folk som nsker kontrollere andres liv burde diagnostiseres med psykose og sperres inne.

Jeg mener Vinmonopolet br f taxfree salget ! Det vil helt sikkert gi lavere priser i f.t. dagens aktr som tilstadighet hever prisene og reduserer utvalget. Nok et argument for Polet overtar, er bekymringen for tapt salg. N vil de f bde i pose og sekk. Kjempegod ide !!

Hva som skjer med taxfreesalget er jeg ikke s opptatt av, men jeg hper virkelig ikke Vinmonopolet blir borte. De gode rdene man fr fra mange av de flinke ansatte der nr man skal ha en god flaske vin til et kjttstykke eller lignende, vil man aldri f dersom matbutikker og andre skal f selge vin. Vin er dessuten ikke veldig dyrt p polet.

Som vanlig spiller AP p misunnelse. Skattene skal kes for "ta de rike" men resultatet blir at alle fr svi. P samme mte skal taxfree salget delegges, for fri til de som ikke drar noe sted eller de religise tullingene som mener seg innha retten til bestemme over andre.

Fint om du presiserer at det er Actis du nevner nr du skriver avholdsfolket.

Fjern gjerne hele taxfreeordningen, men f samme regler om innfrsel som resten av Europa. Vi formelig inviterer mafian fra st Europa hit. De smugler inn store kvanta med alkohol og sigaretter, og vi bidrar dermed til annen og mer alvorlig kriminalitet. At folk flyr for f kjpt taxfree sprit, er jo ikke tilfelle bare helt dustete. Det blir jo virkelig dyr sprit.😊

Folk tar da bare med seg alkohol, fra det landet de har beskt. Dermed blir det mer vekt transportere med fly. Miljvern i praksis...

Dette er noko av det mest idiotiske eg har sett p trykk p lenge! Omfanget av alkoholrelatert sjukdom og alkoholskader er svrt mye hgre i Danmark enn i Norge. Tapte lever relatert til alkoholinntak er atskilleg hgre i Danmark enn i Norge. Den nordiske modellen med statskontrollert alkoholomsetning er noko politikarar i mange land i EU godt kunne tenkt seg (Frankrike, Spania) men sterke nringslivsinteresser kjempar mot. S lenge ein har tax-free ordninga, er det naturleg at Vinmonopolet overtar denne.

Ei oppfordring til slutt: Les statistikken, kom ikkje med direkte tpelege og usanne pstandar!!

Lurer p hvordan land som f.eks. Tyskland ikke fr en massiv ddsblge forsaket av alkoholkonsum siden de ikke har monopol.

Klassisk norsk proteksjonisme der staten vet best hva folket br ha, siden ingen er glupe nok til bestemme det selv.

Det er et merkelig fenomen at vanlige butikker ikke skal vre i stand til og omsette vin og brennevin p en seris mte. Statelige utsalg er et skandinavisk fenomen med begrenset suksess, avgitene er jo skyhye i Norge uannsett hvem man sammenligner med. Salget burde overlates til private og avgiftene burde ned p dansk niv.

Bjarne Haakon Hansen, AP mulvarpen, har srget for dette vedtaket. Hallelulja

Formynderhelvete er for dem som tror at folk hverken kan eller skal f lov til ta vare p seg selv etter at de er erklrt myndige.

Dessuten er det verdt merke seg at dersom folk faktisk hadde ftt lov til og vist at de kunne ta vare p seg selv, s hadde en hver sosialist vrt totalt overfldig.

Wiskey Famous Grouse : Taxfree kr 179 , - Polet kr 503,- Forskjell p kr 324,- Hva fr man om man legger ned Taxfree ? Alle flyplasser har Taxfree - selv EU ! Er det bedre gi all inntekt til andre land? Eller skal det ansettes 1000 vis av tollere som skal hindre nordmenn p ta med en flaske hjem ?

N vil Arbeiderpartiet at vinmonopolet skal ta salget av taxfreesalget, Arbeiderpartiet er For, Imot, For, Imot, For, Imot, For og n plutselig igjen Imot. Arbeiderpartiet er Vingle og Userist parti folkens.

Disse partiene p stortinget vingler angende Taxfree er Arbeiderpartiet, Hyre, SV og Venstre.

Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa, kan me inkje berre legga ner alt taxfrisalet, snn s KrF e samfunnsengasjerte nok te g inn for? Det hadde vore rett av AP g med sin kollektive tankegong og medkjensle med dei svakaste og den offentlege moral g inn for det, srleg med tanke p at dei g nska regjeringssamarbeid med KrF. D m dei gje lika mykje te dei s dei gjer te MDG i Oslobyrdet, det e sikkert g, det.

Du er midlertidig blokkert fra publisere innlegg. Denne midlertidige blokkeringen varer i 3 dager, og du kan ikke publisere innlegg p Facebook fr blokkeringen er utlpt. Husk at folk som gjentatte ganger publiserer ting som ikke er tillatt p Facebook, kan f kontoene sine deaktivert permanent.

Skriv en ny kommentar