hits

Oslos klimastrategi: Raymond Johansen og Lan Berg feiler!

MDG og Ap driver med hpls symbolpolitikk drevet av ideologiske kjepphester i landets hovedstad!

 

Disse to sier de skal halvere hovedstadens klimagassutslipp de neste tre rene

Oslos byrd, eller byregjering som de insisterte p kalle seg helt til kommunalministeren satte foten ned, har store ambisjoner om bidra til bedre klodens klima. Mlene er hrete: Sammenlignet med 1990, skal klimagassutslippene reduseres med 50% i 2020 og 95% i 2030.

Utslippene fortsatt som i 1990
Det er lite som tyder p at dette vil lykkes. Fra 1990 til 2013 kte Oslos klimagassutslipp med 15%, i flge kommunens eget klimabudsjett. Ser vi p tallene, s ligger Oslo alts langt etter. SSB offentliggjorde nylig nye utslippstall for Oslo pr. 2015 (se lenke nederst i blogginnlegget). Disse viser en nedgang fra 2015 i forhold til 2013, men nivet er fortsatt betydelig hyere enn i 2011. Faktisk ligger utslippene p samme niv som i 1990. Skal mlene ns, snakker vi alts om at utslippene m halveres i forhold til dette, og det i lpet av de neste tre rene.

1 000 tonn

2009

2011

2013

2015

Klimagassutslipp

944

1078

1456

1233

Klimagassutslipp i Oslo. Kilde SSB

 

 

Faksimile fra Oslos klimabudsjett

Det ser dessverre ut til at byrdet er mest opptatt av symbolpolitikk og ideologiske kjepphester. Det vises liten evne til gjennomfre tiltak som faktisk vil f ned utslippene. Jeg skal g igjennom noe av dette her!

Viserguttsykler
Det hittil mest hplse eksemplet p tullete symbolpolitikk, er byrdets sponsing av skalte elvaresykler. Dette er store klumpete sykler med en stor kasse foran, som mest minner om syklene byens visergutter brukte i fordums tid. Slike sykler kan selvsagt ikke dekke transportbehovet for noen, og i alle fall ikke erstatte familiers behov for bil. Derfor blir det bare dumt. Hadde byrdet i tillegg levert en tidsriktig lue med p kjpet, s ville visergutt-imaget vrt komplett.

 

Slik sykkel kan Oslo kommune gi sttte til

 

Det er sikkert mulig ke andelen som sykler i Oslo noe, men neppe ved hjelp av disse viserguttsyklene. Jeg har selv daglig syklet til jobb i Oslo sentrum de siste tte rene. Det finnes mange andre tiltak som heller br iverksettes. Jeg skal komme tilbake med kostnadseffektive tiltak for bedre syklistenes hverdag i et senere blogginnlegg.

Manglende satsning
Verre enn komiske viserguttsykler, er at byrdet ikke synes ville satse p tiltak som vil hjelpe. Dersom man faktisk nsker mindre utslipp i Oslo, er det penbart at det m satses p nullutslippsteknologi for veitransporten. Her er det batterier og hydrogen som er de mest aktuelle teknologiene. Batteridrift fungerer utmerket i mindre biler som ikke skal kjre s langt. I tyngre kjretyer er hydrogen en mer attraktiv lsning. I store kjretyer fungerer ikke batteridrift s godt, fordi batteriene som m til rett og slett blir for store og tunge dra p.

Batteridrevne biler finnes det allerede en god del av. Problemet elbileiere opplever n, er at det er blitt vanskelig finne lademuligheter i Oslo. Dette gjr ikke byrdet s mye med. Derfor avtar veksten i elbilbruken og noen begynner bruke bensin- og dieselbil igjen.

Nr jeg ringer Christina Bu, generalsekretr i Norsk Elbilforening, etterlyser hun strre satsing. - Oslo har gjort mye bra p lading, men mange opplever n at de ikke fr ladet elbilene sine, sier hun. - Det er helt klart behov for f til en ordning for investeringer i ladeinfrastruktur for dem som bor i leiligheter. Faktisk er det n s ille, at enkelte av medlemmene vre m selge bilene sine igjen. Gjr ikke byrdet tiltak raskt, vil ikke mlene om utslippsreduksjoner ns, sier Christina Bu.

Nr det gjelder hydrogen, s er det n en velutprvd lsning som vi vet fungerer. Det er ingenting i veien for at dette kan innfres for bussene og andre kjretyer i Oslo kommune. Men her skjer det alts fint lite fra kommunens side. Kommunen har s langt valgt satse p deponigass for deler av bussflten, men det er begrenset hvor mange kjretyer som kan drives med gass fra byens sppeldynge.

Tog og T-bane tar lang tid
Et viktig grep for brekraftig utvikling av hovedstadens transportsystem, er ke kapasiteten p tog og bane. Her har det lenge vrt klart at kapasiteten er sprengt. Det trengs bde ny jernbanetunnel og ny T-banetunnel under Oslo sentrum. Men slike prosjekter tar svrt lang tid. Selv med den ambisise Nasjonal Transportplan regjeringen snart legger frem, vil ny jernbanetunnel frst st klar i 2032.

Det er mange hindre og krumspring i planleggingsprosessen rundt store prosjekter. Planleggingen av Fornebubanen er i s mte en skandale uten like. Snart 20 r etter at flyplassen ble nedlagt, er det fortsatt ikke utsikter til snarlig oppstart. Det som n er bremseklossen, er Oslos eget planarbeid.

Ideologisk bilpolitikk
Ingen tekniske innretninger har bidratt mer til individets bevegelsesfrihet enn bilen. Med egen bil kan du behagelig og effektivt reise dit du vil nr du vil. Uten bestille noe, uten planlegge noe, uten se p rutetabeller og uten sprre noen.

Privatbilismens individualistiske karakter har alltid frontkollidert med sosialismens kollektivistiske tankegods. Derfor har bilbruk vrt sterkt avgiftsbelagt i Norge lenge fr klimagasser ble et tema. Ser vi p Oslo-byrdets bilpolitikk, er det tydelig at det ikke er utslipp som er hovedfokuset. Byrdet har tatt ml av seg til bekjempe bilbruk som sdan. Det ser vi klart av den tafatte holdningen bde til lademuligheter for elbiler og andre tiltak som kan fremme nullutslippskjrety.

Det blir bare vanskelig for folk
Byrdet synes mest opptatt av fjerne parkeringsplasser og hindre bilbruk i byen. Det har n gtt s langt at selv politiet er bekymret for at de ikke fr parkert bilene sine. Boligeierne i Oslo har nettopp ftt rets eiendomsskatteseddel deisende ned i postkassen. Neste ubehagelighet initiert av byrdet vil bli kraftig kning i bompengene. Det blir et nytt slag i ansiktet til barnefamilier og andre som er avhengig av bilen for f hverdagen til g rundt. Det er bare glede seg!

Etter at det dypt rde, og ikke veldig grnne, byrdet har sittet i halvannet r, ser vi alts hvor dette brer. Det som er sikkert, er at den jevne Oslo-borger fr nye regninger betale. I tillegg taper miljet ved at byrdet ikke bidrar med tiltak som faktisk vil hjelpe. Men slik blir det alts, nr symbolpolitikk og ideologiske kjepphester er viktigere enn skape en brekraftig utvikling.

 

https://www.oslo.kommune.no/politikk-og-administrasjon/miljo-og-klima/miljo-og-klimapolitikk/klima-og-energistrategi/

https://www.ssb.no/statistikkbanken/selectout/ShowTable.asp?FileformatId=2&Queryfile=2017391331233711858632UtslKlimaKildeR&PLanguage=0&MainTable=UtslKlimaKildeR&potsize=96

11 kommentarer
Roger Johansen

Roger Johansen

Det forundrer meg hver eneste gang jeg leser noen mene at det er det offentlige sin oppgave srge for at elbiler kan lades.

Det offentlige har aldri hatt ansvaret for at fossile biler kan f tak i drivstoffet de trenger.

Dersom du nsker ladestasjon til elbilen din, s srg for den selv. Det er ikke en offentlig oppgave.

I en tid hvor vi m begrense byrkrati og f ned offentlig forbruk er det siste vi trenger bygge opp en stat som skal ta ansvaret for alle deler av livene vre.

Elbileiere fr belage seg p betale for lading p privateide ladestasjoner p samme mte som bensinstasjoner fungerer i dag.

Denne ansvarsfraskrivelsen som Elbilforeningen og andre driver med er rett og slett patetisk.

Takk for et flott innlegg, dette beviser at byregjeringen har gjort helt riktige valg i sin kamp for et helt utslippsfritt samfunn. Mlet til MDG er nettopp at dette skal innfres med sykkel, alle skal sykle bde innad i Oslo og de som pendler til Oslo, og det skal de gjre hele ret. Da kan vi ikke akseptere at noen sniker seg unna ved ha elbil, dessuten er de nye elbilene som Tesla altfor komfortable og luksurise. De er derfor ikke i trd med et brekraftig samfunn, du skal lide for et utslippsfritt milj, det er en del av konseptet. Vi kan heller ikke risikere at de reisende sniker seg om bord p altfor hurtiggende T-bane eller tog. Enhver hurtiggende transport er nemlig i strid med et klimavennlig samfunn. Derfor er det helt galt bygge disse ut, de m istedet vre overfylte og dermed ubehagelige, og saktegende i klimaets navn. Alternativt kan det settes inn buss for tog, disse er bde overfylte og saktegende nok til kunne kalles for klimavennlig transport. Og jo saktere og mer overfylte alle tog og baner er, jo flere vil bli presset over p sykkelen, det er et av hovedmlene for transporten hos MDG og byregjeringen. Et like viktig ml er f folk til gi opp all privatbilisme, siden vi dessverre m stille til valg blir det litt vanskelig innfre totalforbud slik vi egentlig vil, istedet innfrer vi forbud gjennom astronomiske avgifter innfrt litt etter litt slik at ingen vil skjnne hva som skjer fr det er for sent. Dermed kan vi presse alle over p sykkel og buss for tog i klimaets navn, og f bort den altfor individuelle bevegelsesfriheten som dere hyrevridde klimafiender tilber. Altfor vanskelig for myndighetene overvke er den ogs. Nei, f den bort! Slik kan vi f gjennomfrt den klimavennlige sosialistiske drmmen hele byregjeringen str sammen om.

Veldig bra skrevet Kjell Magne Rystad.

Det samme vil jeg si om kommentaren til Blomster-Ole :-)

Det fleste er LEI, svrt lei av inkompetente byrkrater og politikere. Egentlig burde alle - ALLE - revet i stykker innbetalingsblanketten med eiendomsskatt.

Det er da p grensen til det kriminelle det de holder p med.

Et godt innlegg av Kjell-Magne. Hper virkelig velgerne denne gangen(!) LRER og samtidig husker hvem som i praksis har gitt MDG fritt spillerom: En stemme til AP er en stemme til de destruktive tiltakene til "milj"fanatikerne.

Meget bra innlegg.

Roger Johansen: Du velger overse det penbare poeng at det ikke fungerer i praksis st i tre timer p en "bensinstasjon" (les privat ladestasjon) og lade el-biler. El biler m primrt lades der folk bor, jobber og bruker bilen.

Det finnes allerede en god del ladestasjoner i parkeringshus og s videre, men lademulighet for bil innebrer behov for en infrastruktur som kun det offentlige kan legge tilrette for. Det er fordi energidistribusjonen og veinettet i Norge er i stor grad offentlig. Private m gjennom regulering gis tilgang evt., men slike prosesser tar s lang tid at havnivet har steget opp til Ekeberg restauranten fr tillatelsene er gitt (hvis vi skal tro klimatullingene).

Lading av el-biler/el-sykler i Oslo :

Jeg undres p om politikerne som ivrer for disse kjretyene i byen, har tenkt over hvordan disse kan lades p privat grunn eller offentlig. I de fleste bygrder i sentrumsomrdet er det vel s godt som umulig tenke seg privat ladestasjon. I gamle grder er vel fortsatt el-nettet ikke beregnet for dette. Ergo s m ladepunktene vre p offentlig grunn. Det vi si at det kun er noen f som kan ha gleden av eie en el-bil. Hvor skal alle varesyklene parkeres i bygrdene? De kan vel ikke fraktes opp i 6-etasje?

Har byregjeringen tenkt over alle disse praktiske problemene eller skal dette vre et tilbud til noen f?

Huff, enda et sykkelhater innlegg fra en mann med gammeldagse vaner - Prv heller en moderne sykkel til jobb noen uker - Anbefales ! Mye bedre enn stange i Oslo trafikken hverfall

Br jeg ske ufretrygd? Og vil da advokaten fra Codex stille opp? Eller mine kolleger og ledere i NAV?

Are Syvertsen

Are Syvertsen

Dette var da en litt merkelig blogg. Rystad er vel i utgangspunktet en spass kunnskapsrik mann at han ikke for alvor tror at utslippene kun skal tas i trafikken? Manglende fysisk plass p veiene gjr at "individets bevegelsesfrihet" med bil ikke lenger er s idyllisk som Rystad fr det til lte som. Forskning viser at man over tid ikke klarer bygge seg ut av plassproblematikken i byene, derfor er det flere grunner enn milj til at bilbruken br begrenses. Nr det gjelder reduserte utslipp spiller f.eks vedfyring og skipstrafikk en stor rolle. Begge omrder som byrdet jobber med tiltak for begrense. Det er summen av tiltak som begrenser forurensingen, ikke noen f enkelttiltak. Det tror jeg Rystad ogs vet.

Venstre og SV vil jo ogs ha mer makt og tvang til Barnevernet, Psykiatri, Skole og Politikerne.

SV og Venstre sier helt klart Ja til Eggdonasjon, Sddonasjon, Sndagspne butikker, EU, ES og Schengen, Aktiv ddshjelp, Surrogati, Barn kan ha flere foreldre, Alkohol kan nytes over alt og Helt klart Nei til Kongehus i Norge og Helt klart ja til tvangssammensling av kommuner og fylker.

Skriv en ny kommentar