hits

Trines tre tabber

Trine Skei Grande kan koste Norge minst tusen arbeidsplasser og titalls milliarder kroner

Trine Skei Grande og Trine-posen


Den blbl regjeringen har s langt utarbeidet og ftt vedtatt tre statsbudsjett i Stortinget, i tillegg til budsjettet for 2014 som ble fremlagt av den forrige regjeringen. Hver gang har budsjettet blitt endret etter forhandlinger med samarbeidspartiene KrF og Venstre. Hver gang har miljtiltak vrt det vanskeligste punktet bli enige om. Og hver gang er det Venstre som har presset hardt p for f nye miljtiltak inn i budsjettet. Stikkord her er Trine-posen, flyseteavgiften og biodrivstoffskandalen. Ingen av disse tiltakene er vellykkede. Jeg skal g igjennom alle tre.

Trine-posen
For bli enige om statsbudsjettet for 2015, mtte regjeringen godta innfre en avgift p plastposer. Avgiften skulle innbringe vel en milliard kroner rlig. Ingen ville vedkjenne seg opphavet til avgiften, s det ble raskt krangel om hvem som hadde foresltt den. Det viste seg snart at innfring av avgiften ville by p praktiske problemer. Frst ble innfringen utsatt, fr det utp vrparten 2015 ble klart at hele avgiften skulle skrotes. Trine-posen ble alts en gedigen flopp.

Flyseteavgiften
Hsten 2015 var det nye budsjettforhandlinger mellom de fire partiene p borgerlig side. Milj var igjen vanskelig. Denne gangen var det flyseteavgift som mtte til for f budsjettet i havn. I motsetning til plastposeavgiften, s ble flyseteavgiften faktisk innfrt med virkning fra 1. juni 2016.

Flyseteavgiften er upopulr og flyselskapene protesterte kraftig. Mest hylytt var Ryan Air som stod for nesten all passasjertrafikken p Rygge. Ryan Air truet med legge ned flygningene derfra. Etter at avgiften var innfrt, gjorde Ryan Air alvor av trusselen. Flyplassen ble nedlagt i fjor hst, og rundt 1 000 mennesker ble kastet ut i arbeidsledighet. Heller ikke denne gangen var noen av partiene ivrige til ta ren for avgiften. Det er likevel ikke tvil om hvem som presset hardest p for f et nytt miljtiltak inn i budsjettet. Det var igjen Venstre.

Jeg har s langt ikke sett noen tall som tyder p at avgiften har bidratt til redusere flytrafikken. Den fungerer sledes som en ren fiskal avgift. Fremtiden til avgiften er dessuten uviss. Hyre vedtok p landsmtet sist helg g bort fra avgiften.

Biodrivstoffskandalen
De hardeste budsjettforhandlingene mellom de fire borgerlige partiene fant sted hsten 2016. Denne gangen ville ikke Fremskrittspartiet gi noe p bilavgifter, og stod hardt p at den skalte bilpakken ikke skulle rres. FrP fikk gjennomslag for det. For bli enige om budsjettet, mtte regjeringen godta at strre mengder biodrivstoff skal blandes inn i bensin og diesel. Og nok en gang var det Venstre som krevde og fikk gjennomslag for et nytt miljtiltak i budsjettet.

Biodrivstoffsaken har n utviklet seg til bli en stor skandale. For det frste blir dette kostbart ved at drivstoffprisene vil stige. Det vil ramme bilistene, transportnringen og i siste instans ha negative flger for norsk konomi og arbeidsplasser.

Dernest viser det seg at innblanding av biodrivstoff slett ikke vil gavne miljet. Tvert imot kan virkningen p CO2-utslipp faktisk bli negativ, iflge beregninger SSB har gjort. Det meste av dette biodrivstoffet stammer fra palmeolje. Produksjon av palmeolje delegger store arealer regnskog.

P toppen av det hele viser det seg at opp mot en halv million biler ikke tler drivstoffet som bilistene n ptvinges gjennom innblandingen av biodrivstoff. I verste fall kan det fre til fullt motorhavari.

1 000 arbeidsplasser og 25 milliarder kroner
Tapte arbeidsplasser p Rygge flyplass er allerede et faktum. Dette har satt mange mennesker i en vanskelig konomisk situasjon.

Hva Venstres budsjettkrav koster i kroner og re er usikkert, men jeg skal her gjre et anslag. Det er lettest gjre et anslag for bilskadene. Blir det fullt motorhavari, er det en kostbar skade. Det vil variere fra bil til bil, men 50 000 kroner pr. bil er ikke et umulig anslag for hva dette kan koste. I s tilfelle snakker vi om bilskader som kan komme opp i 25 milliarder kroner. Hvis min bil skulle bli rammet av dette, deltar jeg gjerne i et massesksml mot staten.

De vrige effektene av miljtiltakene Venstre har tvunget igjennom er vanskeligere sette konkrete tall p. Men effekten er i alle fall ikke positiv. kte kostnader for nringslivet kan fre til tap av enda flere arbeidsplasser.

Drlig politisk hndverk
Noen vil kanskje mene at det er godt politisk hndverk nr de fire partiene p borgerlig side hittil har blitt enige om fire statsbudsjett. Det er det ikke. For at noe skal kalles godt politisk hndverk, er det ikke nok forhandle frem kompromisser i sene nattetimer. Skal det lykkes, m det faktisk finnes lsninger som str seg over tid. Da m politikerne ha gjort solid forarbeid og forst konsekvensene av gjennomfre politikken de vedtar.  Det er her Venstre og Trine Skei Grande har feilet totalt. Regjeringen og KrF har et ansvar for at de har gtt med p denne politikken, men det er ingen tvil om at det var Venstre som presset p for f den gjennom. Trine Skei Grande har som Venstres leder hovedansvaret.

Venstre er et liberalt parti som har mye godt ved seg. Det er bra at partiet er opptatt av miljet. Like fullt er det ndvendig at lsninger som vedtas er holdbare. Det har alts ikke Venstre levert. Det er en mager trst at politikken som kan komme ved et regjeringsskifte kan bli enda verre. Den ideologiske symbolpolitikken MDG og Ap driver med i hovedstaden, er en forsmak p hva som kan komme p riksplan. Det har jeg skrevet om fr.

Sponheims politiske skjebne
Forrige venstreleders politiske skjebne ble p dramatisk vis beseglet valgnatten i 2009. Lars Sponheim hadde fridd til Jens Stoltenberg, falt under sperregrensen og mistet stortingsplassen sin.

Oslo 20090914.Venstres leder Lars Sponheim p talerstolen under Venstres valgvake p restaurant Folk i Folketaterbygningen i Oslo mandag i anledning stortingsvalget 2009. Sponheim trekker seg som leder for partiet etter et drlig valgresultat.Foto: Erik Johansen / Scanpix
Lars Sponheim gr av som partileder p valgnatten i 2009


 

Trine Skei Grandes karriere som toppolitiker kan meget vel ende p samme mte 11. september 2017. Ettermlet kan bli Tabbe-Trine!
 

34 kommentarer

Sjlv um det er mykje illt med detta Vinstre, som t.d. at dei er altfor upptekne or einskildmenneskje andsynes visdomen t Onkel Stat og set privat sektor hgare enn offentleg, so er det trass alt itt umrde der dei alltid gjer rette val og det er klima og miljsakjene. Her er det berre dei rette og naudsynte lysingane dei hev visdomen til krevje, slik som naudsynt plastpseavgift, naudsynt flymaskinseteavgift og no naudsynt biodrivstoffpbod au. Den siste er den dei hev hatt mest lukke med, av di det er so god bieffekt or honom (eller var det kvefseeffekt, tru?). D snakkar eg sjlvsagden um den fornyinga or bilparken han syt for nr alle dei som hev litt eldre bilar verte nydde til byta dei ut for eigen rekning eller ikkje lengre ha bil i det heile, av di dei gamle bilane ikkje tolar den naudsynte biodrivstoffdelen som detta Vinstre no hev sytt for innfra. Slik kan dei vonaleg tvingja ein stor del or bilistane over p sykkel eller buss for tg istaden, og alt saman i milj og klima sitt namn. So eg lyt berre seie med Hareide og KrF: Halleluja! Pris Herren! Jau!

Jeg skjnner ikke denne usaklige kritikken mot gode tiltak som skal redde miljet og klimaet fra global oppvarming og andre katastrofer som vil ramme oss om vi fortsetter med vr livsstil, jeg kan bare nevne bilkjring, kjttspising og forbrukssamfunnet generelt. Da er jo nettopp disse forslagene fra Venstre et absolutt minstekrav for hva som m gjres for at vi i det hele tatt skal ha en jord bo p om bare f r. Men det vi aller mest trenger er selvsagt en regjering som utgr fra MDG, helst at de danner regjering alene, men et samarbeid med Venstre og SV kan naturligvis ogs aksepteres. Da tenker jeg vi ville ftt sett skikkelige tiltak som virkelig hadde monnet for redde hele kloden, bare med hva vi hadde ftt til i Norge. Bare tenk dere hvor flott det hadde blitt med helt bilfrie veier, en knallbl himmel uten et eneste fly se noensinne, et kjernesunt 100% vegansk kosthold for alle, og et generelt forbruk p et absolutt minimum for alle enkeltmennesker. Det offentlige forbruket ville naturligvis gtt i vret, men spass br vi kunne godta i klima og milj sin tjeneste. Og bare tenk hvor glade den eldre generasjonen hadde blitt nr all transporten hadde foregtt med sykkel og hestekjerrer. Ja, en kan bli nostalgisk av mindre. Da tror jeg sannelig vi kunne omdpt den nedlagte flyplassen p Gardemoen til Trine Skei Grandes plass, eller hva med Lan Marie Bergs plass? Ja, det vil ikke mangle p gode alternativer med en klimavennlig MDG-politikk p riksplan, det skal vre sikkert.

Helt enig! Trine er for ensporet til at hun ser hele bildet og krever/baserer avgjrelser kun basert p flelser. Pose avgiften ville nok ha hatt noe for seg, resten er bare tull.

Hvis vi i Norge forurenset 10 ganger mer enn hva vi gjr i dag, ville det knapt ha blitt registrert globalt, og nr det gjelder klimagasser s m man vel nesten tenke globalt, noe annet blir bare noe a la Keiserens nye klr!

Hvis Trine Skei Grande er s grnn som hun vil ha det til, br hun tenke p fordeling av mat. Hadde alle i den rike verden hatt et s stort matforbruk, ville mange flere mennesker sultet ihjel.

Birger A Myraas

Birger A Myraas

Slike som Trine Skei Grande har ingen ting i Regjeringa og gjre

Hper Venstre og SV fr maksimum 2.8% hver i Stortingsvalget 11. September 2017

Her ser jeg bare en ting, og det er og skylde p andre, og i dette tilfellet V, men heller ikke det klarer bloggeren, her angriper han person og ikke parti. Du kan ikke skylde p V, bde H og Frp visste hva V sto for, fr det innledet regjeringssamarbeid, begge de 2 partiene kunne stoppet V hvis de hadde villet. Det som ogs kommenteres at Norges utslipp er ubetydelig, og vi ikke br fre en "grnnere" politikk, blir p sammen mten, som om jeg skulle si at jeg ikke br betale skatt, avgifter, bompenge o.l., for det er jo helt ubetydelig for den norske stat.

SV og Venstre sier helt klart Ja til Eggdonasjon, Sddonasjon, Sndagspne butikker, EU, ES og Schengen, Aktiv ddshjelp, Surrogati, Barn kan ha flere foreldre, Alkohol kan nytes over alt og Helt klart Nei til Kongehus i Norge og Helt klart ja til tvangssammensling av kommuner og fylker.

Trine og venstreradikale har kostet over tusen arbeidsplasser allerede. Jo flere tulleavgifter som ikke virker de innfrer, jo flere arbeidsledige blir det

David Justice

David Justice

Alle forstr at Trine Schei Grandiosa lider av bde fysiske og pskyiske sykdommer. Nok et tragisk tilfelle hvor norsk helsevesen svikter. I medmenneskelighetens navn fr en jo hpe at hun kan bli innlagt f behandling etter valget.

N var ikke min karakter i sos.k for "hundre" r siden noe skryte av, s diskutere har forsvidt lite for seg...men jeg stusser litt p dette med Ryan Air og de tusen nedlagte arbeidsplassene. Dersom passasjertrafikken i lufta ikke har gtt ned og alle flyselskapene mtte innfre den samme avgiften, burde ikke situasjonen da vre status quo i forholdet mellom selskapene? Da burde alts Ryan Air fortsatt hatt mulighet til vre akkurat like mye billigere enn de andre selskapene etter at avgiften ble innfrt og dermed mtte vel Rygge ha hatt livets rett? Nei, Ryan air hadde nok kuttet ut Rygge kkesom, dette var bare en mte redde ansikt p.

Poseavgiften kommer etter plegg fra EU. Og prve og vri dette forslaget over p Venstre er vel ikke ndvendig, da dette var et forslag fra avgiftspartiet FRP og nermere bestemt Siv Jensen. res den som res br...

Den vestlige verden m ganske snart ta inn over seg at forbruket av naturressursen oljebasert drivstoff m dramatisk ned. Det finnes ikke nok rstoff til dagens elleville forbruksniv. For hyt folketall og overforbruk er de to store elefantene i rommet.

Venstres politikere har tatt ml av seg til lage mest mulig skade for land og folk fr de ryker ut av Stortinget til hsten.At flere tusen-talls arbeidsplasser gr med i dragsuget synes ikke anfekte vestrelederen, som gr hjem spretter en flaske med boblevann - i pur glede.

Antisosialist

Antisosialist

Et av hydepunktene i mitt liv var da VELGERNE kastet Sponheim ut av stortinget. FOLKET kastet han ut! Den brautete og brkjekke tullingen ble plutselig redusert til en haug med flesk og trer.

Dette hper jeg ogs skjer med GRANDE Trine til hsten.

Helt forferdelig at vi m slite med politikere i Norge som vil oss BARE vondt, ingenting godt, akkurat som Stre og Arbeiderpartiet. Derfor hper jeg at de gr sammen og utraderer seg selv fra det politiske landskapet.

t alle dei som seier at dei ynskjer detta Vinstre verte stemde ut or Stortingjet lyt eg berre seie at jau, det ynskjer eg au, av di d verte det raudgrn regjering. Gildt og slt at so mongjen er samde i det, at dei au ynskjer at det verte raudgrn regjering leia or hgmoralske Stre og med sjlvaste Senterpartiet som den viktegaste bidragsytaren. Me lyt vona at nett den folkjevilja vinn fram, sann. Jau!

Venstre og SV vil jo ogs ha mer makt og tvang til Barnevernet, Psykiatri, Skole og Politikerne.

Egil Johansen

Egil Johansen

Det blir for dumt skylle p V.Hvorfor kunne ikke de andre partiene i regjering bare bedd V dra til h....Nei de er for redde miste makt dermed for svak til styre as Norge.

Ikke gi flyseteavgiften skylden for at Rygge ble lagt ned. Ryan Air ville bort derfra uansett. Hadde avgiften vrt grunnen, hadde de sluttet med fly fra Norge, noe de ikke har.

Flyseteavgift og annen avgift som V har ndet for,hvor blir det av denne avgifte evt hva brukes de avgiftpengene til ? tror ikke flyene slipper ut mindre med den avgifte .Tror dem blser ut like mye om dem er tom eller fuldt der.Om poseavgiten kommer hva skal de pengene g til ?

God artikkel som tar opp flere viktige momenter. Nr det gjelder innblanding av etanol i bensin mener jeg ogs at flgende burde vrt tatt opp i artikkelen:

- dersom en blander inn 10-20% etanol i bensin, blir effekten per liter lavere enn om hele literen er 100 % bensin. Dvs. vi m fylle drivstoff oftere. Og betale mer per liter.

- etanolen kan fremstilles fra organisk avfall, og kalles "biodrivstoff". Norsk skogbruksnring vil levere avfall fra skogsdriften for produsere slik "bioetanol". Problemet er at produksjonen krever energi - mye energi.

- annen bioetanol kommer fra ker og mark der det produseres mat. Redusert matproduksjon driver matvareprisene opp, og de aller fattigste i verden fr ikke rd til mat de tidligere hadde nok penger til kjpe. Flere kommer til sulte fordi vi skal kjre "miljvennlig". Som artikkelen sier, slipper bensin tilsatt biodrivstoff ut mer CO2.

- kanskje det viktigste er at bensin tilsatt etanol i biler som er fra 2015 eller eldre medfrer at alt av plast og gummi som drivstoffet kommer i kontakt med "morkner" og sprekker. Se for deg at du kjrer bilen hjem etter helgeturen. Med barn i baksetet og masse bagasje. S sprekker bensinledningen i motorrommet. Bensin spruter under hyt trykk utover varm motor, og bilbrannen er et faktum. Intet forvarsel. S sitter du og hele familien i en forbrenningsovn som dundrer nedover veien i 100 km/t. Og du ser ingenting pga. flammene. Husk sende politikerne en "varm" tanke nr dette skjer.

Stein Vegar Leidal

Stein Vegar Leidal

For en utrolig sammensausing av faktafeil, synsing og personlige antipatier. What a waste of bandwidth!

Det skinner godt igjennom hvilket parti som ikke vil f din stemme. Hva dine konomiske utregninger og kunnskaper angr skal jeg ikke trekke de i tvil, dog ville det vrt interessant om du kunne gyve ls p regnestykker andre partier og ledere har satt i sving tidligere, som heller ikke kan hste de helt store gode fordelene. Hper du ikke,som privat person, finner miljvern uviktig?! I vr opplysningstid har det vel n blitt meget godt kjent hva forurensning, utslipp og andre overgrep p naturen har gjort av skade og vil gjre i fremtiden. At Kyoto 1 ble en flopp sier det aller meste om holdningene blant ledere og overhoder i Vesten. Kapitalisme fungerer kun for de kyniske og griske, ikke for verdenssamfunnet forvrig. Til slutt vil jeg nevne at Vestre (lrerpartiet) har et godt og sunt fokus p de som skal ta over etter gamle gubber og k, nemlig barna vre. Ha en innbringende aften... Mh. Kester

Jan Rune Traa

Jan Rune Traa

Dette var en utrolig overfladisk og tabloid analyse av hva som faktisk skjer og har skjedd. Hele bloggen bygger utelukkende p rykter og ikke et eneste fakta som kan underbygges, bortsett fra at det ikke ble noen ting av plastposeavgiften!

Helt absurd, og useris pstand om en klok og reflektert politiker som jobber hardt for land og folks beste. Ikke bare de som lever n, men ogs kommende generasjoner.

Floppe-Venstre tror jeg vi sier. De har null kontakt med miljet, klimaet, folket, fakta eller normal vett og forstand.

"Det er bra at de er opptatt av miljet". Nei det har du jo nettopp dokumentert at ikke er bra. Dessuten er alle partier opptatt av det samme, bare at V ikke har andre saker p blokka enn milj og maksimal innvandring fra MENA.

Plastposeavgift er en symbol avgift.

Plastproblemet finner du i all innpakning i butikken; Is, sjokolade, ost, kjtt, grnt etc...

Meget useris blogg med usaklig person trakassering som burde vrt slettet! Utrolig hva folk kan f seg til skrive her uten at ansvarlig redaktr tar ansvar!

Lars-Jacob Hove

Lars-Jacob Hove

Skal du frst uttale deg, hva med sjekke fakta? Denne bloggposten er full av feil og desinformasjon.

Flyseteavgiften slik den endte opp,ble fdt og levert av Siv Jensen, ikke Venstre. Modellen kom fra regjeringen fordi Frp ikke nsket kte avgifter p fossilt drivstoff. Da m vi ogs forvente at modellen fra regjeringen er gjennomtenkt og kvalitetssikret.

Venstre hadde selv en miljavgift p flyreiser i deres alternative statsbudsjett, men regjeringen la fram et annet alternativ. Venstres modell ville verken ha vrt potensielt konkurransevridende eller ES-stridig, og det ville utvilsomt ha vrt en miljavgift.

Grunnen til at det ble en avgift p flyreiser, og ikke p andre betydelige forurensningskilder som utslipp fra olje- og gassproduksjon eller fra biltrafikk, er Frps motstand mot avgiftslegge disse sektorene.

Venstres forslag mtte dessuten godkjennes av ESA, og ville ikke kunne gtt inn i budsjettet for 2016. Det mtte den for at regjeringens budsjett skulle g i balanse, IG FRP valgte derfor en lsning som var en ren fiskalavgift.

Sjekk fakta og ikke far med lgn!

Karl Henrik Laache

Karl Henrik Laache

Vrvl fra ende til annen, men det str vel Rystad fritt til gi uttrykk for den forvirring som hersker i hans hode p hans egen blogg. Han har svake analyser og feil omgang med fakta. At han er uenig med Venstre fr vre s sin sak, men det er uredelig tillegge meningsmotstandere meninger og handlinger de ikke har eller har gjort.

Nr det kommer til milj s er det en sak som ingen politiker tr nevne og det er at kloden er overbefolket allerede. Ett barns politikken er det eneste som kan redde verden fra sppelberget. Det er ikke hjelp i at vi distribuerer mat til alle verdens hungerkatastrofer nr det igjen p sikt vil kreve enn mer mat nr neste hungerkatastrofe kommmer som krever enn mer mat.

TSG har synliggjort sin vurderingsevne . Dette har kostet tapte arbeidsplasser og store konomiske kostnader i forhold til mislykket miljpolitikk. La oss slippe mer av dette. Greit huske dette ved neste valg.

Mye bra kommentarer....

Likevel, vi har 21 registrerte partier..kun 8 av dem , er p Stortinget...

Sperregrensen m opp, for f et oversiktlig valg. Disse smpartiene bare skaper kaos, og undvendig avbrytelser..

Kenneth Leiknes

Kenneth Leiknes

Bra skrevet og en korrekt vurdering av politiske tabber. Det som er tragisk for Venstre er at de har ingen hjertesaker som vier opp for tabbene. Elendig politisk hndverk rett og slett. Selv om media forsker hjelpe de med bred mediadekning. De som synes deres miljtiltak er bra med tanke p naturen, glemmer helt at miljproblemer/utfordringer i dag er globale. Det har s og si null effekt snakke om milj kun regionalt slik Venstre gjr. Det frer kun til enda mer urettferdige konkurransevilkr og tapte arbeidsplasser uten at det hjelper for globale miljproblemer.

Skriv en ny kommentar